Ik had dit onderwerp gister geplaatst onder ‘zwanger worden’ maar ik denk dat er hier meer meiden zitten die hier iets vanaf kunnen weten:
Geplaatst: Zo 06 Aug 2006, 20:19 Onderwerp: Primolut (risico’s?)
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag en ik zag hier een aantal keren 'primolut' voorbij komen..vandaar dat ik me tot 'jullie' wend
'Mijn verhaal' overigens staat onder vlinderpraat; ik ben 3 weken geleden bevallen na een zwangerschap van 19weken van Kees
Op zich ging dat allemaal goed (ik ga hier maar niet op de emotionele dingen etc. in...) maar ik blijf maar 'troep' verliezen en buikpijnen houden.
Mijn gynaecoloog heeft afgelopen vrijdag mij een kuurtje Primolut voorgeschreven, als het ware een 'chemische curretage' noemde zij dat. Het is voor 5 dagen lang, 3 maal daags 1 tablet.
Mijn vraag zal misschien wat vreemd zijn maar ik ben nogal angstig aangelegd en heel voorzichtig m.b.t. medicatie/ziektes. Ik slik daarom ook al jaren geen anticonceptiepil meer....omdat ik bang was trombose te krijgen (ehhh, terwijl daar geen aanleiding voor was hoor...). Dus ik ben nogal gefocused op bloedstolsels o.a.. Nogmaals, niet omdat ik, voor zover bekend tot een risicogroep behoor, maar het zit tussen mijn oren. Nah ja, iedereen zijn ding denk ik dan...
Lekker tegenstrijdig, wel geminderd, maar na Kees heb ik weer sigaretten opstoken (alsof dat zo goed is...)
Mijn vraag dus;
Wat is nou het risico op het oplopen van trombose of iets engs bij zo'n hele korte kuur? Kan ik dat vergelijken met maandenlang de 'pil' slikken of is dit veel 'agressiever' of juist weer niet? Hebben jullie enig idee? Er staat ook in de bijsluiten dat mensen met een 'vaatziekte(verleden) het ook niet mogen gebruiken. Nogmaals, dat heb ik niet, of bedoelen ze daamee wanneer je het langdurig zou moeten gebruiken?
Pffff...schaam me dood voor deze vragen maar kan het maar niet uit mijn koppie zetten :-/
Hier zit nog zo’n zenuwenpees… Ik ga ook regelmatig dood aan allerlei bijwerkingen.(dat ik hier nog zit, is dus puur geluk :lol: )
Ik vraag alles aan de artsen die ik tegenkom.
Ik ben net klaar met mijn stimulatie voor een icsi en heb gisterenavond de pregnyl geprikt. De bloedwaarden zijn dus goed. MAar toch blijft het in mn hoofd spoken dat er een kans bestaat dat ik OHSS ontwikkel, daardoor een trombose krijg en daaraan dus zal overlijden…
Het enige wat mij helpt is mezelf uitlachen, relativeren, en dan weer uitlachen en relativeren. Zoals je al zegt, het zit allemaal tussen je oren, dus eigenlijk ben jij de enige die het daar ook weer weg kan halen.
Een arts zal ook altijd zeggen; de kans bestaat… Niet meer en niet minder, mijn huisarts vraagt altijd aan mij; waarom wil je die percentages toch weten, het is wel zo, of niet. En daar heeft hij gelijk in. Ik had aan het begin gevraagd aan mijn arts hoe vaak ohss voorkomt. Zij zei ongveer 6 op de 1500. Dus ik gerustgesteld. Tot ik dus 32! follikels ging produceren… Behoorlijk veel. Maar of het teveel is, daar kom ik achter na de punctie…
Nu ben ik dus aan t afwachten, morgen heb ik de punctie. Wanhoop wisselt zich af met reele gedachten… Deze dag gaat lang duren, maar ik weet zeker dat ik het overleef… (deze dag sowieso, haha)
Succes met je eigen gedachten en ik hoop dat je je een beetje gesteund voelt in de wetenschap dat er meer zijn die denken als jij. (het helpt mij wel!)
Echt een duidelijk antwoord op je vraag heb ik niet. Ik zelf heb denk ik bijna een jaar lang Primoluut geslikt. Na een miskraam kreeg ik geen spontane menstruatie meer, geen eisprong en dus ook geen zwangerschap.
Na elke maand hormonen te hebben geslikt om zwanger te worden en ik geen menstruatie kreeg, moest ik een test doen, was deze negatief kreeg ik weer een kuurtje Primoluut. Het is een kuurtje die helpt om je baarmoeder op te schonen. ( althans dat is wat de huisarts en gyneacoloog mij destijds hebben gezegt.).
Verder wilde ik even zeggen dat ik het vreselijk vind wat je hebt moeten meemaken en wens ik je veel sterkte.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: