Ik heb misschien even een rare vraag.
Een wat oudere vriendin van me zit al jaren in de bijstand, ze is chronisch ziek en kan niet werken.
Zij leeft dus van minimale inkomsten.
Nu heb je sinds een tijdje die actie bij Sper de Ber met die monopolykaarten.
Zij heeft een setje bij elkaar met een grote prijs, ze wil hem alleen niet gaan innen omdat ze bang is dat ze voor de waarde van de prijs gekort gaat worden in haar bijstand.
Zij zegt dat áls ze er achter komen, ze het maandelijkse bedrag inhouden tot ze de waarde van de gewonnen prijs geïnd hebben.
Ik weet niet om welke prijs het gaat maar het schijnt een aanzienlijke waarde te hebben.
dus…STEL, je zit in de bijstand, en je wint iets wat moeilijk om te zetten is in geld (een reis bijv), kunnen ze je dan korten in je bijstandsgeld?
Zouden ze je mógen korten in je bijstandsgeld?
Ik vind het werkelijk nergens op slaan, ze heeft al zo weinig en dan zouden ze haar het geluk van het winnen van een prijs ook nog de grond in stampen, dat kan toch niet???
Jullie ervaringen en/of mening hierover??
Ik weet niet precies hoe het zit met wel of niet kunnen opeisen van het bedrag via de bijstand, maar akn ze de kaartjes niet aan iemand anders geven ( jou bijvoorbeeld) en dat jij dan de prijs ophaalt en dan vervolgens over een maandje ofzo aan haar geeft? :think:
Dat zou toch raar zijn als ze dat deden?! :snooty: Ik heb het ook nog nooit gehoord. Anders zou je voor haar even naar de uitkerende instantie moeten bellen. Je hoeft dan niet de naam e.d. van haar te noemen. Het zou jammer zijn dat ze de prijs niet krijgt.
Nou ja, dat zou op zich misschien kunnen, maar ze is echt als de dood dat ze er achter komen.
Ze nam als voorbeeld de lcd tv die te winnen is.
Als ze onverwacht binnen komen vallen bij haar en ze zien die tv staan, dan is ze dus de pineut en is ze haar inkomen voor een paar maanden kwijt.
Ik zal haar eens vragen om welke prijs het gaat want dan weet je wat beter of het niet mogelijk is om het via een omweg te doen.
@Pumba wrote:
Dat zou toch raar zijn als ze dat deden?! :snooty: Ik heb het ook nog nooit gehoord. Anders zou je voor haar even naar de uitkerende instantie moeten bellen. Je hoeft dan niet de naam e.d. van haar te noemen. Het zou jammer zijn dat ze de prijs niet krijgt.
Nou ze heeft het vorig jaar toevallig zelf gevraagd en op de papieren die ze maandelijks krijgt is ook de mogelijkheid om een gewonnen prijs op te geven.
De consulente die ze gesproken heeft zei haar letterlijk dat ongeachte de prijs, de waarde ervan ingehouden zou worden op het uit te keren bedrag.
Nou ja, dat is toch belachelijk! Hebben ze al zo weinig geld en dan plukken ze ze nog meer kaal! :twisted: :snooty: Misschien kan jij dan idd de prijs wel ophalen en dan geef je het haar gewoon.
Tjonge ik word er gewoon boos van! :twisted:
Naah, dat zal toch niet…
En volgens mij mogen ze ook niet zomaar even komen binnenvallen. Dan moeten er al vermoedens van fraude oid zijn.
ja bijstand is niet leuk pfff wat een ellende he.
Ik heb even gegoogled en daar vind ik dit:
Erfenis en geldprijzen
SoZaWe ziet erfenissen en geldprijzen niet als inkomen, maar als
vermogen. Als u een geldprijs heeft gewonnen of u gaat een erfenis
ontvangen, bent u verplicht dit zo snel mogelijk te melden bij SoZaWe.
Ook als u het geld nog niet heeft ontvangen. SoZaWe bekijkt dan of u
door de erfenis of geldprijs boven het vermogen uitkomt dat u met een
uitkering mag hebben.
Dus ik denk dat het alleen voor geldprijzen geldt.
maar je mag toch nog ruim 10.000 euro als vermogen hebben als je in de bijstand zit?? dacht ik…
en z ekomen niet zomaar je huis binnen vallen hoor om te controleren dan moet er echt wat dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen … of je moet door een 3e aan gegeven zijn, en diegene moeten dan 1 of andere duimzuig verhaal hebebn opgehangen daar
dat hebben ze mij toen een keer geflikt toen ik in bijstand zat en de ex schoonouders van mijn nu inmiddels weer ex die hadden me aangegeven, gewoon om ons te narren
maar ik zou anders ook iemand anders de prijs laten ophalen en dan zo onderling doorspelen heb ik toen ook wel es gedaan met mijn spaargeld die ik eigenlijks iets te veel had, maar toch ook weer nodig had voor mijn huis in te richten maar goed gelukkig ligt die tijd een heel end achter me
liefs miranda :vlinder:
Bedankt voor het opzoeken :thumbup:
Nu nog er achter zien te komen hoeveel “vermogen” je mag habben bovenop je uitkering :think:
gewoon even gaan googlen. Ik zit op mijn werk en moet nu even weer wat doen :mrgreen:
Oh Miranda, net tegelijk gespost :mrgreen:
Maar dat vermogen, zit daar de waarde van je inboedel bij, want dan kom je zo aan die 10000 euro lijkt me, zeker als je bijv. een fornuis van €3500,- wint.
Goed, ik speel iig jullie reacties even door naar haar.
Als het voor haar gemakkelijker of veiliger is dat ik of iemand anders de prijs in ontvangst neemt, dan doe ik dat natuurlijk met alle plezier.
Ik heb het gevonden :mrgreen: ff inlezen.
ja naar mijn weten staat dit ook direct in verband met je uitkering…
Nou het maximale vermogen voor alleenstaanden in 2007 is € 5.245,-
hier worden meubels ed. niet in meegerekend.
Ze heeft geen dure bezittingen zoals eenn auto of boot en geen spaargeld wat in de buurt komt van dat bedrag.
Verder kon ik het volgende vinden:
Mag ik met een bijstandsuitkering een geldprijs of erfenis houden?
Wanneer u een geldprijs wint of een erfenis krijgt, hangt het van uw oorspronkelijke vermogen af of u dit geld mag ‘houden’ of dat uw uitkering (tijdelijk) wordt stopgezet. Bij de aanvraag van de bijstandsuitkering, stelt de sociale dienst vast hoe groot uw vermogen op dat moment is. Alles wat er daarna bijkomt wordt bij dit bedrag opgeteld, óók als u dit oorspronkelijke bedrag al geheel of gedeeltelijk hebt besteed.
Wanneer u ineens een groot geldbedrag krijgt, moet u dit doorgeven aan de sociale dienst. Als uw vermogen dat bij de aanvraag is vastgesteld en het nieuwe geldbedrag samen boven het maximumbedrag uitkomt dat u mag bezitten, moet u (een deel van) het geld eerst opmaken voordat u weer bijstand ontvangt. Dit moet u op verantwoorde wijze doen. Dat betekent dat u er een tijd van moet leven en uw vaste kosten zoals huur en boodschappen van moet betalen. De sociale dienst rekent uit hoe lang u van het bedrag kunt leven. Meestal wordt een bedrag per maand van anderhalf keer uw bijstandsuitkering gerekend, maar dit kan per gemeente verschillen
BRON
Bedankt voor jullie reacties, ik heb nu iig iets waarmee ik haar wat op kan beuren denk ik :mrgreen:
Vorig jaar was er een bijstandsmoeder in de regio rijnmond die iets bij de supermarkt had gewonnen. Het had niet eens zoveel waarde, maar zij werd wel gekort in haar uitkering. Vanwege de rel die daarover ontstond en de (lokale) media aandacht, is dat later door de gemeente teruggedraait.
Hetzelfde kunnen ze doen als je een uitkering hebt en je verkoopt bijvoorbeeld kleding of speelgoed van je kind via internet. Dat wordt ook gezien als inkomsten.