preventief aangepaste voeding wel/niet vergoed

Ik weet niet of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben maar ik ben toch benieuwd!

Ik ben op dit moment 14 weken zwanger van ons tweede kindje :inlove:

Y had als baby een ernstige kma. Verder is hij astmatisch, last van exceem op zijn gezicht en heeft nu nog steeds een meervoudige voedselallergie.

Ons tweede kindje valt wat betreft allergie in de hoge risico groep. Op medische indicatie van zowel KA als Allergoloog gaan we preventief al starten met Nutramigen of Enfamil als voeding. Vanaf dag 1 dus om een allergie te voorkomen, of in elk geval uit te stellen waardoor de reactie mogelijk minder heftig zal zijn dan bij Y.

De voeding van Y kregen we toendertijd vergoed tot 18 mnd omdat hij aantoonbaar een allergie had. Maar nu is het preventief hoe werkt dit dan???

Ben nieuwsgierig naar de ervaringen hiermee!

ps gewone hypoallergene voeding is in dit geval helaas niet afdoende…

Als de kinderarts een machtiging afgeeft voor de verzekering krijg je het vergoed anders niet. Ik zou daar even naar vragen bij de kinderarts want anders is het een dure bedoeling

gr Leonie

thanx. Die medische verklaring is gelukkig geen probleem. Hoop alleen dat de verzekering het dekt…

Idd dan is het zeker een dure bedoening…Volgens mij kost zo’n pak nutramigen al 25 euro ofzo?

Nog maar even niet aan denken :shifty:

Maar goed als ik een rustige baby krijg vanaf het begin dan heb ik het er voor over. :wink:

Ja zeker met de achtergrond van je eerste kindje zou ik ook preventief met nutramigen beginnen. Ik zou gewoon vragen of de kinderarts de machtiging af wil geven als je kindje geboren is.

gr Leonie

Volgens mij is dat geen probleem, weet alleen niet hoe makkelijk de ziektekosteverzekeraar is.

Sommigen willen het alleen vergoeden bij bewijs van kma anderen willen ook een vergoeding geven bij preventief of aanraden gebruik nutramigen.

Ik zou ook gewoon de arts vragen om een briefje te schrijven.

En ja nutramigen is hardstikke duur, betaal het nu al 2 maanden zelf 36,70 voor 800 gram :shifty: , hoop dat ik het zelf ook snel vergoed krijg.

Even wat info:

Tegenwoordig hoeft er geen machtiging meer worden afgegeven door de verzekering.

Je stapt nu naar een arts, hetzij een huisarts of een kinderarts.

Die heeft ZVN formulieren, die zijn ook te downloaden op internet.

Dat is een beslisboom.

Daarmee ga je naar de apotheek en dan krijg je het wel of niet vergoed.

De verzekering krijgt hier niks van mee.

Het is zelfs zo als de arts het een beetje tactisch invult je het gewoon vergoed krijgt.

Dus diegene die het nu zelf betaald, waarom???

De kinderarts vulde bij mij dat formulier pas in als hij had aangetoond dat het kma was. Indedaad gaf de apotheek de machtiging af en lichtte de verzekering in.

gr Leonie

@Leonie1979 wrote:

De kinderarts vulde bij mij dat formulier pas in als hij had aangetoond dat het kma was. Indedaad gaf de apotheek de machtiging af en lichtte de verzekering in.

gr Leonie

En als je het via je huisarts probeerd?? :think:

Lijkt mij zo een kostbare bedoening.

Hier via de huisarts Nutramigen voorgeschreven gekregen (omdat Daan erg onrustig was en heel veel huilde). KMA is nooit of eigenlijk nog niet vastgesteld. Ik krijg het gelukkig wel vergoed want daar wordt je inderdaad niet vrolijk van als je het zelf moet betalen.

Blik 400gr Euro 21,75 (doe je een dag of 4/5 mee) :thumbdown:

Mijn dokter heeft een machtiging uitgeschreven voor 1 jaar en na dat jaar moet ik opnieuw terug (indien nodig) om opnieuw een machtiging te laten maken.

Ik ben bij CZ verzekerd en die hebben het uitbesteed aan Tefa Portanje (= een lverancier).

Je kunt via internet bestellen en krijgt de bussen dan thuis geleverd :thumbup:

Gr. CLaudia

Oja wat ik ook nog wilde zeggen.

Een collega van hubbie kreeg het ook niet vergoed omdat KMA nog niet vastgesteld was. Het ligt echt aan je HA wat hij voor je op papier zet.

Wij hebben echt een hele lieve HA :mrgreen:

Gr. CLaudia

wauw wat een reacties :thumbup:

Bij Y kregen we het eerst niet vergoed totdat er een provocatie eliminatie test was gedaan. Die was idd positief dus vanaf toen was er sprake van een bewezen kma en ging de verzekering tot vergoeding over.

Degene die het zelf betalen, doe die test want dan krijg je alles vergoed. Zonde van je geld. Bovendien kun je dan ook nog dieet kosten aftrekken bij de belastingdienst voor een kma, mits je een bewijs hebt. Dus gewoon even doen :wink:

Daarom was ik nu bang dat we het zelf zouden moeten betalen ondanks een verwijzing van de KA of Allergoloog. Maar ik heb nu goede hoop!

Zorg dat die machtiging er komt in september en dan maar duimen :pray:

Mijn dochter heeft (waarschijnlijk) lactose-intolerantie. Ik heb dit zelf ook(dus zij heeft 50% kans dat zij dit ook zou krijgen). Bij het consultatie ]bureau vonden ze het niet nodig om een provocatie eliminatietest uit te voeren, omdat haar klachten overduidelijk waren. Heb een ZVN verklaring laten invullen door de CB-arts en kan nu de nutramigenvoeding gewoon afhalen bij de apotheek.

gr Truus