pregnyl vraagje

hallo dames

ik kom net van d gyn af ivm met cyst van 6 cm op de eierstok (ovariumcyste).

nu heb ik 2 opties wat te doen met die cyste

1 5000e pregnyl spuiten en hopen dat hij springt. 2 weken geleden had ik er op beide eierstokken 1 maar die ene is nu gesprongen.

2 via laprascopie verwijderen

Wat ik nu zo raar vind…mij lijkt pregnyl juist geen aanrader om een cyste te laten springen??? je spuit toch hcg in je lijf dat bevordert toch alleen de groei van de cyste of heb ik het nu mis???

oja optie 3 was afwachten maar dat zie ik helemaal niet zitten.

graag jullie mening

groetjes Jolanda

Een cyste is als het ware een doorgegroeide follikel die niet gesprongen is. Ik weet eigenlijk niet of cystes knappen en dan verdwijnen of dat ze krimpen. Ikzelf heb twee cystes tegelijk gehad, eentje van 8 cm en eentje van 6 cm. Ik heb geen Pregnyl gekregen om ze te laten springen, eigenlijk heb ik er ook nog nooit van gehoord dat ze dat geven in zo’n geval. Ik ben op de wachtlijst gekomen om ze via een kijkoperatie te laten verwijderen. Maar in de tussentijd zijn ze gelukkig vanzelf nog verdwenen en kon de operatie worden afgelast.

Toen ik overstimulatie na de IVF had, is dat inderdaad op gang gekomen door de Pregnyl-injectie. En ik mocht na de punctie daarom ook geen extra Pregnyl spuiten om mijn baarmoederslijmvlies in stand te houden. Dit kan juist overstimulatie uitlokken. Ik weet niet of een cyste door Pregnyl nog gaat groeien.

Ik zou het gewoon met je gyn overleggen en hem de vragen stellen die je hier stelt. Als de Pregnyl verder geen kwaad kan, dan zou ik dat eerst proberen. Wie weet gaat de cyste dan vanzelf weg en ben je er van af. En als dat niet zo is, kun je altijd nog afwachten of over gaan tot een operatie.

Ja precies je hebt ook gelijk.

Ik vind het dus echt vreemd dat ze pregnyl voorschrijft, dit is niet mijn eigen gyn, die is ziek wegens een operatie en kan ik pas na de kerst bereiken helaas.

Ik wil het op zich proberen (om zo geen operatie te hoeven ondergaan, laprascopie) maar ik ben bang dat ik het juist met die pregnyl erger ga maken. Bovendien vind ik het raar dat ze die pregnyl op cyclusdag 9 wil inspuiten, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de hormoonbalans…

Het is inderdaad wel een beetje een vreemde aanpak… Maar als je gyn meent dat het zin heeft en verder geen kwaad kan. Anders moet je afwachten tot je verder in je cyclus zit, of het na de kerst eens met je eigen gyn overleggen. Als die dan hetzelfde zegt, zou je het dan alsnog met behulp van Pregnyl kunnen proberen. Of is je eigen gyn er pas in januari weer?

Heb je zelf een goede cyclus of niet? Cystes verdwijnen vaak ook tijdens/na een menstruatie, dus dat zou je misschien ook nog kunnen afwachten. Ik heb geen cyclus, dus dan kan ik wachten totdat ik een ons weeg. Maar desalniettemin zijn beide cystes bij mij toch vanzelf verdwenen na verloop van tijd.

@Jippie wrote:

Het is inderdaad wel een beetje een vreemde aanpak… Maar als je gyn meent dat het zin heeft en verder geen kwaad kan. Anders moet je afwachten tot je verder in je cyclus zit, of het na de kerst eens met je eigen gyn overleggen. Als die dan hetzelfde zegt, zou je het dan alsnog met behulp van Pregnyl kunnen proberen. Of is je eigen gyn er pas in januari weer?

Heb je zelf een goede cyclus of niet? Cystes verdwijnen vaak ook tijdens/na een menstruatie, dus dat zou je misschien ook nog kunnen afwachten. Ik heb geen cyclus, dus dan kan ik wachten totdat ik een ons weeg. Maar desalniettemin zijn beide cystes bij mij toch vanzelf verdwenen na verloop van tijd.

ik heb wel een cyclus, normaal 1 tussen de 28 en 35 dagen maar dit was mijn eerste menstruatie na een miskraam. Hierdoor is er dus ook 1 van de 2 cysten die erzaten verdwenen, maar in mijn die in mijn linkereierstok zit er nog.

Mijn Gyn is de maandag na kerst erweer. maar dan zit ik op dag 20 van de cyclus, dan heeft pregnyl ook niet veel zin meer lijkt mij.

Althans, toen ik zw wilde worden van mijn jongste had ik geen goede eisprong en kreeg ik als mijn follikels rond de 20 waren een pregnyl injectie, ik weet nog dat de gyn toen zei dat als je TE laat de pregnyl zet of TE vroeg dat het dan weinig effect heeft…

volgens mij wekt pregnyl een kunstmatige LH piek op namelijk…

Maar ik wil niet zomaar iets gaan inspuiten nu, ik heb net een mk achter de rug dus was net blij dat ik mijn menstruatie weer kreeg en dat de zwangerschapshormonen uit mijn lijf waren…

Mijn gyn heeft zelf nog niks gezegd over de aanpak van die cysten, hij dacht dus dat die na de menstruatie weg zouden zijn, helaas is dus 1 van de 2 blijven zitten.

Pregnyl wekt inderdaad een kunstmatige LH-piek op. Het heeft alleen zin om Pregnyl te geven als je een follikel hebt die minimaal 18 mm is. Als je het te vroeg geeft, is je eicel nog niet rijp. En een niet-rijpe eicel kan niet bevrucht worden. En Pregnyl na je eisprong geven, heeft inderdaad niet zoveel nut. Als je eenmaal de LH-piek gehad hebt, kun je niet nog een eisprong opwekken in dezelfde cyclus. Ik weet niet hoe je lichaam reageert als je nu al Pregnyl spuit, aangezien je pas rond dag 9 zit. Bevorderlijk voor je eigen hormoonbalans zal het natuurlijk niet zijn, en die is waarschijnlijk al in de war door de miskraam. Ik weet ook niet of je dan gewoon na twee weken ongesteld zou worden, want je hebt dan niet echt een eisprong gehad, aangezien er nog niet een rijpe eicel zit. Dus misschien dat je het hormonaal gezien nu beter niet kunt doen.

Ik denk dat er dan niks anders op zit dan af te wachten of de cyste na deze cyclus vanzelf verdwenen is. Dan heeft je lichaam ook nog even tijd om te herstellen van je miskraam en is alles misschien wat beter op orde. En dan zou je aan het begin van je nieuwe cyclus nog een keer moeten kijken of de cyste er nog zit. Dan kun je ook met je eigen gyn overleggen wat jullie in dat geval het beste kunnen doen. Ik denk dat dat beter is dan nu dingen overhaasten en je lichaam daardoor weer een dreun geven. :hug:

He Jippie, bedankt voor je antwoord :-*

hoe langer ik erover nadenk nu, denk ik dat het idd beter is om nog 1 cyclus te wachten dan zomaal vanalles te doen.

Ik moet sowieso een hysteroscopie om placentaresten te verwijderen en dat doen ze pas na de ongi volgens mij dus dat zal wel half januari worden, misschien dat ik dus nog tot na mijn ongi afwacht en dan kan ik het ook met mijn gyn bespreken.

Ik wil niet alles weer in de war sturen door pregnyl…maar wachten duurt zo lang he en geduld is niet mijn sterkste punt. :cry:

toen ik een cyste had(weet even niet meer hoe groot die was) moest ik stoppen met de behandeling

moest wachten totdat ik weer ongesteld ging worden

normaal kreeg ik dan ook pregnyl maar niet toen ik een cyste had

vreemd zeg je kan beter een maand overslaan denk ik :think:

Jolanda Wachten is inderdaad niet leuk en als je dan ook nog niet eens weet waar je aan toe bent & je lichaam niet meewerkt… Heel veel sterkte met alles & ik hoop dat de cyste vanzelf verdwijnt. :hug: