Pregnyl vraag

Ik zit even met het volgende:

Ik slik clomid omdat ik zelf geen eisprongen heb (vanwege PCOS) nu ben ik al 2 cyclussen 4 dagen na mijn eisprong ongesteld geworden. Normaal schijnt je luteale fase ongeveer 14 dagen te moeten zijn, bij mij zijn dat er dus 10 minder!!

Vlgs mijn gyn is de luteale fase goed te verlengen met Pregnyl, ze wil beginnen met 5000 eenheden. Nu lees ik overal tegenstrijdige berichten, dat 5000 eenheden de luteale fase maar met maximaal 7 dagen zou kunnen verlengen? Ik ben bang dat ik nu weer een verloren ronde in ga en deze dosis te laag is. Ben benieuwd of hier ook meiden zitten met een soortgelijke ervaring, ik heb het gevoel een beetje een uitzondering te zijn met zo’n hele korte luteale fase.



Groetjes,

Marjo

Heej Mar,



Je hebt nu een luteale fase gehad van 4-5 dagen, toch? Ik spuit zelf 3x na een IUI 1500 eenheden Pregnyl om de fase te verlengen, en dat is op de 5e, 7e en 9e dag na de eisprong. Jij moet dan in één keer 5000 eenheden Pregnyl spuiten? Op welke dag moet je dat dat doen, meteen na de eisprong? Ik ken deze methode niet. Maar als je gyn zegt dat je de luteale fase er 7 dagen mee kunt verlengen, dan zit je toch prima? Jij hebt zelf een fase van 4-5 dagen + 7 dagen, dan zou je op 11-12 dagen zitten, toch? Of werkt het niet helemaal zo? Is het 7 dagen vanaf je eisprong geteld? Sorry, ik heb er niet zo veel verstand van, omdat het bij mij anders gedaan wordt. Maar als je dan maar op een fase uitkomt van minimaal 10 dagen, dan zou je goed zitten. Want het hoeft niet perse 14 dagen te zijn, hoor! Zolang het niet minder is dan 10 dagen is het prima.



Als je vragen hebt, moet je die gewoon stellen aan de gyn, hoooorrr! Je zit er voor jezelf, en de gyn is ook maar een mens. Als je iets wilt weten, moet je dat gewoon vragen. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden! :wink: En veel artsen leggen gewoon niks uit, omdat ze denken dat je het toch niet snapt/interesseert. Dus je mond opentrekken! En dan word je vaak heel wat wijzer!



Nou meid, ik spreek je snel weer. Ik probeer zo snel mogelijk weer even wat te schrijven op ons topic/ je te mailen. Alleen hebben we het superdruk, ik ben al druk aan het inpakken en volgende week kunnen we in het huis beginnen. Maar hopelijk heb ik snel weer even wat tijd over!



Fijn weekend!



Liefs,

Jippie

Hey Jippie, thnx voor je antwoord :-*

Het word een beetje een ingewikkeld verhaal maar zou het proberen zo duidelijk mogelijk op te schrijven :wink:

De eerste ronde dat Clomid aansloeg, had ik heel laat mijn eisprong, pas op dag 23 was de follikel al 31.4 mm.! Mijn gyn wilde toen al Pregnyl geven voor de vlgde dag, maar dat hoefde niet omdat de follikel bij de vlgde fm toch gesprongen was. Helaas werd ik toen 4-5 dagen later ongi. Toen toch eerst maar nog een keer zonder Pregnyl proberen.

Vorige ronde heb ik geen fm’s gehad (gyn met vakantie en geen vervanger), wel bloed laten prikken op 2 tijdstippen in mn cyclus en op dag 22 was mijn gyn terug van vakantie dus heeft ze toch even een inwendige echo gedaan om te kijken of er nog wat te zien was. Toen zag ze dus dat er nog een ‘restzakje’ zat van de gesprongen follikel, ik had net mijn eisprong gehad, alhoewel mijn LH waarden die vrijdag ervoor nog nauwelijks verhoogd waren. Nu heb ik even uitgerekend, ik heb vlgs de gyn die zondag dus mijn eisprong gehad en ik werd donderdagochtend al ongesteld. Dus als ik het zo bereken was het zelfs maar 3-4 dagen ertussen!!



En wbt de Pregnyl, zij redeneert het zo dat ze mijn eisprong eerder kan laten plaatsvinden, ik krijg dus één keer Pregnyl en dan 5000 eenheden om een eisprong op te wekken. Dit kà n maar hoeft dus niet, voldoende zijn om de eisprong eerder te laten komen en de luteale fase te verlengen. Oke, fijn ik heb er ook geen verstand van dus neem dat gewoon van haar aan, zij is de dokter immers :wink:

Ik vraag haar altijd veel hoor en spreek ook openlijk mijn ongerustheid uit, ze wil eerst dit proberen en daarna pas bij gaan spuiten of progestan voorschrijven. Vlgs mijn hub moet ik haar gewoon haar werk laten doen en niet zelf willen dokteren dus dan twijfel ik ook weer als hij dat zegt. Toen ik thuis kwam ben ik nog even wezen snuffelen op internet en daar vind ik dus van die tegenstrijdige berichten waardoor ik nu zo ga twijfelen. Ben het gewoon zo zat, heb zoiets van spuit me dan maar meer rommel in dan slaat het misschien een keertje aan, elke maand die hormonen slikken zonder maar een kansje krijgen word me gewoon teveel. Ik heb eigenlijk op het moment geen vertrouwen meer in de behandeling op deze manier. Ik denk misschien wel (onterecht!) te veel vooruit en laat me onzeker maken door andere mensen, maar ik weet het even niet meer nu. Ik moet dinsdag weer naar haar toe dus ik ga het maar eens helder opschrijven en het haar voorleggen ofzo. Je hebt helemaal gelijk dat ik er voor mezelf zit, ik denk altijd teveel voor andere mensen, ben bang dat ik eigenwijs gevonden word als ik me er teveel mee bemoei maar dat slaat nergens op dat weet ik zelf eigenlijk ook wel.



He, ben trouwens blij te lezen dat je het zo druk hebt hoor! Veel plezier met alles en hoor je vanzelf weer!



Liefs,

Marjo