Hoi,
Vanmorgen kreeg ik een brief in de bus of we mee willen doen aan een onderzoek voor Rick.
Het onderzoek pre-COOL is een groot wetenschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd op verzoek van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. COOL staat voor Cohort Onderzoek Onderwijs Loopbanen. “Pre” betekent hier: de periode voorafgaand aan de basisschool. Het onderzoek is namelijk bedoeld om effecten te onderzoeken van verschillende vormen van voorschools onderwijs dat op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven wordt gegeven. Ze willen daarom kinderen in het onderzoek betrekken die, voorafgaand aan de basisschool, een puterspeelzaal of kinderdagverblijf bezoeken. Maar om deze kinderen goed te kunnen vergelijken, willen ze ook dat er kinderen meedoen die niet naar zo’n instelling gaan en de eerste jaren thuis blijven of bijvoorbeeld naar een gastouder gaan. Bij al deze kinderen wordt op verschillende momenten gegevens verzameld over hun ontwikkeling.
De kinderen die aan het onderzoek meedoen worden langere tijd gevolgd, namelijk vanaf 2-jarige leeftijd tot en met groep 8 van het basisonderwijs.
Nu aan ons dus de vraag of we hier aan mee willen werken. Moet het er nog met hub over hebben maar het lijkt mij wel goed.
Zijn er hier meer die hier al aan meedoen of hier nu een brief over gehad hebben?
Groetjes Renate
wij hebben zo’n brief niet gehad. maar denk dat ik hier wel aan mee zou doen…
Teminste als het echt vooruit het Ministerie uit gaat, en niet voor commerciele doeleinden.
Als het gewoon vragenlijsten zijn… er bestaat ook iets dat ze met camera’s opnemen… dat doe ik dus absoluut niet…
Het gaat echt uit vanuit het ministerie dus dat lijkt me wel betrouwbaar.
Wie voeren het onderzoek uit?
Het onderzoek wordt uitgevoerd door de volgende onderzoeksinstituten:
- het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen
- het SCO-Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam
- de Universiteit van Utrecht, Faculteit Sociale Wetenschappen, afdeling pedagogiek en onderwijskunde
Er wordt op verschillende momenten vastgesteld wat de kinderen al weten en kunnen. Dat gebeurt door bij hen op 2-jarige en op 3-jarige leeftijd een paar testjes af te nemen op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Het zijn testjes die kinderen leuk vinden om te doen. Ze moeten dingen nazeggen, verplaatsen, zoeken of aanwijzen op de laptop.
Na afname van de testjes worden aan de ouder(s) enkele vragen gesteld over kenmerken van het gezin waarin het kind opgroeit (gezinssamenstelling, geboorteland ouders/grootouders, taal die thuis wordt gesproken, beheersing van het Nederlands).
Er is ook wel een site over http://www.pre-cool.nl
hier zou ik wel aan mee doen…
Ik zou hier idd ook aan mee doen