praten

hoi hoi





me dochtertje is 2 en half ze zegt wel woordjes en zinnen maar echt praten doet ze nog niet zoals het hoort ze zit sinds januari op de peuterspeelzaal en begin nu wat meer woordtjes tezeggen maar hoelang duurt het nu echt voordat een kind goed duidelijk praat ?





groetjes hennie

De lengte van uitingen
Volgens de minimum-spreeknormen moet een 2-jarige in staat zijn om zinnetjes van twee woorden te maken. De woorden hoeven nog niet volledig uitgesproken te worden, bijvoorbeeld: "Kinne boem" (= De vlinder zit op de bloem) of "Fieze buiten" (= ik wil buiten fietsen).

Vooral langere woorden zullen vereenvoudigd worden tot korte vormen, bijvoorbeeld door een lettergreep weg te laten, zoals in "tefoon" (= telefoon).

In het 3e levensjaar zal de taal van het kind zich uitbreiden tot drie- Ã vijfwoord-uitingen. Deze langere zinnen hebben vaak nog wel een afwijkende grammatica. Normaal is dan bijvoorbeeld nog "Ikke doet nie vallen", of "Trailer is ook lampjes, blauwe".


volledige tekst hier te vinden

Dat verschilt denk ik ook per kind.

Mijn dochter was erg vroeg met woordjes praten,en toen de anderen woordjes zeiden,maakte zij er al een zin van met drie woordjes…

Al met al,een kletsmajoor…ook niet altijd makkelijk hoor…

Het komt vanzelf…