praten

Onze finn word 7 maart alweer 2 jaar,maar hij praat nog niet echt veel, wel papa en mama en titat(ambulance) hier,daar hopa en alle dierengeluiden enzo dat kan ie wel maar nu lees ik dat ze met 2 jaar al met 2 woorden moeten kunnen spreken.mijn oudste zoontje was heel vroeg met praten,hoe kan ik er meer mee bezig zijn om hem aan het praten te krijgen hij vertikt het gewoon als ik dan bv zeg van zeg eens opa: zegt ie Nee papa en zo’n dingen allemaal,of hij houd ons voor de gek haha

Kes zei met 2 jaar en 9 maanden een enkel 2 woordzinnetje. 3 maanden later sprak hij volzinnen. Die knop moest gewoon even om bij hem. Ik begon me ook zorgen te maken (cb ook) maar was dus nergens voor nodig.

Hier ook met 2jr nog nauwelijks iets en een paar maanden later zat er geen uitknop meer op.

Toen het CB met de 3jrs controle vroeg of ze wel 3 woordszinnen maakte moesten we echt lachen want er komt echt geen einde meer aan.

Zo snel gaat dat dus :wink: .

En dat hoor ik eigenlijk van iedereen hier hoor.

Dus lekker afwachten en wedden dat hij tussen nu en een paar maanden je de oren van je hoofd praat :slight_smile: .

Je kunt het stimuleren door veel samen te zingen, boekjes te lezen en álles te benoemen wat je gebruikt/pakt/ziet.

Toen mijn zoontje nog wat jonger was, waren de momenten op de commode echt de kletsmomenten.

En veel herhalen!!!

Maak niet te lange zinnen, maar praat op het niveau van je kind. (of er het liefst, net iets boven). Praat je kind met één woord, dan bied je taal aan in twee woorden.

Succes! :thumbup:

mischa is ook geen grote prater hoor, begint nou eigenlijk pas te komen.

Mama die enz zei hij wel, ook 2 woorden toch :mrgreen:

Ze doen het allemaal op hun eigen tempo, komt vast goed.

Hier ook nog eentje die nauwelijks praat :wink: !

Hij probeert het wel en wij begrijpen hem meestal ook, maar anderen kunnen er geen touw aan vast knopen :lol: . Ik maak me er nog niet zo druk om maar het zou me wel handig lijken voor Teun als ie zich een beetje duidelijk kon maken.

Groetjes, Anne

dave praatte ook niet veel met 2 jr…

maar hij had veel last van zijn oortjes…

dus toen hij met 2jr en 1,5 mnd buisjes kreeg ging er een wereld voor hem open…

( hij schrok ook van veel harde geluiden…dus zijn oortjes waren echt niets gewent)

maar sindsdien :thumbup: hij praat nu de oren van ons hoofd af :inlove:

zijn woordenschat groeide gelijk…hij praatte gelijk duidelijker en meer…

Ik zou me niet zo druk maken hoor.

Dochter kwam met 2 jaar net aan het minimum van het CB. Ze verstond wel alles wat we tegen haar zeiden. Dat wel. Maar zelf praten ho maar.

Had ze ook helemaal niet nodig, want ze kon zo ook wel duidelijk maken wat ze bedoelde.

Nu kreeg ik van de week van het PSZ te horen dat ze heel duidelijk praat voor haar leeftijd (2 1/2). En uitknop? Wat is dat? Ze ligt 's nachts in bed nog te zingen.

Het kwam ook echt van de een op de andere week ergens in september. Ene week zei ze niks, volgende week zong ze alle liedjes mee :mrgreen:

Je had de oma’s moeten zien kijken… :lol:

Komt vanzelf.

Bas begon pas echt woordjes uit te spreken na zijn tweede verjaardag. Nu bijna 5 maanden verder, komen er al zinnetjes van 2 en soms zelf 3 of 4 woorden uit. Hij heeft nu door wat het resultaat is als hij goed spreekt. Voor een onbekende is het soms nog niet geheel duidelijk, maar voor ons wel en dat is prima.