praten

Wat is normaal?

Ja altijd een lastige vraag…maar de huisarts opperde dat Maaike misschien wel niet zo snel is door al haar oor/keelonstekingen… :cry: .

Ik vind haar niet zo heeeel traag eigenlijk.

Ik was dus ineens weer even benieuwd wat eigenlijk normaal is voor deze leeftijd.

Ze zegt redelijk wat losse woordjes (stuk of 50?) en probeert zinnetjes te maken met 2/3 woorden.

ik geloof niet dat daar een standaard voor is

ik was laatst met Teun op het cb voor de 2-jaar ‘check’ en toen vroeg de arts (die ik overigens niet kende): en, zegt 'ie al wat? :shock: :roll: dus toen ik vroeg: hoe bedoeld u? :angel: nou, ja, papa en mama enzo…

dus ik geloof niet dat er echt een standaard is, gewoon je eigen gevoel volgen

ik vind Teun redelijk slecht vergelijkingsmateriaal want die praat als een kleuter :eh: dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat anderen hiervan zeggen

duidelijk he? :mrgreen: :wink:

levi praat ook nog niet echt en ik maak me een beetje zorgen, hij zegt losse woordjes maar lang geen 50 en hij maakt ook nog geen zinnen.

ik moet toch morgen even langs de huisarts dus ga dit ook meteen aan kaarten en anders moeten ze me even doorverwijzen des noods voor 1 a 2x naar de logepediste.

ik ben benieuwd wat de huisarts morgen gaat zeggen.

Kes plakte met 2 1/2 nog geen 2 woorden aan elkaar (sept 2007). Van het cb moesten we het tot december aankijken en anders zou hij logopedie krijgen. Eind november ging hij praten (zinnen van 2 a 3 woordjes) en nu, maar net 1 maand later praat hij duidelijk en in heuse volzinnen alsof hij al een jaar praat. Dus ik heb me zorgen gemaakt om niets.

Ik weet niet wat standaard is, ik weet wel dat het verschil heel groot is. Met 2,5 is het gemiddeld zo dat kinderen zinnetjes van 3 woorden maken. Maar dat is gemiddeld!

Wij dachten dat Anyk langzaam was. Zij maakte toen ze net 2 was ook zinnetjes van 2 á 3 woorden. Tenminste dat kón ze. Ze is namelijk een beetje makkelijk :mrgreen: . Ons vergelijkingsmateriaal was Yoni en die sprak toen ze net 2 was in volzinnen. En Yoni was (en is) met alles razendsnel, dan lijkt elk kind langzaam :mrgreen:

Maar volgens het cb praatte Anyk uitstekend en liep ze absoluut niet achter qua praten.

De laatste maanden gaat het in sneltreinvaart. Vooral sinds ze naar de peuterspeelzaal is. Ze maakt nu soms zinnen van 6 of 7 woorden.

mijn zoon sprak met die leeftijd nog minder hoor en is nu bezig met een inhaalslag. Er wordt ook wel snel wat van kinderen verwacht hoor, geef ze even de tijd, ze zijn niet allemaal even snel…

Trouwens bij mijn zoon was het CB altijd tevreden hoor, het was net aan maar wel goed. Nu is “mijn” CB ook vrij relaxed gelukkig.

fijn om te lezen dat er nog meer late praters zijn!

ik maak me wel zorgen en ik hoop onterecht. maar omdat mijn oudste een forse taalachterstand heeft en levi geen goed voorbeeld heeft is het wel belangrijk om het in de gaten te houden. maar ik wacht het nog maar even af denk ik :?

de ‘eisen’ die het cb stelt zijn bijzonder laag, en niet voor niks lijkt me. Ik gooi er even allerlei cliches tegenaan zoals dat elk kindje zich op z’n eigen manier op z’n eigen tempo ontwikkelt. Volgens mij hoef jij je met maaiek echt geen zorgen te maken. 50 woorden en korte zinnetjes, het is misschien minder dan andere kindertjes, maar toch al een hele hoop en volgens mijn lekerige blik totaal niet zo weinig dat je je zorgen moet maken.

ik maak me ook geen zorgen.

Maar ik ging me door het oorontstekingen verhaal wel even afvragen wat normaal IS.

Het is wel iets minder trouwens denk ik. En nu ik er op let. Soms 2 woorden maar meestal één woord.

@Mamalien wrote:

Ze zegt redelijk wat losse woordjes (stuk of 50?) en probeert zinnetjes te maken met 2/3 woorden.

Dit klinkt mij toch als heel wat in de oren. Maar goed, Jarno spreekt sowieso pas sinds kort een aantal woordjes.

Tja ieder kind zijn eigen tempo!

Yuri is weer heel vlot ondanks dat hij ook een kno klant is. Hij spreekt in volzinnen en gebruikt ook werkwoord vervoegingen, verkleinwoorden etc…maar dat is weer extreem hoor!

Als ze maar woorden kennen en alles begrijpen toch dan is het begin er al!

De oudste en de jongste zijn erg langzaam in spreken…bij de oudste is het soms nog een raadsel wat ze uitkraamt, maar het gaat wel steeds beter.

En dan de middelste…die begrijp ik gelijk als ze iets wil…zo duidelijk en slim dat ze is. Een heel ander kind, soms echt een verademing om met haar te “praten” ipv te ontcijferen wat de jongste nou bedoelt.

(de jongste en de middelste zijn een tweeling trouwens)

Broes spreekt met volle zinnen (hij is 2,5 jaar) en ik zou niet direct een woord kunnen zeggen dat hij niet zegt … :think:

Senne begint nu met 2 woordjes in één zin te spreken (hij is 15 maanden).

Mijn neefje wordt 3 jaar in april en zegt enkel nog maar een paar losse woordjes, dat vind ik persoonlijk erg weinig en ik zou me wél zorgen maken… :oops:

Maar dat komt misschien omdat ik 2 vlugge vlotte praters heb…

:shock: Senne nu al! DAt is echt snel! Wel leuk hoor :wink: :slight_smile: .

Mateo ging pas echt praten na zijn 2e jaar. Daarvoor kon hij niet zoveel zeggen hoor. Maar hij wist alles 8)

Opeens gaat het balletje rollen :thumbup:

Micah zegt nu al veeeeeel meer dan dat mateo deed op die leeftijd. Maar hij heeft natuurlijk een voorbeeld… 8)

Mateo ging pas echt praten na zijn 2e jaar. Daarvoor kon hij niet zoveel zeggen hoor. Maar hij wist alles 8)

Opeens gaat het balletje rollen :thumbup:

Micah zegt nu al veeeeeel meer dan dat mateo deed op die leeftijd. Maar hij heeft natuurlijk een voorbeeld… 8)

Ik zou mij pas bij het verhaal van de dokter kunnen aansluiten als ze gewoon ook weinig geluid maakt. Maar volgens mij doet ze als elk kind toch?

@Mamalien wrote:

:shock: Senne nu al! DAt is echt snel! Wel leuk hoor :wink: :slight_smile: .

Ja, Broes deed dat ook al,… ik ben het gewoon… :wink:

Komt vast wel goed met je dochter hoor! :thumbup: :-*

@Bietje wrote:

Broes spreekt met volle zinnen (hij is 2,5 jaar) en ik zou niet direct een woord kunnen zeggen dat hij niet zegt … :think:

.

Bij Milan is het net zo!!

komen we daar op het consultatiburo toen hij 2 jaar en 2 maand was… zegt milan een zin van 4 woorden achterelkaar…zegt ze: ooh wat goed je kan al 4 woordjes achterelkaar zeggen… :lol: :lol: ik dacht: ze moest eens weten :lol: :lol:

@klavertje4 wrote:

@Bietje wrote:

.

Bij Milan is het net zo!!

komen we daar op het consultatiburo toen hij 2 jaar en 2 maand was… zegt milan een zin van 4 woorden achterelkaar…zegt ze: ooh wat goed je kan al 4 woordjes achterelkaar zeggen… :lol: :lol: ik dacht: ze moest eens weten :lol: :lol:

Ja hahaha, zo ging dat ook bij mij, ze vond hem zo knap en hij deed (volgens mij dan) niet eens indrukwekkende dingen! :think: :lol: