praten...wanneer???

maak me zorgen(ms wel onterecht)maar niels zegt dus nog helemaal niks,ja papa/mama,en dat is ook meer toeval dan regel,verder dus helemaal niks!!! :shock:

moet ik me daar nu zorgen om gaan maken nu of zijn er meer mama;s die dit herkennen,hij is nu ruim 17 mnd.

Hoi Annemarietje,



Vervelend dat je je zorgen maakt!

Zegt hij echt niets, of valt het misschien niet op? Maakt hij wel klanken?

Kleine woordjes als “die”, “nou” etc. moet je namelijk ook allemaal meetellen he? Ook als hij woordjes verbastert.



Zingen en boekjes lezen bevordert de taalontwikkeling.

Spreken in korte woordjes pikt een kind sneller op dan lange zinnen.

Succes!

maak je nog niet al te veel zorgen, levi is nog net 2jr en hij zegt maar een paar losse woordjes en op het cb hebben ze er nog niks van gezegd tot nu toe(hij is pas geweest)



volg je kind in wat hij doet zeg hem na en benoem het juiste woord wat er bij hoort.



herken je ongerustheid maar al te goed, ik maak me eigenlijk al een half jaar zorgen en ik denk steeds ach komt wel, maar nu nog steeds niet.

nu heeft levi ook een heel slecht voorbeeld van zijn broer en ik zie hem ook veel overnemen van hem. (ethan heeft een forse ontwikkelingsachterstand en voornamelijk op taal gebied)

levi word nu wel in de gaten gehouden op de psz om er toch vroeg bij te zijn als het echt niet vanzelf komt.

wat zegt het cb ervan? volgensmij hoeven ze met 18mnd zo`n 5woordjes te zeggen als ik het me nog goed herinder :think:

@annemarietje wrote:

maak me zorgen(ms wel onterecht)maar niels zegt dus nog helemaal niks,ja papa/mama,en dat is ook meer toeval dan regel,verder dus helemaal niks!!! :shock:

moet ik me daar nu zorgen om gaan maken nu of zijn er meer mama;s die dit herkennen,hij is nu ruim 17 mnd.




Mateo ging pas echt praten toen hij 2 jaar was. Van de een op andere dag :shock:



Ik maakte mij daarvoor ook erge zorgen, maar hij was wel weer sneller met andere dingen. Iedereen doet het op zijn/haar ritme…



Komt helemaal goed joh…

@Marlous wrote:

@annemarietje wrote:
maak me zorgen(ms wel onterecht)maar niels zegt dus nog helemaal niks,ja papa/mama,en dat is ook meer toeval dan regel,verder dus helemaal niks!!! :shock:

moet ik me daar nu zorgen om gaan maken nu of zijn er meer mama;s die dit herkennen,hij is nu ruim 17 mnd.




Mateo ging pas echt praten toen hij 2 jaar was. Van de een op andere dag :shock:



Ik maakte mij daarvoor ook erge zorgen, maar hij was wel weer sneller met andere dingen. Iedereen doet het op zijn/haar ritme…



Komt helemaal goed joh…






Hier idem dito, in de zomer zei hij alleen nog maar, "wat is dat?"niet eens mama of papa ( ja tegen andere mensen omdat ze op ons leken :? )



Nu is ie niet stil te krijgen, kletsmajoor. Nog niet allemaal duidelijk voor iedereen maar hele verhalen en ik begrijp alles. ( grauw=blauw)



Echt het komt!

Fenna zegt ook alleen nog papa en mama, en verder is alles ‘dat’

papa zegt ze heeeeel zelden, mama lijkt meer per ongeluk te gaan.

Ik ben zelf met 2,5 jaar pas begonnen met praten, eerst dachten ze dat ik achterlijk was. En toen van de ene op de andere dag volzinnen met moeilijke woorden erin. Kijk… een beetje gestoord ben ik nog steeds :mrgreen: maar achterlijk? Nou nee gelukkig niet.

Heb vertrouwen.

Afgelopen september was Nicky 1 jaar en 10 maanden en zei volgens het CB ook te weinig (mama/papa/nihnih en dees). Ik ben verder niks extra’s gaan doen (ik klets al heel de dag tegen 'm :mrgreen: ). Nu zijn we bijna 4 maanden verder en hij is nu al bezig met z’n 2 woorden en flapt er vanalles uit! Schijnbaar maken ze die stap toch echt pas als ze er klaar voor zijn.

Succes meid, Niels krijgt vast ook rond de 2 zo’n spurt!

Leonie is bijna 16 maanden, en zegt ook nog weinig. Bovendien lijkt ze woorden weer te ‘vergeten’. Zo zei ze eerst ‘poes’ als één van onze katten voorbij liep. Nu doet ze dat niet meer… Ik maak me geen zorgen, want ze ziet er verder best slim uit :wink:

Hoi meis



fransje zegt ook nog maar bar weinig hoor, papa, mama en bah en ja



maak je maar geen zorgen hoor de een ontwikkelt zich sneller als een ander en straks zal ie je de oren van je hoofd af kletsen :lol:

Lana begint pas nu te praten :mrgreen: :inlove:



Dus maak je geen zorgen.