Praktische tips keuze kinderrolstoel?

Vorige week hebben wij de bevestiging ontvangen dat ons oudste zoontje in aanmerking komt voor een kinderrolstoel puur als vervoersmiddel. Hij heeft HMS (vergelijkbare aandoening als EDS type 3) en hypotonie (erg lage basis spierspanning).

Hij kan op zich prima lopen en rennen alleen is zijn spierconditie beperkt.

Indien we gaan wandelen of dagjes uit willen dan kan hij het zitten in de rolstoel afwisselen met zelf lopen zodat hij zijn energie beter kan verdelen en niet dagen moet bijkomen van een leuk dagje uit.

Nu weet ik dat dit misschien niet de meest handig plek is om deze vraag te stellen (ik heb hem ook gesteld op een relevanter forum) maar aangezien alle tips welkom zijn dacht ik wie niet waagt wie niet wint :mrgreen:

Van de revalidatiearts weet ik wel dat hij voldoende zij en rugsteun moet hebben maar zijn er mogelijk mensen die tips hebben zodat hij praktisch is in het gebruik?

ik denk niet dat hij zelf zich gaat voortbewegen erin he? want dat is voor de wielmaat wel van belang.

verder is het denk ik vooral een kwestie van proberen wat/ hoe de stoel voor hem het prettigst zit en voor jullie het prettigst duwt. 2 losse handvaten vond ik (werkzaam geweest bij gehandicapten) altijd in elk geval prettiger duwen dan zon stang zoals op de kinderwagens.

Als je partner een andere lengte heeft, zorg dan dat de duwstang of handvaten (vind ik zelf ook fijner) makkelijk in hoogte verstelbaar zijn.

Lichtgewicht van materiaal, kiepwielen (zodat je niet achterover kiept met tassen achterop of een baldadig kind achterop),verlengers op de remknoppen zodat hij die zelf kan bedienen zonder al teveel kracht op de handen. Schermen voor de wielen zodat zijn vingers niet tussen de spaken komen, goede voetsteunen die je aan de kant kunt klappen bij het in en uitstappen, en die in bediening dan ook niet te zwaar zijn. Goede riemen en die ook vast maken, je zult niet de eerste zijn die een stoepje neemt en een lancering voor je ziet.

Misschien zit de helft er standaard op, misschien zijn er dingen wat overbodig. Al zou ik de kiepwielen zeker niet achterwege laten en de nadruk leggen op licht bedienbare remknoppen enz.

Succes met de aanschaf, blijf zeker wakker als ze komen aanpassen, des te eerder ben je klaar :wink: .

Kiepwielen zijn IDF een grote must. Ook even letten dat je de banden zelf kan oppompen

Juist wel een stang, vergelijkend met een kinderwagen, ws is jullie.zoon/dochter nog wel zo in gewicht dat deze met 1 hand te duwen.is, zodat je met de a.der broertje/ zusje of iemand anders kan vasthouden. Klasgenootje van juul heeft dit ook, bevalt prima!

Thanks voor de tips, hier kunnen we zeker iets mee :thumbup: :smiley:

Heb nog even gebeld met de organisatie die levert en zij werken met de zippie youngster. Helaas zijn we niet vrij in de kleur, moeten het doen met dat wat ze op voorraad hebben…hopelijk geen roze :lol: Had de spaakbeschermers even geprint in kleur en hij heeft al een duidelijke keuze gemaakt. :inlove: Als het niet vergoed wordt krijgt hij ze sowieso van ons.

Hij moet tenslotte er in zitten en bij kinderen speelt het mooie toch ook een rol.

Hij weegt 21 kg meen ik…dat lukt niet met 1 hand denk?

Manlief is nogal lang dus in hoogte verstelbaar is wel belangrijk idd.

Antikiep willen had ik nog niet aangedacht dus die staan ook op de wensenlijst :mrgreen:

Ik begreep dat we best veel mogen, alleen is de meerprijs voor ons. Zij gaan uit van het medisch noodzakelijke en alle extra’s die niet medisch noodzakelijk zijn betaal je zelf. Dat snap ik ook wel.

Ik zou mijn vriendin kunnen vragen mocht je nog vragen hebben?

Zij heeft EDS en een mooie rolstoel.

Zij heeft een lichtgewicht (sport)rolstoel weet ik zo uit mn hoofd en zij heeft ook iets op dr wielen zodat ze 'm met 1 hand kan besturen, en/of heel licht, aangezien ze vooral ook last van haar handen heeft en haar schouders makkelijk uit de kom gaan als ze teveel (en dat is nogal snel) kracht moet zetten.

Kiepwieltjes zijn ook echt wel een must.