potloodgreep??

Ik weet dat ik zelf mijn pennen ook altijd wat “vreemd” vasthoud en daar vroeger op de basisschool kritiek op heb gekregen… het heeft niet geholpen ik doe het nog altijd :oops:

Nu hoorde ik vanochtend dat mijn zoontje zijn potlood niet goed vasthoud en dat ook niet gecorrigeerd wilt zien. Nu boeit het me eigenlijk voor geen meter, mag hij nog even kind zijn…

Maar nieuwsgierig ben ik er wel door geworden, wat is in vredesnaam de juiste potloodgreep… met foto/tekening aub :mrgreen:

natas

er zijn opschuifstukjes voor te koop zo corrigeer je je greep automatisch , en ik snap dat je het wat raar vind dat ze er zo op hameren maar als je veel moet schrijven is het wel belangrijk dat je je potlood /pen goed vasthoudt ivm kramp en dergelijke en nog een pluspunt je leert er netter door schrijven.

@jacsansil wrote:

er zijn opschuifstukjes voor te koop zo corrigeer je je greep automatisch , en ik snap dat je het wat raar vind dat ze er zo op hameren maar als je veel moet schrijven is het wel belangrijk dat je je potlood /pen goed vasthoudt ivm kramp en dergelijke en nog een pluspunt je leert er netter door schrijven.

he bedankt, ik kan wel netjes schrijven maar heb wel altijd kramp, das dus daar van!!

Ik zal nog eens googlen… mss kan ik het ook nog leren :mrgreen:

natas

Tigo heeft daar ook moeite mee (en ik kan echt niet via pc uitleggen hoe je dat correct moet vasthouden :-)) Vraag het eens aan de juf, die laat het je zo zien.

Tigo heeft nu in groep 3 inderdaad zoals jacsanil al schreef zo’n opschuifstukje gekregen van zijn juf, en het gaat hem nu stukken beter

Pen/ potlood tussen wijsvinger en duim pakken en de middelvinger eronder leggen als steunpunt/ rustplaats (lastig omschrijven). Je kunt oefeningen doen door met je hand in de pen/potlood te klimmen en weer terug. Goede pengreep/ potloodgreep aanleren nu, scheelt je veel gedonder straks :wink:

Ok, niet de beste foto’s… maar beter dan niks he. Kan je hier iets mee?

Hoe zien die opschuifstukjes eruit?

En waar kan je die kopen?

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt me wel wat.

(Ik schrijf erg slordig, zelfs met goede pengreep)

Je ziet op de foto een opzetstukje. Het is gewoon een 3hoekje met een gat erin waar de pen in past. Een beetje goede kantoorvakhandel heeft ze. Ik haal ze zelf bij het Vulpenhuis in Arnhem. (Google it) Ik heb er ook nog wel 1 over, als je ze echt niet kunt vinden wil ik er wel 1 opsturen.

Heb 2 weken terug zoiets bij de Bruna gekocht…heet The Pencil Grip (hoe kan het ook anders) Deze is best flexibel (voor over dikke en dunne pennen) en er zitten deukjes op de plek waar je je duim en vinger moet leggen. Zowel voor links als rechtshandigen.

In groep 2 gebruiken ze ze ook…dochter noemt het haar potlood met ‘knobbeltje’

Dank je meiden :thumbup:

De Bruna zit hier wel in de buurt, dan ga ik daar een keer kijken.

Die voorgevormde zijn niets voor mij. Ik mis mijn middelvinger en kan dus niet werken met voorgevormd. Er zijn ook veel voorgevormde pennen, dikker en dunner. Die kunnen misschien ook wel geschikt zijn als je moeite hebt met netjes schrijven of de goede greep. De Bruna heeft die ook wel geloof ik.

@natas1 wrote:

Ik weet dat ik zelf mijn pennen ook altijd wat “vreemd” vasthoud en daar vroeger op de basisschool kritiek op heb gekregen… het heeft niet geholpen ik doe het nog altijd :oops:

Nu hoorde ik vanochtend dat mijn zoontje zijn potlood niet goed vasthoud en dat ook niet gecorrigeerd wilt zien. Nu boeit het me eigenlijk voor geen meter, mag hij nog even kind zijn…

Maar nieuwsgierig ben ik er wel door geworden, wat is in vredesnaam de juiste potloodgreep… met foto/tekening aub :mrgreen:

natas

Hij is 2 jaar en 8 maanden! :shock: Beginnen ze daar nu al over?! Tjeez, Joost houdt alles waarmee hij schrijft gewoon nog echt in zijn vuist vast hoor. Komt vanzelf…

Ik zat me ook af te vragen of dat inderdaad over je peuter van 2 jaar en 8 maanden ging. En wie heeft je daar dan op gewezen? Of heb je nog een ouder zoontje waar het over gaat?

Stan houdt namelijk ook nog helemaal niet goed z’n potloden vast, maar ik heb zoiets van dat komt wel als ie naar school gaat of eerder als ie zelf interesse krijgt van hoe dat eigenlijk moet. Moet ik daar nu dus al actief op gaan stimuleren?

@niki10605 wrote:

Ik zat me ook af te vragen of dat inderdaad over je peuter van 2 jaar en 8 maanden ging. En wie heeft je daar dan op gewezen? Of heb je nog een ouder zoontje waar het over gaat?

Stan houdt namelijk ook nog helemaal niet goed z’n potloden vast, maar ik heb zoiets van dat komt wel als ie naar school gaat of eerder als ie zelf interesse krijgt van hoe dat eigenlijk moet. Moet ik daar nu dus al actief op gaan stimuleren?

Ik heb het gevoel dat dat averacht zou werken. Als hij straks naar de nkleuterschool gaat komt dat toch wel? Waarom alles zo vroeg tegenwoordig…? Laat ze toch ff lekker zelf ontdekken en kind zijn…

@Mandala wrote:

Heb 2 weken terug zoiets bij de Bruna gekocht…heet The Pencil Grip (hoe kan het ook anders) Deze is best flexibel (voor over dikke en dunne pennen) en er zitten deukjes op de plek waar je je duim en vinger moet leggen. Zowel voor links als rechtshandigen.

In groep 2 gebruiken ze ze ook…dochter noemt het haar potlood met ‘knobbeltje’

jep zo 1 bedoel ik! ik had er 1 gekregen van mijn handterapeut ivm karpaal tunnel syndroom en het werkte prima!

ja dit ging echt over mijn zoontje van 2 jaar en 8 maanden en ze begonnen daar over op de psz :wall:

Het ging er vooral over dat hij het niet gecorrigeerd wilt hebben en dan stopt met kleuren… net als wat hier iemand zegt, hij houdt zijn stiften/potloden etc. nog vooral in zijn vuistje, is nog zoekende naar rechts en links…

Ja van mij mag hij nog kind zijn hoor, ik ga echt nog geen opzetstukjes kopen! Maar vindt het wel goed om mee allert te zijn maar niet goed dat ze het nu op deze manier op deze leeftijd al zeggen…

Doe dan een nieuwsbrief met thema kleuren en tekenen waaronder je aandacht geeft aan de potloodgreep… maar goed dat zullen ze wel niet doen.

natas

schaf er iniedergeval eens 1 aan voor jezelf tegen de kramp in je vingers echt het scheelt enorm! :thumbup: :-*

Stan kleurt wel eigenlijk alleen met rechts, maar inderdaad nog lekker lomp in z’n vuistje. Eén keer,tijdje terug, had ie 'm per ongeluk goed vast. Ik helemaal trots en hem prijzen enzo, maar daarna ging ie weer heerlijk terug naar het vuistje…

ik wacht nog wel een tijdje af hoor!