Potje of eigen brouwsel vervanging voor fles?

Ik lees hier nu een paar dagen mee en vraag me hetvolgende af:

In hoeverre vervangt een groente of fruithapje de flessevoeding eigenlijk?

Een half potje lijkt mij niet erg veel en niet voldoende om een hele fles te vervangen…

En als je zelf groenten kookt en pureert, hoeveel zou ze dan moeten hebben…?

Langzaam aan wil ik Lotte gaan laten wennen aan het eten van een lepeltje. Fruit of groenten, of om en om, potje of zelf gekookt… Doet er eigenlijk niet echt toe. Zelf dacht ik om het er gewoon bij te geven, als extraatje, zeker omdat het in het begin maar om hele kleine hoeveelheden gaat.

Maar het komt natuurlijk wel in haar buikje en bevat toch ook bepaalde voedingsstoffen…

In het begin om te “oefenen” geef je wat groente/fruit tussen twee flessen door. Dat zal in het begin gaan om een paar hapjes. Als ze langzamerhand steeds meer gaat eten dan kun je 1 fles weglaten, of wat melk geven als toetje. Bijv. die rond 17.00/17.30 uur (ik weet jullie schema natuurlijk niet).

Het potje vervangt zeker nog geen flesvoeding! Vandaar dat het nog

bijvoeding heet vanaf dat je kindje 6 maanden is.

Tegen die tijd krijg je ook zeker wat uitleg op het CB hoor :wink:

Bij 5 mnd is het echt nog bijvoeding. Start met fruithapje en als dat goed gaat, dan pas de groentehap gaan geven. Je kindje geeft zelf wel aan wanneer ze vol is. En tussen 2 flessen geven. Ik gaf de fruit s´cohtend tussen de 1e en 2e fles. Suc6

@Suzanne wrote:

Start met fruithapje en als dat goed gaat, dan pas de groentehap gaan geven.

Ben benieuwd wat de reden is om te starten met fruithapje en dan pas groentehapje.

Lotte is namelijk verzot op o.a. bloemkool en haalt haar neus op voor bv. banaan :mrgreen:

Ik ben begonnen met wat fruit, maar in de praktijk bleek al snel dat Lotte de groentehapjes vele malen lekkerder vindt.

Het gaat trouwens erg goed met de hapjes tussendoor.

Bijna dagelijks krijgt ze nu wel een extraatje in de vorm van een paar eetlepels uit een potje, of zoals laatst een gekookt worteltje uit de hand (erg gelachen, hihihi). Van de week een korstje brood en een rijstwafeltje, vond ze ook prachtig om mee te kliederen.

Als jouw dochtertje dat lekker vind, dan geef je dat haar toch gewoon?

Smaken verschillen, t is toch heerlijk om te zien hoe ze er van kan genieten?? :dance:

hoi,

hier bij het cb adviseerde ze eerst groente te geven en dan pas fruit i.v.m allergien en exceem.

gr mel