pompoenvraagje

weet iemand een makkelijke manier om een pompoen schoon te maken?

ik had vrijdag een oranje pompoen gekocht, maar het ding was zo keihard dat ik er meer dan een half uur over heb gedaan om hem schoon te maken en te snijden.

is een flespompoen makkelijker om schoon te maken en verschilt deze erg van smaak met de gewone pompoen?



ik zou graag tips willen, want mijn kleintje vond de pompoen wel erg lekker!

uhm ik heb hem met een hakmes door midden gemept… toen de buitenkant geschild met een dun schiller… gewoon proberen… en de draden en zaadjes der uit gehaald met een lepel… en dan in stukjes snijden…



en als je hem uit wil snijden … boven kant er af snijden beetje schuin zodat dekseltje er weer op past en dan uithollen met een grote lepel…



leuke plaatje zoeken en die er op prikken met een prikpen… en dan uitsnijden… kaarsje er in en klaar.



denk wel om je vingers… en gerbuik een goeie scherp mes en een kartel mesje

uh, wil je de pompoen gewoon gebruiken als eten, of voor sint maarten iets? want voor eten is het toch een kwestie van schillen, niet van schoonmaken? Dat is wel een rot klusje, dat wel. Het helpt om eerst in stukken te snijden, dan even te koken en dan pas de schil te verwijderen.]

Ik schil zelf met een dunschiller, en een flespompoen is absoluut makkelijker te schillen.

Net vandaag weer een ‘ronde’ pompoen gekocht… Hier schillen we em met een dunschiller, niet echt makkelijk maar wel te doen. Snijden met een flink scherp mes.

Maar je kleine heeft gelijk, 't is heerlijk :drool:

Pompoen eerst eventjes in de magnetron doen, gaat de schil er een stuk makkelijker af :thumbup:

Door midden snijden, zaden eruit lepelen. Bakplaat met olie inwrijven, pompoen halven met gesneden kan naar beneden op de bakplaat leggen, in de oven roosteren totdat ze zacht zijn. De schil gaat er heel gemakkelijk af.



Ik heb zo heerlijke “pumpkin Pie” gemaakt. :drool:

bedankt voor de tips! ik wilde inderdaad tips om hem schoon te maken om hem te eten. vond het zelf ook erg lekker en mijn kleintje zat echt te smullen :drool:



dus de truuk is om de pompoen te schillen als hij verwarmd is :thumbup:



zit er nog verschil in smaak tussen een oranje en een flespompoen?

Ik schil met een kaasschaaf dat gaat makkelijker als een dun schiller, vind ik.

Je kan de schil ook gewoon opeten :smiley:



Ik schrob hem dan wel altijd even in de gootsteen, hak m in stukjes en meestal maak ik er dan soep van. Met een stoofpotje ofzo haal ik de schil er soms wel af, hij moet we erg zacht zijn wil de schil lekker zijn en dat vind ik niet altijd bij de rest van het maaltje passen.

@maantje wrote:

Ik schil met een kaasschaaf dat gaat makkelijker als een dun schiller, vind ik.




maar bij een echt stevige pompoen, met zo’n knoestige schil, krijg je dat er toch echt niet af met een kaasschaaf :think: *typt ondertussen met een gewonde duim van het schillen van de pompoen van gisteren…

dat klinkt niet best Fiep! ik vond het ook echt heel lastig om die pompoen schoon te maken.

had het ook nog nooit gegeten, maar ik zag het in het boek Opperdepop voor babies. vandaar dat ik ineens op het idee kwam.

voor mijn kleintje was het een schot in de roos, voor mezelf wat minder door het schoonmaken hahahaha!



de schil is dus eigenlijk maar heel dun. ik dacht dat ik het ongeveer als een meloen moest schoonmaken.

Ik eet de schil eigenlijk gewoon op, wel zo makkelijk. Even afschrobben, uitgedroogde plekjes eraf en pitten eruit, klaar

@fiep klophout wrote:

@maantje wrote:
Ik schil met een kaasschaaf dat gaat makkelijker als een dun schiller, vind ik.




maar bij een echt stevige pompoen, met zo’n knoestige schil, krijg je dat er toch echt niet af met een kaasschaaf :think: *typt ondertussen met een gewonde duim van het schillen van de pompoen van gisteren…




tot nu toe is het altijd gelukt eigenlijk…

Echt harde stukjes snij ik er dan uit met een mesje, verder dus de kaasschaaf :mrgreen:



sterkte met de gewonde duim!

Bij een oranje pompoen (geen flespompoen!) hoef je de schil niet te schillen. Ik deed het vroeger ook altijd (de hele keuken lag onder de schillen en soms vond ik ook zelfs schillen in mn haar :hand: ). Toen ik dat ooit tegen een collega vertelde zei ze dat je bij oranje pompoenen (ala halloween) de schil er niet af hoeft te schillen.

Ik schil de oranje pompoen ook niet meer.

Maakt het een stuk makkelijker!

maar die schil moet dan wel gewassen worden denk ik?

en kan mijn kleintje van bijna 6 maanden het dan ook eten als ik het pureer?

Je moet de schil dan idd wel wassen, je wilt geen bestrijdingsmiddelen in je eten (en al helemaal niet in dat van je kleintje) :snooty: .

Ik koop daarom altijd de biologische kleine oranje pompoenen. Prima schilletje.



Nefarious, die mij dat receptje van die pumpkin pie maar! Lekkerrrrr!