pompoensoep

Ik heb een pompoen gekocht en daar ga ik een lekker hapje van maken voor Jayden. Maar het kereltje eet vast geen hele pompoen op :mrgreen: Dus ga ik met de rest soep maken.



Nu zat ik op internet recepten te zoeken maar pfff wat zijn het er veel.

Dus vertel eens, wat is jullie lekkerste pompoensoeprecept?

Ik wist niet eens dat je er soep van kan maken :oops:

het grote geheim is dat je het aanmaakt met melk ipv water, daardoor krijgt het een heerlijk zachte structuur. verder doe ik er vaak flink wat verse gember in. en koriander. ook lekker: met worteltjes of met zoete aardappel.

Gebruik jij kokosmelk of gewone melk fiep?

Deze leek me wel wat:



450 gram pompoen

1 stuk ui

0,5 theelepel verse gember

1 teen knoflook

1 theelepel gedroogde rozemarijn

2 theelepels kerriepoeder

2 eetlepels boter

2 eetlepels olie

600 mililiter groentebouillon

kokosmelk

1 eetlepel koriander

1 eetlepel verse peterselie

zout en peper





Bereidingswijze van Pompoensoep

Laat de boter of margarine met de olie in een soeppan smelten.

Fruit al roerend gedurende enkele minuten de ui met de gember,

de kerriepoeder en de knoflook in de boter.

Voeg de pompoen toe en blijf nog 2 a 3 minuten roeren.

Voeg nu de bouillon toe laat dit aan de kook komen en laat het geheel 20 minuten zachtjes koken tot de pompoen gaar en zacht is. Voeg na 10 minuten de rozemarijn toe.

Pureer de pompoen met een staafmixer of in de keukenmachine.

Voeg de kokosmelk naar smaak toe en laat de soep doorwarmen, maar zorg dat hij niet meer aan de kook komt.

Voeg peper en zout toe en garneer de soep naar smaak met de kruiden.

kokosmelk, hmmm nooit gebrobeerd, maar dat klinkt eigenlijk ook wel goed (maak wel af en toe een roerbakschotel met pompoen en zoete aardappel en kokosmelk, en die smaak liegt er ook niet om, dus in een soep zal dat net zo lekker smaken :thumbup: )



en rozemarijn is ook lekker bij pompoen, dus dit klinkt als een heerlijk recept!

(ik zou alleen zelf neit zo snel én koriander én peterselie én rozemarijn doen)

Deze klinkt wel lekker Vicky. Ik heb wel eens pompoensoep gemaakt, maar die was een beetje saai. Zo met kokosmelk klintk het al een stuk boeiender :thumbup:



.

Oh, fiep die roerbakschotel klinkt ook goed, receppie tikken?,





ben benieuwd Vicky laat even weten of het wat is? Ik wil ook nog steeds proberen om een soep ervan te maken. Pompoencurry leek me ook goed trouwens! ik heb laatst een pompoenvlaai gemaakt uit een engels kookboek, was idd echt een beetje een engels toetje qua smaak zeg maar Wel lekker, maar ik zou hem niet nog een keer maken .

Ik denk dat ik m vanavond of morgen maak om dan morgen op te eten… Of zou je t ook kunnen invriezen? :think:

Mijn recept:



1 a 2 ui snipperen en in ruim boter fruiten. De pompoen stukjes toevoegen en steeds even meebakken. Ondertussen de waterkoker aan en kippebouillonblokjes in het kokende water oplossen. Dit bij de pompoen en de ui doen.

Dan een half uur zachtjes pruttelen en de staafmixer erin.





Heel simpel maar bevalt hier wel goed.



Invriezen: ja maar wij vinden het wel wat wateriger worden, dus het is niet mijn idee.



natas

Ik heb um al eens eerder gepost :



Ingredienten


  • 1 pompoen
  • 125 ml créme fraiche
  • 200 ml melk
  • 200 ml water
  • 1 runderbouillon blokje
  • 1 klein gedroogd pepertje
  • 2 theelepels (gemalen) komijnzaad
  • 1/2e theelepel paprikapoeder
  • 1/2e theelepel gerookt paprikapoeder
  • olijfolie
  • zout



    Bereiding

    Snij de pompoen in stukken, en verwijder de draden en pitten. Eventuele slechte plekken kun je het beste nu direct wegsnijden. De schil mag blijven zitten. Doe de stukken in een kom, met een flinke scheut olie. Maal met een vijzel het komijnzaad, de paprikapoeder en het pepertje, met wat zout, fijn. Strooi dit over de pompoenstukken en zorg dat de stukken bedekt worden met de olie en de kruiden.



    Op een platte ovenschaal, ongeveer 45 minuten in een oven op 200 graden, tot de stukken zacht zijn, met een bruin randje. Laat ze dan even afkoelen, en verwijder de schil, met een scherp mes. Dat zou nu heel makkelijk moeten zijn.



    Pompoen in een pan, met het water en de melk. Verkruimel het bouillonblokje en de soep. Aan de kook brengen, en 20 minuten zachtjes laten pruttelen. Pureren met de staafmixer, en op smaak brengen met eventueel wat zout, en créme fraiche naar smaak. 2 - 3 eetlepels is genoeg.

    Onze soep :



    Edit : Kleinere foto :smiley:

Ik heb laatst pompoensoep gemaakt!

Idd met kokosmelk en masala! :drool:

Als je het in kommen schenkt dan wat parmezaanse kaas erover, mmmmmmmmmmm.

Wij doen er vaak linzen doorheen (en aardappel en wortel) en bakken tofu en dat er op het laatst doorheen :drool:



Voor Nena zit er nog wat in de vriezer (zoutloze pompoen met aardappel) en vandaag heeft ze er heerlijk van gesmuld. Tegen de tijd dat stukjes uit vriezer op zijn gaan wij weer soep eten.

Waar kan je een pompoen kopen??? Niet in de supermarkt toch?



Ik wil het ook weleens proberen!

@Anne-marie wrote:

Waar kan je een pompoen kopen??? Niet in de supermarkt toch?



Ik wil het ook weleens proberen!




Tegenwoordig zie ik ze ook bij de AH maar ook bij Super de Boer maar ik kende ze in eerste instantie van Biologische winkels.

ja tegenwoordig volgens mij bij elke zichzelf respecterende supermarkt te koop, en anders iig volop op de markt.



anne-marie, ken jij het boekje SCHATTIG? (sorry totaal offtopic, dat moge duidelijk zijn)



linzen erin, klinkt ook spannend.

Ik heb m gewoon bij de groentenboer gehaald, maar ik zag ze ook liggen bij de ah inderdaad.



Maar Jayden vond de pompoen heerlijk, kind zit aan zijn vierde dag bijvoeding en at zo een schaaltje leeg :shock:

De pompoensoep vind ik mwah en Sydney vindt hem lekker… Maar dat ligt meer aan mij dan aan de soep, want ik lust niet zoveel :shifty: :wink:



fiep, 't is dat ik je ken hoor… want offtopic gaan :hand: :mrgreen:

@fiep klophout wrote:





anne-marie, ken jij het boekje SCHATTIG? (sorry totaal offtopic, dat moge duidelijk zijn)




Huh, wat is dat dan? Sta ik erin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het is ideaal voor kids om mee te beginnen omdat het zacht is toch wat zoetig ofzo net als worteltjes. Beetje aardappel er doorheen en het is toch al best een hapje wat ze binnen krijgen - Nena liet vanavond zeker 50 cc van haar fles staan - kon er niet meer bij.



Hier in de buurt staat een grote uitgeholde pompoen die met een grimmas een kleine pompoen in zijn mond houdt - vind lasse toch wel bere interessant. Helaas voor hem is zijn moeder niet zo van de haloweendingen of herfststukjes voor de deur :shifty:

@Anne-marie wrote:

@fiep klophout wrote:




anne-marie, ken jij het boekje SCHATTIG? (sorry totaal offtopic, dat moge duidelijk zijn)




Huh, wat is dat dan? Sta ik erin :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


nee, maar ga maar eens naar een boekhandeloid, het is echt een te leuk boek, en helemaal geschikt voor jouw zoon.

Bedankt voor de tip…leuk voor sinterklaas! :thumbup: :thumbup: