Het zal wel een domme vraag zijn maar hoe maak ik nou goed en handig een pompoen schoon en klaar om te koken?
Hoe doen jullie dat?
Dat wilde ik ook altijd nog weten, maar vergeet het aldoor op te zoeken.
Ik weet wel dat je een pompoen moet uitkiezen die er zwaar voor zijn postuur aanvoelt en dit vond ik op internet:
Behandeling
Snijd een winterpompoen in parten, verwijder pitten, draden en schil. Snijd de pompoen naar keuze in blokjes of plakjes en stoof of kook de groente gedurende ca. 20 minuten. Voeg ui, knoflook, kerrie of verse kruiden als peterselie, basilicum, dille of tijm voor de smaak toe. De patisson is bij uitstek geschikt om te vullen. Snijd een kapje van de vrucht en hol hem uit met een lepel. Vermeng het vruchtvlees met een vulling van vlees of rijst en vul de holte hiermee. Stoof gevulde patissons gaar in bouillon of saus.
Toepassing
- als soep met ui en kerrie;
- in stoofpotten met vlees;
- puree van pompoen met aardappel of linzen en kaas;
- patisson vullen met rulgebakken gehakt met ui, kerrie en kaas;
- winterpompoen inmaken als zoetzuur of chutney.
Ik schil de pompoen met een aardappelmesje, ik snij steeds plakken eraf. Daarna snijd ik de pompoen door midden en haal de pitten eruit. Dan het vruchtvlees in kleine stukken snijden en die koken totdat het zacht is. Voor Bas heb ik het veel klaar gemaakt en er staat ook nog in de diepvries bakjes, maar helaas vindt Bas het momenteel niet lekker.
Sommige moeders zeggen dat het schillen met een kaasschaaf ook gaat, maar dat heb ik nooit geprobeerd.
Ik had wel pompoenen uit eigen tuin en niet uit de winkel, dus verser, scheelt ook in de hardheid van de schil.
pompoen schillen blijft gewoon een rotwerk (maar de smaak van pompoen maakt het wat mij betreft ontzettend waard) Je kunt de pompoen eventueel in stukken snijen, 10 minuutjes koken en dán schillen, gaat een stuk makkelijker.
:thumbup: Bedankt voor de tips. Ik ga het gewoon weer proberen . Het gaat zo moeilijk dat ik dacht dat ik misschien iets fout deed :oops:
Oranje pompoenen schil ik nooit :think: Daar zitten toch juist ook veel vit c & betacaroteen in?!
Ik snijd alleen de lelijkste stukken eraf, en de onder & bovenkant stukje. Dan goed wassen(doe ik met een champignonborsteltje). Vervolgens door de helft snijden en met een lepel de pitten eruit halen. In stukken snijden & ong. 20 minuten koken. De pompoen incl de schil is dan superzacht en kan jemet een stamper gewoon fijn maken (voor fijnere soep met de staafmixer of blender).
Ben dol op pompoensoep, dochter ook! :drool: 8)
ik kocht bij de natuurwinkel gewoon kant en klare potjes pompoenprut :oops: :shifty: a la olvarit …zat volgens mij ook tofu door
@Guusje wrote:
ik kocht bij de natuurwinkel gewoon kant en klare potjes pompoenprut :oops: :shifty: a la olvarit …zat volgens mij ook tofu door
Ohoohooh :naughty: :mrgreen:
Maar zelf maken vind ik juist erg makkelijk hoor! Maakte voor Juul als baby altijd een aantal hapjes van een pompoen, aantal i/d vriezer en voor wat over was soepje voor ons! :thumbup:
Verse bosuitjes/preitje erdoor :drool:
Indiaas met verse koriander erdoor kan ook, maar ben niet zo’n koriander fan.
@Guusje wrote:
Ik heb hier een eigenwijze meneer die alleen maar vers wil eten :roll: :inlove:
Ik doe het met een gewoon aardappelschilmesje…Gaat prima…
Dan in stukken kort koken en pureren…(of wat je er ook mee wilt doen)…
Mennnnnn ik weet niet wat voor rare pompoen ik eens gekocht had maar die kreeg je met een zaag nog niet geschild… wij hebben een mes erop gezet en dan met de hand slaan op het mes :mrgreen: Wat een ellendig pokke werk… wilde pompoen soep maken, koriander en al… was ie eindelijk klaar… wat zag ie er goooor uit zeg… licht oranje drap… :sick:
Ik wil pompoen sap receptttttttttt…
Ja ik had ook een pompoen die dus echt niet met een aardappelmesje te schillen was hoor :think: . De schil was ook een soort groen, geen oranje. Het was gewoon een biologische pompoen van de AH.
Ik heb ook staan hakken met een mes :mrgreen:
Hhahahaha Danielle, kok-butcher… :o :mrgreen:
@fiep klophout wrote:
@faizaa wrote:
Ik wil pompoen sap receptttttttttt…
sap of soep?
soep…
t was laat…
en nu is het vroeg en hang je alweer op kok rond
desalniettemin:
uitje fruiten, stukken pompoen toevoegen met een laagje water en bouillon. eventueel naar smaak gember toevoegen. laten koken. meer water toevoegen en een goede scheut melk. pureren. (veel :drool:) verse koriander toevoegen en op bord eventueel een dot creme freche erin.
volgens mij was dat um wel. en lekkkker dat het is :drool:
Tja, voor sommigen een bakkie koffie… voor mij een beetje kok…
Hm… volgens mij heb ik dat zo gedaan… incl de creme fraiche :think:
Dan vind ik em misschien gewoon niet lekker… :oops:
had je niet te weinig water als je het zo’n drap vond?
en had je melk toegevoegd? Dat vind ik namelijk echt essentieel, daar wordt ie zo lekker zacht van.
@fiep klophout wrote:
had je niet te weinig water als je het zo’n drap vond?
en had je melk toegevoegd? Dat vind ik namelijk echt essentieel, daar wordt ie zo lekker zacht van.
1 kg pompoen
3/4 L melk
2 eetl rijst
1 eetl suiker
3 eetl creme fraiche
1 eetl peterselie (dacht dus dat het koriander was)
zout…
nou, ik vond het niet te etennnn… :oops:
Ga misschien eens de Gooische versie proberen… misschien dat die ‘rijker’ van smaak is… :mrgreen:
ik zou sowieso de rijst eruit gooien. ik weet verder niks van hoeveelheden, ik kook nooit met maten.
och fai, mocht je ooit in je leven bij repelsteeltje op bezoek komen, dan zal ik je een flinke pan pompoensoep voorschotelen.