Politie onderzoekt overleden baby

HENGELO - De politie gaat nader onderzoek doen naar een 14 weken oude baby die maandagmiddag is overleden in een kinderdagverblijf van de Stichting Kinderopvang Enschede (SKE) in Hengelo.



Medewerkers van de opvang vonden het jongetje levenloos in zijn bedje.



Uit technisch onderzoek is nog niet duidelijk geworden waar de baby aan gestorven is. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) in Den Haag heeft maandagavond sectie verricht op het lichaam van het jongetje.



Uit dit onderzoek is de doodsoorzaak nog niet komen vast te staan. Het NFI zal daarom nog toxicologisch onderzoek verrichten.



Het kan volgens de politie nog zes weken duren voordat uitsluitsel over de doodsoorzaak kan worden gegeven.



:kaars:

oh wat verschrikkelijk zeg…

en dan te bedenken dat het kindje dezelfde leeftijd heeft als mijn dochter nu… vreselijk voor zijn ouders :frowning: :kaars:

Wat vreselijk voor die ouders!

Maar ook voor de leiding die hem gevonden heeft.



Wie weet is het wiegendood?



Liefs Suzanne

En wisten jullie dat er sowieso onderzoek gedaan wordt bij een overleden baby? Bloed afnemen, stukje huid, MRI-scan. Ik bedoel dus zonder dat de ouders dat weten.

Uhm, dit is niet helemaal juist.

Ze mogen niks doen zonder toestemming.

Ze mogen er wel bij je op aandringen.



Het liefst doen ze bloedonderzoek, rontgenfoto’s en een obductie.

Dit is nog altijd de keuze van de ouders!

Tenzij er een politie onderzoek is en een rechter beslist dat dit moet.





Liefs Suzanne

Hm okee, hoop dat de praktijk dan ook altijd zo gaat.



Wat ik begreep van erg inside (= ambulance & ziekenhuis) is dat deze dingen zonder medeweten van de ouders waren gedaan. Maar misschien is dat verhaal dan toch iets vervormd.

Als een kindje overleden is, wordt gekeken of het een natuurlijke dood is of onnatuurlijke dood. Dit doet een onafhankelijk arts.

Die hoort het verhaal aan en kijkt naar het kindje. Die mag niet aangeraakt of verplaatst zijn na de doodsverklaring.



Als de onafhankelijk arts besluit dat het een natuurlijke dood is, dan mag je als ouders bij het lichaam en alles zelf besluiten.

Als hij/zij besluit dat het een onnatuurlijke dood is, dan moet er sectie worden verricht en blijft het lichaam in beheer van de politie.

De recherche doet ook altijd onderzoek op de plek van de dood en zegt ook hun mening.



Ik kan me dus wel voorstellen als iets als een onnatuurlijk dood is afgegeven, dat er onderzoeken worden gedaan zonder toestemming van de ouders.



Liefs Suzanne

Hmmm okee er was inderdaad wel politie ter plekke.



En ik zou me dan ook wel voor kunnen stellen dat politie / arts besluiten die onderzoeken dan “even” te doen zonder de ouders ermee lastig te vallen (op dat moment).



Maar goed, de details weten we niet. Vond het heel treffend dat dit zonder medeweten (op dat moment) van de ouders kan, hoewel ik het ook wel weer heel goed vind. Erg dubbel.

Het zou mijn ergste nachtmerrie zijn.



Wat dat betreft ben ik “blij” dat het thuis is gebeurd. Ik heb alles gezien , meegemaakt. Als het op het kinderdagverblijf was gebeurd, dan was het bij mij misschien ook gebeurd.



Liefs Suzanne

Oh Suzanne ik lees nu pas van Tommy :cry:



Manlief is ambuchauf en waar ik op spreek was een mannetje van 5 weken. We zijn er nog steeds stuk van en dan is dat iemand die we verder helemaal niet kennen. Enkel dan manlief z’n kant van het verhaal met z’n best doen met reanimeren enzo.



En jij heb het dan zelf gehad, amai daar gaat het kraantje weer van open :cry: