Politie of ministerie aanwezig? Verzekering betaalt.... :-/

Mijn moeder heeft namelijk het volgende meegemaakt en ik snap niet hoe het kan?



Het is in vraagvorm omdat ik het verhaal ook bij verkeershandhaving.nl heb neergelegd en ik ga het niet opnieuw typen…



“Ik heb een boete thuis gekregen voor een “overtreding” op een tijdstip/plaats waar ik helemaal niet ben geweest. (Nog nooit in mijn leven trouwens.) Nu heb ik bezwaar ingediend en heeft de officier van Justitie besloten dat ik de boete wel moet betalen. Hij twijfelt niet aan de oprechtheid van de agent die de boete heeft uitgeschreven. Let wel: handgeschreven boete, zonder foto of ander bewijs.



Hoe kan dit in Gods Naam gebeuren. Nu moet ik onterecht een boete betalen, terwijl ik hartstikke onschuldig ben? Geldt de regel niet meer: Onschuldig tot schuldig bewezen? Of is het nu al bewezen? En hoe kan dat dan terwijl ik daar helemaal niet ben geweest?



Het ging om een overtreding: een straat inrijden waar je niet ín mocht rijden in Diemen. (Feitcode: R559 en Bord:C12/20)



En als ik het vóór laat komen, dan moet ik naar Amsterdam en dan maar afwachten of ik dan wel in het gelijk gesteld word. Zo ja, dan krijg ik het geld van boete terug, maar ben ik wel het reisgeld naar Amsterdam kwijt en zo nee, dan ben ik alles kwijt. Dus hoe dan ook, IK ben de grote verliezer…!



EN DIT VIND IK ECHT NIET KLOPPEN…”






Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt? En hoe ga je hier dan mee om? Hengelo - Amsterdam is een behoorlijk eindje en kost meer dan de boete, maar ma en ik gunnen het ministerie het geld niet voor iets wat absoluut onterecht is…



Kan iemand helpen of advies geven?



Groet,

Noortje

Een politieagent z’n geloofwaardigheid gaat voor die van degene die beschuldigd wordt.



Kun jij bewijzen dat je niet op die plek geweest bent, afspraak ergens anders, parkeerbonnen, treinkaartjes…



Ga anders morgen even bij het juridsch loket langs, of misschien een advocaat.

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar wel eens gehoord.

Maar dan was het vaak in het geval dat iemand geflitst is.



Er schijnen namelijk mensen rond te rijden, in auto’s met kentekens waarvan het hun eigen kenteken niet is!!

Die boete’s komen dan bij (in dit geval, jou moeder) terecht.



Vaak als je dan een bezwaar indient, met je verhaal, wordt je wel in je gelijk gesteld.



Weet eigenlijk ook niet goed hoe dat verder allemaal zit!

Succes! :-*

Mijn vader heeft het wel eens meegemaakt, ook met de auto

Hij heeft volgens mij kunnen bewijzen dat hij op dat tijdstip daar niet kon zijn. Volgens mij bleek er een dubbele kenteken te zijn.

Hij heeft toen wel gelijk gekregen.



weet niet of hij de boete wel eerst betaald heeft. (hij is op vakantie dus kan het ook niet vragen voor je)



Ik hoor ook wel eens dat je eerst moet betalen en als je dan alsnog gelijk krijgt dat je je geld terug krijgt

Je moeder zal moeten bewijzen dat ze daar niet geweest kan zijn… (bv door te bewijzen dat ze ergens anders was op dat moment)

Als ze dat kan bewijzen dan zou ik het wel voor laten komen want dan is de kans erg groot, heel erg groot, dat de boete verworpen wordt.



Kan ze niet bewijzen dat ze daar niet was dan ben ik bang dat ze moet betalen…

De kans is dan wel erg groot dat er iemand in NL met dezelfde (maar dan valse) kenteken platen door NL rondrijd…

Als ze dit wil voorkomen kan ze een nieuw kenteken aanvragen (maar dat kost dan weer geld)…



Erg eigenlijk he dit… Dat je moet betalen voor iets waarvan je zeker weet dat je het niet geweest kan zijn…



Heeft je moeder haar auto niet een keertje uitgeleend? Dat kan ook nog natuurlijk

Niet uitgeleend…



Pa is de hele dag hier in Hengelo aan het werk geweest. Dat is te bewijzen via inklokken of iets dergelijks…

Ma kreeg 's ochtends de pedicure thuis, 's middags is ze bij een ouder echtpaar wezen schoonmaken en 's avonds had ze vergadering.

's Ochtends en 's avonds is te bewijzen, maar 's middags niet…



Weet uit mijn hoofd ook niet of er een tijd op de bon stond en of het qua tijd te redden is… Ik bedoel tussen de overtreding en de afspraken… Anders is er wel bewijs!



Ze gaat morgen eerst haar rechtsbijstand vragen…



Alvast bedankt voor de antwoorden…



En ja…ik vind het echt heel erg dat iemand moet betalen zonder iets gedaan te hebben! Schandalig gewoon!

Ik ben werkzaam met de Wet Mulder (verkeersovertredingen) op de Rechtbank, sector Kanton.



Als ik het goed begrijp, heeft je moeder beroep ingediend bij het CVOM (Officier van Justitie) in Utrecht. Nu wil ze het eventueel laten voor komen bij sector Kanton te Amsterdam.



Wat zijn de vereisten?

Je moet zekerheid stellen (griffierecht). De zekerheidstelling is altijd de hoogte van de bekeuring zonder eventuele verhogingen. Als je beroep gegrond wordt verklaard krijg je deze zekerheidstelling terug, wordt je beroep ongegrond verklaard dan wordt de zekerheidstelling omgezet in de sanctie (bekeuring) en hoef je dus verder (behalve de eventuele verhogingen) niets meer te voldoen.



Wat is belangrijk om te weten?

De meeste mensen gaan in de fout met een beroep als zij zeggen, ik ben daar nooit geweest. Tuurlijk is het mogelijk dat mensen daar niet zijn geweest, maar het gaat om de auto. Uit jouw verhaal begrijp ik dat er op kenteken is genoteerd en niemand is staande gehouden.



Dit is in de meeste gevallen ook niet nodig. De agenten mogen op kenteken noteren als zij in een bepaalde situatie iemand door een of andere reden niet kunnen staande houden. Begrijp me goed, staande houding heeft altijd de voorkeur.



Wat kan je doen?

Wat je moet doen is bewijzen dat je er niet bent geweest. Dit is over het algemeen heel erg moeilijk. Je moet proberen om de kantonrechter te overtuigen dat de agent een fout heeft gemaakt.

Ook dit is helaas erg moeilijk. Agenten hebben een eed/belofte afgelegd. Daarom wordt er zelden aan de oprechtheid geloofd.



Moet je betalen?

Ja, je moet betalen. Betaal je niet, dan wordt eerst gekeken of iemand een auto heeft die in beslag kan worden genomen. kan dat niet dan kijken ze of ze het van je bankrekening kunnen afhouden. Kan dat ook niet, dan gaat de OvJ naar een deurwaarder om beslag te leggen op goederen. Is dit ook niet mogelijk, dan stuurt de OvJ een verzoek tot toepassing gijzeling. Dit laatste houdt in dat je dus letterlijk gegijzeld wordt en dus 1 of meerdere nachten (ligt aan de hoogte van de bekeuring incl. verhogingen) in de cel zit.



De toepassing gijzeling is een dwangmiddel, dit houdt in dat je dus ook na het vastzitten nog steeds moet betalen. De OvJ kan dus weer opnieuw een verzoek tot toepassing gijzeling indienen.



Het belangrijkste is dus dat je moeder kan bewijzen dat zij EN haar auto niet op die plek aanwezig zijn geweest.



Mocht je nog vragen hebben, kan je altijd bij mij terecht.

Wat gek dat ze je moeder niet geloven. Ik heb eens een parkeerbon gehad en ik wist 100% zeker dat dat NIET kon, want ik was daar niet. Dus brief geschreven en verteld dat ik aan het werk was op dat moment. Boete vrijgesproken gekregen.



Later keek ik eens terug in mijn agenda ergens anders voor en bleek dat ik vrij was en wel daadwerkelijk daar geparkeerd had gestaan… :oops:

:lol: en toen heb je niet alsnog netjes betaald? :naughty:

Hoi Noortje,



Ik heb begin dit jaar zelf de stap gewaagd om bezwaar te maken tegen een opgelegde boete en heb daarbij ontzettend veel gehad aan de informatie die op het forum van Flitsservicepuntnl wordt gegeven. Je kunt daar je zaak voorleggen en er zijn voorbeeldbrieven te vinden. Dankzij de tips en handige weetjes van die site is het me gelukt om de opgelegde boete ongedaan te maken.



Heel veel succes!

Voorbeeld brieven voldoen absoluut niet! enuit ervaring weet ik dat men het vlug doorleest omdat het eigenlijk nergens over gaat. Sorry, maar het is nu eenmaal zo.



Er is zelfs een periode geweest dat de voorbeeld brieven standaard werden afgedaan en betrokkene veroordeeld werden tot kostenvergoeding voor de staat als zijnde het belemmeren van de rechtsgang.



Kijk dus heel erg uit met het gebruiken van die voorbeeldbrieven!

Je kan toch nooit bewijzen dat je daar niet geweest bent…je kan je auto wel uitgeleend hebben!! Ik zeg niet dat je ongelijk hebt hoor, begrijp me niet verkeerd…maar als dat zo makkelijk kon, zou iedereen bezwaar maken toch?!



Kijk, als je nu net 3 weken met je auto in Frankrijk zit is dat nog aan te tonen, dan kan ook niemand hem geleend hebben…maar anders… :think: :think:

Debbie, dank je wel…misschien heb ik idd nog wel meer vragen…



Joepie, we zijn idd aan het kijken of we bewijs kunnen vinden, dat we idd de auto niet hebben uitgeleend… We pluizen alles na…





Yvonne, ik zal eens kijken op die site… bedankt voor de tip.

Hey Noortje, toevallig kom ik ook uit hengelo en ik heb hetzelfde gehad, ook handgeschreven bekeuring voor een eenrichtingsweg betreden va de verkeerde kant, in nieuw vennep (wist niet eens dat dat bestond)



Heb ook bezwaar aangetekend met bijbehorende bonnen dat ik op dat moment in enschede was (incl parkeerkaartje, geen camera in de zuidmolen)



Gelukkig hoefde ik niet de boete te betalen, ging toen om 40 gulden of zo, maar de aangetekende brief was al 15 gulden en idd daar kraait geen haan na.



Ik hoop dat uiteindelijk alles goed komt :pray:

Toevallig ben ik vanavond met een zelfde situatie bezig geweest voor mijn man.

Hij heeft bedrijfsauto en is ook ergens niet geweest terwijl er wel een handmatige boete is uitgeschreven.



Wij gaan het voor laten komen.

Enige bewijs dat we op dit moment hebben is ikzelf, ik weet dat hij op die dag en tijdstip thuis was maar nu nog even kijken of we iets op papier kunnen vinden waarmee we het kunnen bewijzen.

Ik ga toch echt proberen dat geld terug te krijgen…



wordt vervolgd…

Je kan een kostenvergoeding vragen, maar dat kan je alleen uiterlijk op de zitting doen. Zodra de beschikking is gewezen heb je geen recht meer op kostenvergoeding. De kostenvergoeding krijg je overigens alleen als je in het gelijk wordt gesteld.

Ma heeft bericht gekregen van haar rechtsbijstanduitkering…



De rekening moet gewoon betaald worden. Er zitten teveel kosten aan en het is teveel rompslomp om het “voor” te laten komen.



Ma krijgt wel het geld terug van de verzekering…





En toch blijf ik het onterecht vinden. :? Door, waarschijnlijk, een schrijffout, moet een onschuldige betalen…! Klopt gewoon niet… :naughty: