Politicus Jörg Haider verongelukt

Politicus Jörg Haider verongelukt





WENEN - De Oostenrijkse rechtspopulist Jörg Haider is zaterdagochtend door een auto-ongeluk om het leven gekomen. Dat meldde het Oostenrijkse persbureau APA op gezag van de politie. Haider is 58 jaar geworden.

ANP



Bekijk video

De dienstauto van Haider schoot bij de plaats Klagenfurt door nog onbekende oorzaak van de weg en sloeg daarna over de kop. Daardoor liep Haider, die alleen in de auto zat, zware verwondingen op aan zijn hoofd en borstkas. Korte tijd later overleed hij.



Deelstaat



Haider was premier van de deelstaat Karinthië en de voorman van de uiterst rechtse partij BZÖ (Verbond voor de Toekomst). Die partij splitste zich in 2005 af van de FPÖ (Vrijheidspartij), waar Haider lange tijd leider en boegbeeld van was.



De FPÖ en BZÖ waren de grote winnaars van de parlementsverkiezingen in september dit jaar. De FPÖ van Heinz-Christian Strache eindigde op 18 procent, 7 procent meer dan in 2006. De aanhang van de BZÖ verdrievoudigde bijna, naar 11 procent van de stemmen.



Medeleven



“Voor ons is dit als het einde van de wereld”, zei Stefan Petzner, Haiders plaatsvervanger als BZÖ-leider, in een eerste reactie. Strache sprak van een “groots politicus”. Ook andere partijen hebben hun medeleven betuigd.



Als politicus wist Haider voortdurend te provoceren met zeer omstreden uitspraken over onder meer buitenlanders en nazi-Duitsland. Hij moest vele malen voor de rechter verschijnen om zich daarvoor te verantwoorden.



Kritiek



Ook in het buitenland zorgde hij voor beroering. Toen Haiders partij in 2000 in de Oostenrijkse regering kwam, in een coalitie met de conservatieve Volkspartij, kondigden de EU-partners zelfs sancties af tegen Oostenrijk. In 2002 kreeg hij ladingen kritiek over zich heen toen hij de Iraakse dictator Saddam Hussein bezocht.



Haider laat een vrouw en twee volwassen dochters achter.



:shock: :frowning:

ik ben absoluut niet rechts en vond dit een ‘enge’ man als het gaat om politiek, maar dit gun ik niemand…

ik vraag me ook wel een beetje af wat er precies gebeurd is…

ik vond het ook een enge man, met rare uitspraken, maar dit gun je je ergste vijand niet

Dronken en te hard gereden :hand: Ben blij dat er geen onschuldige bij betrokken waren