plotselinge ziekenhuisopname elders, allergie

staat in je dossier dat je een allergie hebt? De vraag kwam bij ons boven toen we vanmiddag weg waren en de melk van onze koemelkallergie hebbende zoon waren vergeten. Dit was een middagje, dus een keer water ipv melk is ook prima, maar stel dat we een ongeluk hadden gekregen oid, staat dan in zijn dossier dat hij een allergie heeft? Of is dat er niet dankzij het niet doorgaan van het EPD?



En stel je ben zwaar allergisch voor een antibiotica of gewoon allergisch voor morfine? zonder levensgevaar dus.

Als jullie tijdens een vorige opname hebben aangegeven dat hij een koemelkallergie heeft dan hoort dit in zijn dossier te staan.

Ook allergien voor medicatie hoort in zijn dossier verwerkt te zijn.

Maar dat is inderdaad alleen in het ziekenhuis waar je als patient ingeschreven staat. Andere ziekenhuizen weten dit niet volgens mij. Het EPD is er niet en dus is er ook geen uitwisseling van gegevens / dossiers.

Je moet dus bij een vreemde arts of vreemd ziekenhuis dit zelf aangeven. Zullen ze ook altijd aan je vragen.

En als je niet aanspreekbaar bent: voor levensbedreigende allergieën zijn er van die kettingen met een hanger waar dan een briefje in zit welke allergieën je hebt.

Een EPD bestaat wel, maar is ziekenhuis specifiek en heeft geen connecties met andere ziekenhuizen. Je moet dus per ziekenhuis aangeven of je een allergie hebt of niet. Als dat zo is, komt het bij ons in het EPD op het voorblad te staan en is duidelijk leesbaar.

Idd je moet dit wel aangeven bij opnames in andere ziekenhuizen.

Zoals Marlous aangaf als het echt levensbedreigende allergieën zijn is het zo ie zo raadzaam om een 'S.O.S hanger te gebruiken.

Daar heb je tegenwoordig ook hele mooie armbanden van.

Dat is voor ambulance personeel en arts altijd handig.

Ik denk dat je inderdaad bij levensbedreigende allergieën iets kan regelen, een armband of medisch paspoort bijvoorbeeld.

KMA is vervelend,maar in het zeer uitzonderlijke geval dat ze een kind koemelk geven (wat vast niet meteen gebeurt in geval van nood en jij bent er niet bij),dan is de reactie vast heel naar,maar niet direct levensbedreigend.



Je krijgt bij een ZH opname vaak ook een vragenlijst,waarop ik geen idee heb wat ik in moeten vullen. Iets wat je nooit gekregen hebt,kan je ook niet van weten of je er allergisch voor bent. Kortom, een zeker risico loop je altijd wel. Gelukkig gebeurt het in een ZH waar ze de reactie op een mogelijke allergie ook snel herkennen.

het is ook niet dat ik het erg vind dat hij koemelk krijgt, dan gaat hij alleen enorm brullen en komt onder de vuurrode uitslag, sneu, maar niet levensbedreigend. Maar het was gewoon een vraag die onbeantwoord bleef toen we het er in een groter gezelschap over hadden.



.

Bij een ernstige alergie zoals bijvoorbeeld pinda/noten ofzo dan lijkt het me dat je een sos ketting of armband draagt. Mijn vader heeft een alergie voor bepaalde antibiotica. Hij draagt dus zo’n ketting. van die soort ab heeft hij een hartstilstand gehad. Nog een keer overleeft hij niet. Ook heeft hij altijd een medisch paspoort ofzo bij zich. Er ligt een kopie in de auto en bij de papieren zit ook een.

Ik heb hier niet zulke goede ervaringen mee…mijn jongste had een kma en lag met 8 mnd in het zhuis. Ik moest het zelf melden, overigens vragen ze wel naar allergien, medicijngebruik etc. Hij lag er ivm uitdroging en rota, wat denk je dat ze hem na 3 dagen te eten wilden geven ven…rode kool met aardappelpuree :hand: Dat mogen ze uberhaupt nog niet met 8 mnd laat staan dat hij puree aangemaakt met melk gaat eten. :roll:



Duss je moet het gewoon elke keer zelf vermelden.

idd, hier ook al in het eigen ziekenhuis de fout doro verkeerde voeding! je meot er met de neus bovenop zitten!! Hij lag hier door uitdroging, maar ook de voeding gehad waarvan gezegd wordt dat het voldoende is voor koemelkkinderen, maar niet voor de zware koemelkkinderen. Waaronder de mijne.