plekken schimmel in vitrage

Wij hebben vitrage in onze slaapkamer hangen, maar de ramen zijn altijd erg beslagen (vooral met deze kou) en nu zitten er verschillende plekken schimmel in de vitrage.

Ik heb ze net gewassen met wasmiddel voor fijne was op een programma voor fijne was (30 graden, 1200 toeren, 54 min) en de meeste plekken zit er nog in. Hij ruikt wel fris, maar nog veel zwarte stippen / grijzige vlakken te zien.

Ik moet eerlijk zeggen dat de plekken al ouder zijn (vorig jaar winter zaten ze er ook al) maar misschien heeft iemand toch een tip om ze er (grotendeels) uit te krijgen?

schimmel, is lastig, maar ik las ooit dat azijn er goed tegen zou werken, of het zo is weet ik niet hoor.

is de vitrage wit?

Dan helpt pure chloor namelijk prima, even er op deppen met een sponsje en daarna gewoon gebruikelijke wasprogramma draaien (niets anders erbij in uiteraard ivm de chloor)

Toen we het kochten was de vitrage wit :wink:

Ik ga zo even in de kast kijken of ik nog chloor heb staan…

Als ze sowieso niet zo wit meer zijn kan je ook kiezen voor een nachtje in een emmer met water en chloor weken en dan wassen natuurlijk :wink:

Wat ook werkt als een tierelier is de spray van HG voor de badkamer voor schimmel en weervlekken. Maar dan moet het wel witte vitrage zijn! :wink: Maar het hoofdbestanddeel daarvan is chloor, dus dat zou ik eerst proberen; dat is veel goedkoper :thumbup:

@crien wrote:

Wat ook werkt als een tierelier is de spray van HG voor de badkamer voor schimmel en weervlekken. Maar dan moet het wel witte vitrage zijn! :wink: Maar het hoofdbestanddeel daarvan is chloor, dus dat zou ik eerst proberen; dat is veel goedkoper :thumbup:

+1

weerplekken krijg je er ook mee weg. ideaal !!! maar idd alleen op wit gebruiken…

Ik had een fles dikke bleek van Euroshopper in huis staan.

Vanmorgen het bad gevuld met lauwwarm water en een flinke scheut dikke bleek erin, daarna de vitrage erin gelegd en een uur laten weken.

Daarna uitgespoeld en in de wasmachine op het programma voor fijne was.

Resultaat: zo te zien zijn zeker 90% van de plekken eruit :thumbup:

Ze hangen nu te drogen, maar ze zien er volgens mij weer toonbaar uit :wink:

:dance: :dance: :thumbup: :thumbup:

Oh wat een heerlijk eerlijk antwoord. Ik zou ook bleek doen (de goedkoopste werkt beter dan die van chlorix, iets van Loda of zo iets), dan een kop vol met een liter water in de wasmachine gieten als de wasmachine al water heeft gepakt, dat kan je dan zo in het wasmiddelvak gieten (oppassen voor je kleren) en dan een zo lang mogelijk programma draaien. Je zou ze in de zon kunnen drogen maar ja die is hier nu even niet.