Plein spelletjes

De kinderen hebben gister een hele emmer knikkers van de buren gekregen.

En nu vraag ik me af, wordt daar nog mee gespeeld op school? Wij hadden vroeger van die periodes dat we erg veel knikkerden, meestal gevolgt door een periode van touwtje springen of elastieken, een bal spel, landje pik, verstoppertje.

En verder hadden we hele fantasie spelen, voornamelijk in de stukken groen op het plein.



Wat speelt men tegenwoordig op het plein?



Hier is het bij de kleuters nog in de zandbak spelen, in het huisje of met de autotjes/fietsjes e.d.

De 1e klas waar zoon nu in zit speelt nu nog los van de hogere klassen en mag ook nog het kleuterspeelgoed gebruiken, volgens mij veranderd dat na de herfstvakantie. :think:

hier kennen we nog knikkeren, touwtje springen, elastieken, panna, land verovertje.

knikkeren is nog steeds in bepaalde periodes. Er moet dan weer iemand mee beginnen en voor je het weet knikkerd het hele plein weer :slight_smile:

hier wordt het hele jaar doorgeknikkerd, maar niet altijd met knikkers.

Afgelopen periode rolden de gogo’s van de C1000 over het plein :lol: .



Op het plein van de onderbouw zitten sowieso al wel 6 potjes in de tegels.

Bovenbouw weet ik niet.



En wat spelen ze nog meer… hier op het plein zijn rond een boom + bankje gekleurde cirkels geverfd en doen ze vaak dingen als ‘kleurentikkertje’ (tikker roept een kleur en iedereen moet naar die cirkel zien te komen zonder getikt te worden) en een heleboel andere spelletjes met die cirkels.



Verder zie ik weleens schipper mag je over varen, er wordt (natuurlijk) geschommeld, van de glijbaan gegaan etc etc.



En ze hebben hier op het onderbouw plein ook een 'verkeers’stukje. Is erop geverfd, stuk weg met 2x een overstreek, een rotonde en daar wordt veel op rondgefietst (niet voor en na school, dan mogen er geen fietsen op het schoolplein, maar als de kleuters buiten spelen staat er allerhande rollend materiaal) en gelopen etc.

Ik hoor Laura er vooral veel over dat ze tv-series naspelen, maar eigenlijk is dat gewoon een soort tikkertje, waarbij dan de slechterik (uit wat voor serie dan ook) achter de goeden/helden aanzit. Dus eentje is gargamel en de rest zijn smurfen, of eentje is een boef en de anderen zijn megamindy’s, zoiets.

En verder wordt er veel gespeeld op het klimrek en het glijbaantje en in de zandbak (tenminste, als ik zo de hoeveelheid zand in haar schoenen bekijk).

Knikkeren heb ik nog niet gezien dit jaar. Of is dat meer iets voor de bovenbouw?

Spelen met gogo’s was ook hier de laatste weken favoriet. Maar ook boeven en politie, touwtjespringen en tafeltennis en verstoppertje. Ook is er een hoekje voor de voetballers.