Plat achterhoofdje, fysio?

Onze J krijgt een nogal plat achterhoofdje van het vele loungen in zijn luie leven :lol: .

Ik leg hem overdag op zijn zij te slapen (ben er dan bij) en dan blijft hij heel braaf doorslapen.

CB raadde aan fysio langs te laten komen voor meer tips en truuks (spelen probeer ik hem ook op zijn kant te houden).

Hoe is jullie ervaring met platte achterhoofdjes, oefeningetjes en wel/geen fysio?

Ivan had een voorkeurshouding en kreeg dus een afgeplat hoofdje. Bij ons is de fysio wel geweest en heeft absoluut geholpen. Zijn voorkeurshouding is weg en het afgeplat gedeelte is ook bijna weg

wij hebben de kleine dag en nacht op zijn zij laten slapen in z’n speciale steun en dan steeds omdraaien zodat geen voorkeur krijgen.

ik zou zeker fysio gaan doen en mocht dat niet helpen dan is er de optie voor een redressiehelmpje.

je kunt ook een afspraak bij een kinder arts vragen en die gaan dan kijken via metingen hoe veel het een afflakking is en wat hun advies is.

Bij J heb ik niet zozeer het idee dat hij een zorgwekkende voorkeurshouding heeft eerlijk gezegd, alleen een plat achterhoofd (bij voorkeurshouding denk ik meer aan de zijkanten?).

Maar per wanneer is een plat achterhoofd reden tot zorg en tot wanneer is het acceptabel? Elk babietje ligt immers veel op zijn achterhoofd?

Volgens mij kan een fysio ook een meting doen om te kijken of het nog normaal is of niet? Anders zou ik advies op het CB vragen.

Hier heeft de fysio zeker geholpen. Hij zat op randje redressiehelm. Ook het op zijn zij leggen werkte voor geen meter want hij was al zo sterk dat hij zich overal uitwurmde. Dus vooral veel tips gekregen voor het spelen en dat heeft geholpen. Nu kun je amper nog zien dat zijn achterhoofdje iets platter is. :thumbup: Ze hebben idd ook bij hem gemeten met zo’n bandje in heet water, afkoelen en dan warm om zijn hoofdje tot het hard werd.

Hier ook een jongetje met een plat achterhoofd. Ik zag/voelde het steeds platter worden. Hier ook niet echt een voorkeurshouding, maar hij lag wel vaak met zijn hoofd gewoon recht omhoog, wilde niet naar de zijkant kijken. Op het CB heb ik het steeds aangekaart. Zij vonden het wel meevallen en ‘binnen de normen’ maar op mijn aandringen toch doorgestuurd naar de fysio.

Deze heeft wat testjes gedaan (zijn nek en zijn vermogen om naar links en rechts te draaien was niets mis mee, wat ik dus al dacht :wink: ) en ik kreeg wat tips hoe ik met hem het op de buik liggen kon oefenen (daar had hij nl. een hekel aan). Fysio heeft ook meteen met een bandje de afplatting gemeten. Na een aantal weken is de meting opnieuw gedaan, en daar kwam uit dat er geen (of in elk geval te weinig) verbetering in zat.

Toen heeft de fysio ons doorgestuurd naar de kinderarts, en hij heeft gekeken en we konden meteen dezelfde een helmpje laten aanmeten. Met een plat achterhoofd kijken ze vooral naar de verhouding tussen de breedte en de lengte van het hoofd, bij een baby is het hoofd ongeveer twee cm langer dan dat het breed is. Bij Rubin waren beide maten gelijk, dus net zo breed als lang. We zien nu ondertussen steeds meer verschil door het helmpje. Het helmpje zelf valt me best mee, wij hebben er meer last van dan hij zelf (en dat komt vooral doordat het zo ongezellig is om zo’n grote plastic bol in je hand te hebben als je hem optilt in plaats van een lekker zacht babyhoofd).

Als ik jou was zou ik dus zeker naar de fysio gaan, en mocht het nodig zijn dan kan hij/zij je doorsturen (als jullie tenminste zelf erachter staan dat hij evt. een helmpje zou krijgen, want die keuze heb je nog altijd zelf).

Lucas had na 8 weken (!) al een afgeplat hoofd.

We zijn naar de HA geweest en die stuurde ons naar de ‘platte hoofdjes poli’, maar daar kunnen ze pas met 5 tot 9 maanden terecht om daadwerkelijk een helmpje aan te meten.

Wij hebben toen ook een fysio gehad en een baby-sleep kussen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan die fysio niks gehad heb.

Ze draaide steeds een beetje zijn hoofd, en gaf alleen tips om hem met speeltjes te lokken om naar een bepaalde kant te kijken wat hij natuurlijk helemaal niet deed.

Vond dat echt verspilling van mijn tijd. Dat had ik namelijk zelf ook wel bedacht.

Het enige fijne was dat ze kon vertellen dat er niks mis was met zijn nek, schouders, rug, etc. Dat er niks klem leek te zitten.

Het kussentje hebben we overdag en 's nachts (word niet aangeraden) gebruikt.

Je ziet het nu nog steeds, maar het is acceptabel. Dat vond de fysio en dat vonden wij ook.

Gelukkig waren we er snel bij en heeft het niet verder kunnen afplatten.

Ons kleine meisje had na twee weken al een afgeplatting aan de rechter achterkant. De eerste drie dagen in het ziekenhuis werd zij om-en-om op de zij in het bedje gelegd. Eenmaal thuis heb ik dit ook gedaan.

Kraamhulp adviseerd rugligging en binnen een aantal dagen was het plat.

Ik was er al erg allert op, omdat mijn zoon ook een voorkeursligging heeft gehad. Zij-liggings kussen had ik dus ook al en ben die gelijk gaan gebruiken. Vanaf 4 weken heeft zij fysio gehad, dit ging heel goed en ze kon al snel weer lekker bewegen. (ze had twee beschadigde nekspieren door de stuitbevalling, ze hebben haar eruit moeten trekken :cry: )

Echter de afplatting lijkt soms weer minder, soms weer erger.

Komende maandag moet ze weer naar fysio, ze is dan 5 maanden en ik denk wel dat het een helmpje gaat worden.

wij hebben ook een fisio laten komen voor onze oudste dochter toen der tijd… ze had een afgeplat hoofdje, de fisio is erg handig! ze zei dat ze het nog niet zo heel erg zorgwekkend vond maar bood wel aan om een soort van driehoekkussen te laten komen waardoor we haar rustig op de zij konden leggen snachts zonder dat ze kon omrollen…

we hebben dat gedaan en het is heel veel minder geworden… maar ook als ze een bos haar krijgen zie je er niets meer van…

waar je wel op moet letten is dat het gezicht symetrisch blijft…

ik zou de fisio ffe laten langskomen die kunnen je zorgen wegnemen en hebben hele goede tips…

succes!

Je hebt tegenwoordig geen verwijzing meer nodig voor (kinder)fysiotherapie. Je kan gewoon bellen. Hebben wij ook gedaan voor Hieke. Heeft echt geholpen. Je krijgt zelf ook tips wat je kan doen, en wat je ook vooral beter niet kan doen. Echt fijn. Bij ons kwam ze aan huis, helemaal ideaal.

Bij ons ook aan huis ja, schijnt met baby’s gebruikelijk te zijn.

Vond het ook echt ideaal!

Marietje, ik heb ook een fysio voor P gehad hier. Hij bleek met de bevalling een gebroken sleutelbeen te hebben gehad en ‘kommahouding’ nu. Ik heb nu oefeningen, en de ongelijkheid in zijn bolleke is nu niet meer zichtbaar.

We kregen na 1 consult wat oefeningen en ‘draagmanieren’ en dat helpt al veel moet ik zeggen.

Kinderfysio komt hier aan huis, en wij hadden omdat we er vroeg bij waren maar 1 consult nodig.

Hier kwam de kinder fysio ook aan huis. Veron zijn achter /zijkant was ook echt plat. Ik zou er direct als er enig verschijnsel is iemand voor laten komen of er heen gaan… Dit om alle ergere dingen te verkomen zoals dat onztettend vervelende helpmje

Succes

Dank voor jullie antwoorden! Ik ben zeker van plan de fysio langs te laten komen, al is het alleen maar om even zeker te weten dat alles goed zit. Maar heb van de week uitgeprobeerd en meneertje ligt gelukkig net zo makkelijk op zijn linker als rechterzij dus dat scheelt al wat in mijn ongerustheid. Mijn omgeving vind het ook nog niet zo schokkend hoor, maar ben eenmaal een pietlut en voorkomen dat het erger wordt is beter dan genezen toch?