plastic in vaatwasser kleurt roze, tips?

Nou, das wel duidelijk dacht ik, maar niet fijn :? Al het plastic kleurt roze, ook mijn mooie nieuwe av*nt melkbekertjes :frowning: Weet iemand hoe dit komt, wat ik er aanmoet doen en of ik mijn plasic weer normaal kan krijgen?

Ik heb trouwens zo’n magneetbal in de vaatwasser, om het water zachter te maken, kan het ook daar door komen?

Wie o wie helpt me?

wat ik wel eens gehoord heb is de verkleurde spulletjes in de zon leggen

Het kan verkleuren door tomaat (purree), bietjes of wortel. Dus als je dat gegeten hebt en er zit nog wat aan een pan, bestek of bord en je hebt er plastic bij zitten, dan eerst even het spul er af spoelen. Van spinazie kan het overigens groen kleuren.

Ontkleuren lukt soms inderdaad als je het in de zon legt.

Inderdaad in de felle zon leggen.

Als je het onderste rek uit je vaatwasser haalt, zie je een soort trechterachtig ding zitten in het midden op de bodem…

Deze kun je losdraaien en dan zie je onderin een gaasje zitten…das een soort buisje…

Dit hele geval kun je uit elkaar halen en schoonmaken… Hoogstwaarschijnlijk komt daar de verkleuring van je plastic door…Dit filter moet je nl regelmatig schoonspoelen…

Succes…Het is een klusje van niets!

okee, dat ding had ik gister idd al schoongemaakt. Hopelijk was dat het! Dat van etensresten wist ik wel, maar ik heb er nog nooit eerder last van gehad, vandaar. Maar we wonen nu in een ander huis, dus misschien dat het aan de vaatwasser ligt…nou, zodra er een felle zon gaat schijnen :pray: leg ik de spulletjes in de zon! Dank voor de tips!

(en als er nog andere ideeen zijn…welkom hoor)

Even in een bak water doen met een steradenttablet :thumbup: doet soms ook wonderen.

Misschien werkt zon colour catcher ook wel in de vaatwasser! :mrgreen:

voor de volgende keren… (advies van een tupperware verkoopster)… alles met tomaat resten met KOUD water en zeep afspoelen/afwassen… Tomaat is vet, en erg hardnekkig als het warm wordt(het brandt er dan in) door eerst af te wassen met koud water en zeep haal je de vette kleurstof weg… :thumbup: :wink:

@Rooike wrote:

hahaha ja misschien wel…ik ben zo’n type die dat ook gaat proberen… :oops:

(heb zelfs van de week de duploblokken in de vaatwasser gegooid,in een wasnetje…tis gelukt!!! :mrgreen:

maar goed…da’s offtopic…

idd kan het door het filter komen…steradent zoals rhiannon zei helpt aardig goed! :thumbup:

Ik heb het ook gehad, even in de zon en het is weer als nieuw!

Ik heb het gehad door een wokpan met rood/rose onderkant :frowning:

Dus inderdaad de aventbekertjes, de witte flessendoppen, alles had rose vlekken. Ik hield die spullen dus alleen nog voor thuis, gelukkig zat niet al mijn wit plastic in de vaatwasser.

Een tijdje terug zag ik dat het er uiteindelijk wel uit is gegaan, maar dat heeft lang geduurd.

(heb zelfs van de week de duploblokken in de vaatwasser gegooid,in een wasnetje.......tis gelukt!!!!
maar goed..da's offtopic....

Heb ik ook gedaan, maar het komt de duplo blokjes niet ten goede.. want het lijkt wel of ze dan makelijker breken, althans, hier braken er stukjes af tijdens het bouwen. Maar misschien dat het te heet is geworden??? :think:

In duploblokken mogen (logisch) geen weekmakers meer in dus als het spul op 65 graden de vaatwasser in is geweest is dat ws teveel. De meeste apparaten hebben een stand waarmee de temperatuur lager in te stellen is. Of glasspoelronde wil ook nog wel eens lager zijn qua temperatuur. :thumbup:

@annemarietje wrote:

@Rooike wrote:

hahaha ja misschien wel…ik ben zo’n type die dat ook gaat proberen… :oops:

Zou dat dus ook gewoon proberen!!
God weet helpt het idd wel ja!
:mrgreen:

okee, ga ik nu hopen op een felle zon en daarnaast steradent kopen. Mijn was is namelijk ook roze :? en daar schijnt steradent ook al voor te helpen :thumbup: