plasgeur in kleding...

Oke, ik zag dat huishoudelijk dilemma’s hier moeten…



Ik doe sinds 2 maanden ook de was van mijn vader. Hij is inmiddels verhuisd naar een zorginstelling, maar de was laten doen daar kost hem zowieso 65 euro per maand en dan moeten we gaan merken wat apart moet ivm dat het niet op 60 graden kan.

Dat werkt dus niet en daarbij een ander probleem.

Zou het gedaan worden, dan word de was maar 2x in de week opgehaald…



Nou wil het helaas zo zijn dat mijn vader een incontinetieprobleem heeft en hiervoor broekjes gebruikt, maar dan nog heeft hij regelmatig een “ongelukje” en dan haal ik dus een natte was op.

Niet fijn, maar wat ik ook doe doe ik… ik krijg zijn was dus echt niet fris.



1 nacht laten staan in soda, 1 nacht laten staan in biotex, toch heter wassen, 2 x achtereen wassen, verschilende wasmiddelen… we hebben het allemaal al geprobeert, maar het blijft naar plas ruiken.



We hebben echt oude kledingstukken waar geen eer meer aan te behalen viel al weggegooid, maar steeds kleding weggooien… tja dat is dan weer duurder dan 65 euro per maand :wink:



Ter plekke een emmer met biotex neerzetten en hem vragen zijn was daarin te deponeren heb ik overwogen, maar ik vrees dat hij dat niet gaat doen (is ook wel een beetje verward) en dat dit natuurlijk ook gaat ruiken.



Iemand een idee?

azijn in het wasverzachterbakje? Dat schijnt geurtjes eruit te kunnen halen. Mijn was ruikt daarmee tegenwoordig lekker neutraal :slight_smile:

Azijn misschien Cell?



Verder heb je alles al geprobeerd lees ik.



Succes ermee!



:-*

Hieke heeft regelmatig ongelukjes in bed, en dan heb ik dus nat beddegoed. Dat ligt soms een nacht, omdat mijn wasmachine dan ook al wel eens klaar staat voor de volgende ochtend (timer functie). Ik heb echt nooit geurtjes. Nu is kleine meisjes plas misschien ook iets anders dan oude mannen plas, maar… ik doe standaard bij elke was azijn in het wasverzachterbakje. Altijd. Werkt als een tierelier, ook als ontkalker voor je machine.



Dus: ik zou dat zeker eens proberen.

Maar doen jullie er azijn bij en dus ook wasverzachter?



of alleen azijn?



(sorry, even nieuwsgierig)…

Alleen azijn. En dan ruikt je was neutraal, en niet naar azijn hoor. :mrgreen: Tenzij je de hele fles er in kiepert… :angel:

Hij woont in een zorginstelling, kunnen de zusters/broeders daar niet wat meer aandacht besteden aan zijn incontinentieprobleem? :slight_smile:

@Sis wrote:

Alleen azijn. En dan ruikt je was neutraal, en niet naar azijn hoor. :mrgreen: Tenzij je de hele fles er in kiepert… :angel:




thanks…

Beter incomateriaal laten gebruiken.

Er zijn mensen die hem kunnen adviseren daarin, en proefpakketjes kunnen geven om te proberen.

Dit kan de apotheek zijn, maar ook een leverancier van alleen incomateriaal. Even overleggen waar de instelling mee samenwerkt.

@D en Misty,



Mijn vader is zwakbegaafd, of zoals het Riagg zegt… te goed om daadwerkelijk een hoog niveau zorg te ontvangen en te slecht om echt goed voor zichzelf te zorgen.



Zorginstellingen werken met CIZ indicaties en mijn vader heeft een aantal uur huishoudelijke aansturing, een aantal ondersteunende verzorging en een aantal uur verpleeghulp per week.

Hij woont nu in een woonzorgcentrum waar hij zelfstandig woont in een soort van aanleunwoning en de zorg word geleverd vanuit het overkoepelende zorgcentrum.

Er komt dus elke ochtend en avond iemand om hem te helpen met opstarten en het aan en uitrekken van steunkousen en hij krijgt hulp met maaltijden (ze kunnen hem ophalen voor een warme maaltijd in het restaurant en hij krijgt koelversmaaltijden via een tafeltje dekje systeem)

Daarnaast komt er dus iemand voor schoonmaakwerk in huis en evt boodschappen doen (als ik er niet ben bijvoorbeeld, maar dat gaat dan af van de indicatieuren die anders aan schoonmaken kunnen worden besteed) en hij word 2x per week gedouched.



Omdat hij de zorg moet inkopen moet hij voor elke extra dienst betalen en hoewel hij geen slecht pensioen heeft, kan het wel op natuurlijk.



En meer aandacht geven aan zijn probleem… tja, als hij een groot deel van de dag alleen is, dan gaat hij gewoon zelf naar de wc, maar dat kan hij dus niet meer zonder te eh… knoeien…

Dat is dus een beetje te kort door de bocht :wink:

Dan hebben we het nog maar even niet over de erbarmelijk regels vanuit de politiek waardoor het voorkomt dan mensen uit tijdgebrek en te weinig zorgenden gewoon maar 1x per 10 dagen worden gedouched.

Hij heeft het dan nog redelijk goed zeg maar.



Aan het materiaal ligt het ook niet, als hij eraan denkt, werkt het prima.

Maar hij is soms ook een beetje in de war en vergeet dan na een toiletgang een nieuw broekje aan te doen en trekt gewoon zijn gewone slip omhoog waarna hij er dus achter komt dat hij iets is vergeten als het te laat is.



Tot zover de situatie…



Moet zeggen, tot 29 april had ik weinig zorg om mijn vader, we belden veel maar door de afstand zag ik hem niet zo heel veel. Als ik hem vroeg hoe het ging was het altijd… prima, alles gaat goed, alles lukt nog enz.

Terwijl in werkelijkheid hij dus al vanaf mei vorig jaar aan het sukkelen is geslagen.

Uiteindelijk hebben ze hem 29 april bewusteloos in huis gevonden, hij was onwel geraakt en gevallen. Heeft een poos in het zkh gelegen en toen werd langzaam duidelijk hoe hij ons voor de gek heeft gehouden.

Hij heeft mij er niet mee willen belasten.

Maar toen ik bij hem thuis kwam… oh mennn :sick:



Geloof me, zoals het nu gaat is een enormeeeee verbetering.

Als plasgeur in kleding dan het enige is… :shifty:

oh en azijn dus… die kwam meermaals voorbij.



Ik heb zijn ribbroek zowieso al in gewoon koud water te week gezet omdat ik het niet direct wilde meewassen met mijn was… brrrr :shifty:



Heb nog wel natuurazijn staan, is dat goed?

Dan ga ik dat morgen proberen :thumbup:

Een hele situatie dus,

en idd, als dit dan het enige is…maar toch, fijn is het niet, die natte was.

Geen oplossing voor de kleding verder,

maar misschien, als ze hem toch ophalen voor de maaltijd, dat ze even een extra controle momentje doen op het inco wat hij aan heeft?

Bijvoorbeeld, zoiets.



Succes ermee!

@Cell wrote:

Heb nog wel natuurazijn staan, is dat goed?


Ja! Ik heb altijd die hele goedkope van 33ct voor een liter. Die je ook wel in dressings doet enzo. Als ik dressing maak moet ik eerst naar de badkamer om de azijn van de wasmachine te plukken… :mrgreen:



Hopelijk werkt het met deze vlekken en geuren. Succes! :thumbup:

Ik vind dat als iemand incontinent is er echt wel meer zorg geboden dient te worden, wellicht kan hij dan opnieuw geindiceerd worden, als dit probleem eerder nog niet speelde. Hij heeft dus blijkbaar hulp nodig bij de toiletgang, die hij niet krijgt, afgaande op dit verhaal.



Maar wat draagt hij dan voor incomateriaal? Ik dacht van die speciale broekjes, maar nu lees ik iets over dat hij zijn ‘gewone slip’ omhoog doet…?

hij draagt van die complete broekjes en vind het prettig om daaroverheen zijn eigen ouderwetse slip te dragen.



Dus wat er dan gebeurt is dat hij naar de wc gaat, de broek losscheurt met de intentie hem weg te gooien en dan vergeet een nieuwe aan te trekken…



Het gaat allemaal best redelijk, maar toch wel elke week 2 overbroeken en 3 onderbroeken ofzo echt nat.

En wassen alleen is dus blijkbaar niet voldoende.



Ws moet hij wel opnieuw indicaties krijgen, maar ja, ambtelijke molens enzo.

Deze indicaties had hij al en hij is pas net afgelopen week echt verhuisd van zijn eigen woning naar deze zorgwoning. Hij moet dus nog wennen, wij moeten nog wennen en alles wat hij nog extra nodig zou hebben, moeten we gaandeweg nog een beetje gaan tegenkomen en plannen.

Je kan niet verwachten dat echt alles meteen hup in kannen en kruiken is.

Tot die tijd heb ik dus zijn was erbij en aangezien het in mijn eigen wasmachine en droger gaat, heb ik het wel graag schoon.



Ze zijn overigens echt niet heel makkelijk met allerlei indicaties afgeven hoor. Zodra er iemand komt (en mijn vader heeft toch echt nog steeds eigen beslissingsbevoegdheid) en hem vragen stelt, dan vind hij bijvoorbeeld dat hij het echt wel zelf kan en hup… kan je weer gaan.

Heb al gemerkt dat ik er echt bovenop moet zitten.



Overigens, ik ben ook gewoon bek en bekaf. Ben al vanaf 29 april in de weer met mijn vader, zijn nieuwe huis, heen en weer rijden van Zwolle naar Almere waar hij woonde en ondertussen draait hier ook alles gewoon door he.

Het is van mij misschien ook gemakzucht even om maar even die vieze was te accepteren en me later weer bezig te houden met het beter krijgen van de zorg en het toezicht.

Dat kan ik nu gewoon even niet opbrengen… :zzz:

En zou het misschien zo kunnen zijn dat de ongelukjes wat toenemen onder invloed van alle veranderingen? Nieuw huis, nieuwe woonplaats, nieuwe mensen etc etc etc… Misschien als hij wat meer gewend is aan de nieuwe omgeving enzo dat het wat beter gaat?



:hug:

Hoi,

Ik zou toch voor ander inco materiaal gaan. En dan geen pants (zo heten die broekjes)aangeven De mensen moeten dan ook de eigen broek helemaal uit doen als ze een ongelukje hebben, is echt niet handig…

Ze kunnen beter een inlegger in zijn slip aangeven, is makkelijker te verschonen…



grts Patricia

De azijn heeft gewerkt! :thumbup: Top dus.

Had zelfs nog een fles azijn van action met lavendelgeur en de was ruikt zowaar gewoon fris!



Ik ga er wel mee aan de slag als ik weer puf heb, ik denk dat je een punt heb dat inleggers misschien beter zouden zijn, maar ik meen dat hij die in het begin had en dat dit juist niet goed werkte voor hem omdat hij ze dan niet op de juiste plek inlegt en dat dus meer “rommel” gaf.

Moet ik even navragen bij zijn oude huisarts.



Hij is ook gewoon nog in de war, weet niet goed welke dag het is enzo.

Zaterdag halen we zijn oude huis echt leeg, dan krijgt hij ook echt al zijn eigen spulletjes terug en hopelijk vind hij dan langzaam meer en meer zijn plekje hier.



Hij was vandaag al wel met zijn rollator de gallerij op geweest en op onderzoek uitgegaan en dat vind ik echt zo ontzettend knap… hij is niet heel stabiel in zijn lopen en dan toch gaan. Super.

:thumbup:



Morgen komt er ook iemand van de WMO om te kijken wat hij verder nog nodig heeft. We hadden namelijk ook een douchestoel en een scootmobiel voor hem aangevraagd.