plank oud kastje kromgetrokken

Wij hebben een oud kastje. Dat stond eerst in de tuinkamer. Die is niet geïsoleerd en heeft een plexiglazen dak. Het hout is hierdoor helemaal ingedroogd en de bijts die erop zat is zowat verdwenen. We vinden het erg mooi, maar de bovenplaat van het kastje is gescheurd door de droogte en helemaal kromgetrokken. Heeft er iemand een tip om het kromme hout weer recht te krijgen?

Ik meen dat houtbewerkers nog wel eens proberen door het vochtig maken en dan tussen een wals het recht te krijgen. Het splijten is ws enkel vullen met houtplamuur een optie.

Kun je evt de top niet vervangen door een nieuw stuk (desnoods oud geclaimd) hout? Of anders iets van leisteen of iets anders aan steen dat je mooi vind. Kun je ook als ‘vervangende’ toplaag erop leggen. Balen is het wel en herkenbaar. Heb het hier met mijn eettafel. Die is ws nooit goed gedroogt geweest in de fabriek en na plaatsen in huis verder gaan drogen en hoppa spleet midden op het blad. Maak me er niet zo druk om want er staat nu een groot dienblad op dus je ziet het amper. :angel:

Het is echt krom kan er niet eens wat opzetten. Ipv hout steen oid vind ik wel een goede optie.

We heen het erover gehad het kastje te verven en een nieuw blad erop te doen, maar dat vinden.we eigenlijk zonde. dus ik

Als het echt uit de hand is gelopen heb je grote kans dat je het bovenblad echt ook niet meer goed krijgt helaas. Verwijderen en eenzelfde houtsoort vinden en een nieuw bovenblad maken. :? Of eraf en een mooie steentegel erop, hoef je ook niet te schilderen. Wel kijken wat je ermee wilt want als je er bv iets op wilt zetten dat vochtig is oid dan is een geimpregneerde tuintegel het handigste omdat je anders kringen erop krijgt.