Bij de 20 weken echo hebben we gehoord (en gezien) dat de placenta nu nog voor de uitgang ligt.
Nu heb ik alleen te horen gekregen dat de placenta vaak nog wat verplaatst als je buik groeit. Het groeit mee omhoog zegmaar.
Maar er is mij niet verteld wat er gebeurd als dat niet zo is. Ja een ks denk ik?!
Ze hebben het ook niet over een extra echo aan het einde van de zw.schap gehad.
Ook heb ik niks gehoord over eventuele gevaren ofzo?
Wie van jullie heeft dit ook (gehad)? Wat kan ik waarschijnlijk verwachten?
Als hij er helemaal voorligt -> KS idd
Bij mij is hij idd omhoog getrokken in de loop van de zwangerschap.
Je zou wel nog een echo moeten bij mijn weten met een week of 36, en bij bloedverlies meteen bellen (dat was bij mij zo)
Vaag hè dat je daar zo weinig info over hebt gehad… bel anders je VK morgen even ofzo…
Hier heb ik in allebei de zwangerschappen de placenta voor de uitgang gehad. Met 28 weken heb ik een extra echo ervoor gehad en toen met Y.eline was hij al naar boven gegaan en met de zwangerschap van Indy lag hij toen nog een klein beetje ervoor. Later met 34 weken nog een echo gehad en toen was hij mooi naar boven gegaan.
Als hij voor de uitgang blijft liggen dan wordt het een ks, maar 9 van de 10x gaat hij er wel voor weg.
Je krijgt idd later in de zwangerschap nog een echo, en je krijgt idd een ks. Maar de kans is groot dat het nog goed komt.
yep hier ook gehad.
met 16 weken lag de placenta volledig voor de uitgang.
ik krijg om andere redenen iedere 3 weken een echo en iedere keer was hij al weer een stukje omhoog geschoven. maar je zal zeker een echo krijgen nog om daarnaar te kijken…
als hij er nog voorligt word het zeker een ks…
Ikke ook, met 20 weken bleek de placenta met het midden over de bm opening te liggen en de verwachting was dat het niet heel veel zou opschuiven. Mij is verteld dat de bm een laatste grote groeispurt maakt tussen de 28e en 32e week van je zwangerschap en daarom is er rond die tijd bij mij nog een echo gemaakt. Gelukkig bleek inderdaad dat de placenta helemaal voor de opening weg is (moet minimaal 2cm zijn) en dus mag ik in principe natuurlijk bevallen.
Als de placenta er nog voor had gelegen, zou het inderdaad een geplande keizersnee worden.
Hey Matsjo,
Ik heb ook de placenta voor de uitgang liggen en krijg met 30 weken een extra echo. Ook tegen mij zeiden ze dat het voor 90 % zeker was dat deze gewoon mee draaide maar dat ze het altijd even willen nakijken voor het geval dit niet zo is. Als dit niet zo zou zijn dat krijg ik een ks.
he wat raar joh, ik heb gister een extra echo gehad om ligging placenta te checken. Dat wilde ze rond de 30 wkn, dan is de onderkant van je baarmoeder maximaal opgerekt, alles wat je baarmoeder dan nog groter wordt, rek vanuit het midden en hoger mee dus schuift ie vanaf die periode niet meer aan de onderrand als je snapt wat ik bedoel. Ik zou ff je vk vragen, ze verwijst je vast wel door voor nog een echo, dat moet haast wel…
ja ik heb dat ook gehad en met 36 weken echo gehad om te kijken hoe die lag en hij was voor de uitgang weg
Hoi, ik heb het ook gehad alleen hadden we het niet met de echo gezien maar kreeg ik tijdens de zwangerschapsgym een enorme bloeding … met de ambulance op gehaald en in het zh een voorliggende placenta geconstateerd … 24 uur bedrust en ik lag bijna 2 weken in het ziekenhuis … na veel instructies toen weer naar huis … maar na bijna 3 weken thuis te zijn geweest weer een heftige bloeding … weer opgenomen weer 24 uur bedrust en toen besloten dat we tot aan de bevalling dmv een ks in het ziekenhuis zouden blijven … met 35 weken in het ziekenhuis weer een ernstige bloeding maar toen kwamen er stukjes van de placenta mee naar buiten … binnen 30 min op de ok en toen is onze dochter geboren … gelukkig gezond en wel maar het was ontzettend spannend,
gr. Nicole
Meestal schuift ie netjes op en ligt ie er bij de controle-echo met 30 weken niet meer voor. Ik was helaas net zo’n pechvogel als Coni en heb vanaf de 26e week 14 flinke bloedingen gehad, 3 zh opnames en uiteindelijk is de jongste geboren met een spoedkeizersnede met 37 weken. De laatste 3 maanden van de zs waren doodeng hierdoor
Maar nogmaals, meestal gaat het goed hoor :-* Ik heb gewoon flinke pech gehad…