tijdens mijn echo kwam naar voren dat mijn placenta erg laag ligt, hij ligt niet voor de uitgang zei ze (ik hoord ehaar iets mompelen van: “o het valt wel mee hij ligt hoger als ik dacht” en toen"1,7mm" ) en hij zal nog wat omhoogtrekken volgens haar.
maar toch ben ik hier best van geschrokken, heb wat gelezen over de placenta previa daar wordt je niet vrolijk van…
Je bent nét 20 weken zwanger en hij ligt niet voor de uitgang zeg je net, het heeft dus nog 20 weken de tijd, ik zou me geen zorgen maken als ik jou was
Bij mij zeiden ze ook dat hij laag lag en wrs. nog wel omhoog zou gaan met groeien. Ze zei erbij dat ik me geen zorgen moest maken maar dat ze het toch zei zodat ik niet voor verrassingen kwam te staan mocht ik tegen het eind bloedverlies krijgen ofzo omdat hij nog steeds laag lag. Maar volgens haar trekt het over het algemeen netjes bij en is het geen probleem.
Bij een echte placenta preava krijg je tegenwoordig een geplande keizersnee, niet leuk maar het alternatief is nog rotter: mijn oma is in de jaren '50 een voldragen kindje verloren hierdoor, en zelf bijna doodgebloed, lang leve de echo’s van tegenwoordig denk ik dan maar :think:
ik zou me ook niet druk maken als hij al niet voor de bmm ligt heb je een grote kans dat deze nog omhoog trekt…
bij mij ligt hij erover en is helaas niet voldoende omhoog getrokken dus ik krijg een geplande keizersnede met 38weken.
ik heb gelukkig nog maar een bloeding gehad met 29weken en hoop dat verdere bloedingen ook uit blijven
lieve djamilla,
wees alsjeblieft voorzichtig! ik ben enkele weken geleden per spoedsectio bevallen van een zoontje. ik had een placenta previa totalis en heb vanaf 27 weken een aantal bloedingen gehad. de dag van de geboorte had ik wat wee-achtige krampen en na lang twijfelen ben ik toch maar weer naar het ziekenhuis gegaan. daar kreeg ik na een uur aan de monitor te hebben gelegen een enorme bloeding. rennend naar de OK, grote paniek en binnen 10 minuten het kind eruit (veel te vroeg). het was een dubbeltje op zijn kant en als ik thuis was geweest op dat moment was de kans zeer klein dat ik je nu een mail had kunnen sturen. wees alert! eenplacenta previa is zeer gevaarlijk voor de moeder en groeit lang niet altijd goed. waarschuw bij enige twijfel altijd je verloskundige en twijfel niet te lang! het kan echt heeeel gevaarlijk zijn en ik ben nog steeds niet volledig op de been door het vele bloedverlies!!!
sterkte,
Amke
Bij Yeline heb ik dat ook gehad hij heeft eerst een tijd voor de uitgang gelegen en heb ook een bloeding daardoor gehad. Maar later in de zwangerschap is die weer na boven mee gegroeid.
Nu heb ik weer een stuk van mn placenta voor de uitgang liggen (zoals ze kon zien ongeveer de helft de andere helft lag aan de voorkant). Ook nu maken ze zich er nu nog geen zorgen over want het duurt nog weken tot de bevalling en hij kan gewoon nog mee groeien na boven.
Pas later in de zwangerschap moet ik op echo controle voor de ligging van mn placenta maar ik verwacht dat hij gewoon weer goed gaat liggen zoals bij Yeline.
Ik heb het ook… :? Die van mij lag er een gedeelte voor maar is sinds deze week 1,5 cm verschoven vanaf de uitgang.Eerst werd mij verteld een keizersnee,maar nu mag ik gelukkig zo gaan bevallen.de gyn verwacht geen problemen.Door de ontsluiting trekt ie ook naar boven toe.Zolang die de uitgang maar niet blokeerd
Zou me er niet te veel zorgen over maken.Je hebt nog een aantal weken te gaan.Meestal doen ze bij 32 weken nog even een extra echo.
lieve amke,
bedankt voor je bericht.
je zal het niet makkelijk hebben!
Ik heb geen previa, ik heb een laagliggende placenta en volgens mijn vverlosk. is dit een goede ligging voor de termijn.
Ik ga er dus vanuit dat ik me om niks zorgen heb gemaakt.
ank 83
heb jij bloedingen gehad?
De kans is groot dat ie nog omhoog trekt hoor!
Ik had een placenta praevia (later in de zs een laagliggende placenta) en een niet zo heel erg plezierig verloop van de zwangerschap daardoor…
Mijn hele verhaal staat onder kraamtijd, mocht je geïnteresseerd zijn.
Nee ik heb juist helemaal geen bloedingen gehad.
Wel bij de vorige bevalling.Ze wisten toen niet waar het weg kwam.Achteraf waarschijnlijk ook de placenta geweest. :? Nu word ik goed in de gaten gehouden ook tijdens de bevalling.
Ank hier ook net zo, toen de vliezen braken heb ik veel bloedingen gehad ook waarschijnlijk door mn placenta heb nadat Yeline er was een MPV gehad. Ik wordt daardoor ook goed in de gaten gehouden en moet daardoor ook in het ziekenhuis bevallen.
Ben vanochtend bij de vk geweest en heb met 29 weken ook een echo om te kijken waar mn placenta ligt voor controle.
Krijg je wel een 30-weken echo om te zien of je placenta is weggetrokken? Doe dat alsjeblieft wel, en laat ze meteen kijken naar de insertie (bloedtoevoer van en naar de placenta). Je placenta kan namelijk wel opschuiven, maar in uitzonderlijke gevallen blijven de aders e.d. wel liggen en kunnen dan open komen te liggen en dan heb je alsnog kans op het overlijden van je kindje. En dat is nu juist wat we willen voorkomen. Het is echt een klusje van niks om daar naar te kijken door een echoscopiste, dus zou ik het toch even vragen als ik jou was.
hier hetzelfde verhaal, en geen problemen gehad, placenta is mooi naar boven getrokken