Placenta Preavia Totalis, wie nog meer?? (of gehad)

Met 16 weken had ik een echo waaruit bleek dat de placenta volledig over de baarmoedermond heen lag. De echoscopiste zei toen al dat deze daar niet meer van weg zou gaan.

Ze heeft gelijk gekregen. Met 20 weken was ie nog geen cm verschoven en werd ik doorgestuurd naar de gyneacoloog. Inmiddels ben ik ruim 25 weken en nog steeds is de placenta geen cm verschoven.

Ook in het ziekenhuis geven ze duidelijk aan dat dit zeker weten een keizersnede gaat worden.

Vanaf 30 weken werd het risico op bloedingen aanzienlijk groter en daarmee ook de kans op opname en vroeggeboorte.



Ik ben nu erg benieuwd naar ervaringen van anderen.



Hoeveel bloedingen heb jij gehad (en met hoeveel weken?)

Met hoeveel weken kreeg je de keizersnede en was deze gepland of spoed?



Hopelijk zijn er meiden met antwoorden!!

Hier niet zo’n leuke ervaring bij onze 2e. Bij mij lag de placenta er eerst gedeeltelijk overheen en later veranderde dit in laagliggend. Met 26 weken kreeg ik de eerste bloeding, dan wordt er onderin je baarmoeder een soort segment gevormd waardoor er vaak een eerste bloeding ontstaat. Tot de 37 weken heb ik totaal 13 bloedingen gehad, die steeds heftiger werden. Bij de laatste bloeding (ruim een liter) lag ik al in het zh en kreeg ik een spoedkeizersnede omdat de weeën op gang kwamen en zich stolsels vormden die de placenta konden losdrukken. Eerder bleef mijn buik gelukkig altijd rustig genoeg. Ik ben 3 keer voor een nachtje opgenomen, de andere keren moest ik altijd meteen komen voor een ctg (en helaas was dat meestal 's nachts omdat je baarmoeder dan juist in beweging komt.)



Bij de 3e laag de placenta wederom laag, maar uiteindelijk hoog genoeg om ‘gewoon’ te kunnen bevallen.



Sorry, ik kan het niet leuker maken! In mijn omgeving heb ik echter genoeg voorbeelden gehoord waarbij er helemaal geen bloedverlies was en de placenta uiteindelijk keurig omhoog schoof. Ik hoop dat dit bij jou ook het geval zal zijn!!!

Bedankt voor je reactie!!!



Omhoog schuiven zal hij niet meer, dat weten we al vanaf week 16. 5 augustus heb ik een afspraak bij de anesthesie voor de keizersnede.

Wat ik me wel afvraag. Heb jij een ruggeprik gehad?

Ik ben zo bang dat het een zodanige spoed gaat worden dat ik onder zeil wordt gebracht en mijn vriend er ook niet bij mag zijn :(:frowning:

Ik heb gelukkig nog een ruggeprik kunnen krijgen!

Maar er zijn zoveel scenario’s mogelijk… Dat vond ik ook het lastigste in die tijd; constante spanning en je weet niet waar je je op voor moet bereiden. Je kan er zelf niets aan veranderen hoe het allemaal zal gaan. Ik baalde toen ook dat ik niet meer thuis kon bevallen en op het moment zelf vond ik alles best als we er beiden maar levend uit zouden komen. Loslaten en positief proberen te blijven…