Placenta praevia - vasa previa

Hoi,

Ik moet met 32 weken een extra echo, omdat ik een placenta aan de achterwand heb, maar laagliggend. Vorm van placenta previa dus van wat ik er van begrijp. Nu kan het zijn dat de placenta nog mee omhoog groeit en dan is er geen vuiltje aan de lucht wat dat betreft, maar mijn baarmoeder komt al redelijk hoog, dus die kan minder hoog groeien lijkt me dan wanneer je baarmoeder “normaal op schema” ligt. Ik weet niet hoever hij nu over de uitgang ligt of bij de uitgang vandaan.

Wie heeft daar nog meer last van of ervaring mee? Dit is mijn tweede zwangerschap en vorige zwangerschap had ik een stuitligger, zwangerschapscholestase en vervolgens keizersnede. En ik ben vandaag 22 wkn zwanger.

Ben benieuwd naar reacties, verder weet ik dat ik idd gewoon geduld moet hebben tot over een week of 10, dan is dat irritante ding hopelijk gewoon van plek verhuist :wink:

ik had het ook

met 20 wkn lag ie deels voor de uitgang

maar met 32 weken was ie mooi omhoog gegaan

met 26 weken al eigenlijk zagen ze met de 3d echo

Bedankt voor je reactie judith. Lag jouw baarmoeder toen ook al vrij hoog voor de termijn, of normaal? Mijnes dus nu al hoog, en daarnaast heb ik ook al een flinke buik vanwege veel vruchtwater. Geen idee of dat mee- of tegenwerkt, of helemaal niks uitmaakt trouwens hoor :wink:.

Bij mij bleek ook al rond week 20 dat ik een placenta praevia heb. Op de laatste echo leek het iets verschoven, maar het gedeelte onderaan was niet goed zichtbaar, termeer ook omdat de kleine al een beetje aan het indalen leek en dus tegen de evt. placenta aandrukte.

Ik heb als het goed is volgende week een inwendige echo, ik ben benieuwd. Ik zal je op de hoogte houden. Maar heb me wel laten vertellen dat het 9 van de 10 gevallen vanzelf goedkomt.

Heej lieverd!

Ik denk dat je bm nog laag genoeg is om hoger te worden zeg maar. Misschien wel minder dan normaal.

Ik hoop het iig voor je!!! Misschien kan je het beetje vergelijken met mij? Ik had het ook en mijn bm was natuurlijk ook hoger dan normaal omdat er 2 kindjes in zitten. Maar ze hebben het nog eens opgemeten inwenig en nu is het al verschoven. En het gaat zelfs nu nog beetje omhoog!

Dikke kus! :-*

Ik heb het ook gehad, zo laag zelfs dat de vk een normale bevalling uitsloot. Uiteindelijk is het toch goed gekomen :smiley:

Ik had wel regelmatig bloedingen en snel last van weeen, dat had daar ook mee te maken.

Ik heb in het maart-topic gereageerd :-*

Ik heb ook een laagliggende placenta gehad met een stuk op mijn bmm ( heel erg laag dus maar helemaal niet over de bmm heen ) Bij mij is hij in de loop van de zwangerschap helemaal omhoog gegroeid en kon ik gewoon natuurlijk bevallen zonder problemen.

Hallo meiden, bedankt voor de reacties, wat ik alleen nog neit uit jullie verhalen begreep, was of dat jullie placenta’s op de voor- of achterwand gelegen waren en toen mee omhoog groeiden?

ICI, hoop voor jou dat deze week blijkt dat de placenta ook ver genoeg omhoog is getrokken! Ben benieuwd. En bij jou de kleine al een beetje aan het indalen! Mijnes ligt expres niet onderin, maar blijft dwars halverwege liggen lijkt wel, misschien dat smal bekken daar ook weer aan tegenwerkt. (loop ik weer “risico” als placenta wel vrij laag blijft liggen, dat beeb dus niet kan indalen vanwege de daarliggende placenta en een erg smal bekken). Maar daar hebben ze de ks voor uitgevonden :wink: . Noem jij voor de zekerheid ook nog een keer de term vasa previa voordat ze je onderzoeken, zodat ze er zeker te weten goed naar kijken? Komt bij laagliggende placenta’s vaker voor las ik ergens, was pas in de media geweest, heb je vast ook wel ergens gezien. Weet wel dat dat zeer weinig voorkomt, maar heb zelf al ervaring met zeer zeldzame aandoening tijdens vorige zwangerschap, dus ik heb er nooit t vertrouwen meer in dat de vlos en gyn vast altijd overal op bedacht zijn :wink: .

Newbe, jouw bm ligt natuurlijk ook hoger dan bij een eenling zwangerschap met je twee mannen. Zo hoog komt de mijne vast ook weer niet hihi. Succes verder! Laatste loodjes al weer bijna, als je het vergelijkt met Roompie!

Beebie, bij mijn vorige zs lag de placenta bij mij achterin/onderin. Met 27 weken lag ie er nog grotendeels overheen en na bloeding nummer zoveel lag ie er vlak naast (met een week of 32 geloof ik). Helaas werden de bloedingen toen nog heftiger (wat vrij ongebruikelijk is) en is Olaf met 37 weken met een spoedks gehaald. Hij is nooit ingedaald geweest, want dat pastte niet goed door de placenta.

Bij dit kindje ligt de placenta bij mij aan de zijwand en de onderkant grenst aan de bmm, dus een placenta praevia marginalis. Normaal gesproken geeft dit niet zo snel problemen, maar door mijn vorige ervaring ben ik er niet bepaald gerust op :shifty: Dit meisje lag nu gelukkig met het hoofdje al iets lager dan de onderrand van de placenta en dat schijnt het omhoogtrekken iets te kunnen bespoedigen door de druk op de randen. We zullen met 30 weken zien hoe het ervoor staat mocht er niet eerder een bloeding komen.

Is een vasa praevia op een echo eigenlijk goed te zien?

Ik ben gisteren geweest voor de inwendige echo. De placenta lijkt voldoende te zijn weggetrokken. Hij ligt nog niet heel ver van de bmm, maar het kindje is al zo lekker aan het indalen, dat het hoofdje het al lekker opzij kan duwen (of al heeft geduwd, dat weet ik niet zo goed meer… :oops: ). Ik mag dus gewoon een natuurlijke bevalling gaan proberen!

Een vasa praevia zou inderdaad niet heel goed zichtbaar zijn via een standaard echo, maar aangezien ze enkel placenta zagen op de achterwand is die kans alweer een stuk kleiner, dan dat er aan beide kanten een stuk placenta zou liggen (heb ik me laten vertellen…).

Ik ben dus voor nu weer even gerustgesteld! :slight_smile:

Hopelijk verschuift jullie placenta ook nog volledig!

Even vanaf mijn tel vanuit bed reageren, ben netjes aan t rusten ;-_ terwijl luus slaapt.

ICI voor hou goed nieuws dus mooi!

Ik had op de site van stichting vasa praevia (.nl ofzo??) Gelezen over dat gebeuren.

ICI, wat jij schrijft van placenta aan de achterwand en dus onwaarschijnlijk dat er aan de andere kant ook wat ligt, dat slaat volgens mij alleen op t feit dat het dan geen meerlobbige plavcenta zal zijn.

Dus eigenlijk twee stukken placenta ipv 1 grotere zoals ik dat heb onthouden. Er staan ook plaatjes van op die site. Een vasa previa slaat als ik t goed heb begrepen op de “aanhechting” van de navelstreng op de placenta. Normaal is dat zeg maar op een stuk bijelkaar, maar bij een vasa praevia sluiten die verschillende vaten van de navelstreng niet netjes bijelkaar aan, maar liggen de verschillende vaten verspreid, waardoor er meer “weg”. Afgelegd moet worden van en naar placenta en navelstreng. Als ik t goed begrepen heb hoor!

Kan t nu ook ff niet terugzien want verbinding op mijn telefoon is erg traag. Maar het zijn wel verschillende dingen, die weer wel met elkaar in verband kunnen staan.

Ik kan nu ook jullie reacties niet teruglezen, dus moet dat vanavond nog zien te doen, dan reageer ik evt nog even verder.

Hebben jullie wel adviezen gekregen toen bleek dat je een laagliggende placenta had? Van verloskundige of gyn ofzo? Of net als de mijne niet? Of is t in een geval zoals bij Beebiebeer, dat ze me pas ergens op wijzen zodra ik bloedingen zou gaan krijgen? Vind t zo gek dat ze me niks hebben verteld of afgeraden, of wat dan ook nl. Volgens mij is ze dat gewoon vergeten.

Beebiebeer, snap jou zorgen nav vorige keer, hopelijk is t idd nu minder erg omdat je meid al lager kan liggen met koppie dan toen! Duimpjes draaien voor je hoor!

Ben sowieso benieuwd wat “normaal” is, als ze laagliggend constateren bij iemand.

Groetjes

Beebie, hier kwamen de ‘leefregels’ pas later hoor en ook daar waren de meningen behoorlijk over verdeeld. Bloedingen bij een placenta praevia ontstaan door de groei van je bm en daar heb je zelf geen invloed op.

In principe hoef je nu nog nergens rekening mee te houden zolang er geen bloedingen zijn (daarom zal je gyn nu nog niets verteld hebben).

Mocht je wel bloedingen krijgen en kom je wat verder in de zs (en is het kindje groter en geeft meer druk in je buik) dan krijg je waarschijnlijk mee;

• geen gemeenschap
  • geen zwaar (til)werk
  • altijd mobiel mee, onder de mensen blijven ivm mogelijk overmatig bloedverlies
  • meteen contact opnemen met het zh (ctg)

Nu is het alleen belangrijk dat je je vk belt bij evt. bloedverlies. Meestal moet je dan een nachtje blijven in het zh zodat ze in de gaten kunnen houden of je buik rustig blijft.

Tot die tijd, gewoon lekker je ding doen! :-*

Vandaag even gebeld en idd zei ze dat ik nu nog nergens rekening mee hoef te houden> enige wat kan voorkomen is dat je een DRUPJE bloed verliest, wat op zich niet erg is, maar dan wel even bellen, zodat ze kunnen vaststellen of het idd komt doordat de placenta die wat dicht bij de rand ligt :roll:

Jaja, dat “drupje” bloed Beebiebeer, dat heb jij wel gezien he? Weet natuurlijk ook wel dat het zo niet hoeft te zijn, maar aangezien ik vaker nogal een medische uitzondering was, hoor ik het liever van te voren en da thet meevalt, dan dat ze het weer over 1 kam scheren met “valt wel mee hoor”. Maar ja. :roll: