Pizza maken

@Mutsie86 wrote:

Ik maak ook altijd de bodem zelf, naja de broodbakmachine dan.

En sinds we dat geproefd hebben :drool: :drool: hoef ik geen kant en klare bodems meer :sick:



Als iemand het recept wil van de bodem voor in de broodbakmachine, dan moet die nog even geduld hebben :mrgreen: Moet nu weg en als er animo voor is typ ik hem morgen even hier.




Mutsie, wil jij dat recept hier nog neerzetten? Ik ben zeer benieuwd :smiley:

Het was me even te binnen geschoten dat ik het recept hier nog zou neer zetten :oops:



Maar bij deze:

225 gram bloem

140 ml water

1 theelepel zout

1/2 theelepel gist

1/2 theelepel suiker

1 eetlepen olijfolie



Je doet eerst de bloem in de broodbakblik. Daarna het water er omheen gieten, je krijgt een soort eiland van bloem. In de ene hoek doe je het zout, andere hoek de suiker en nog weer een andere hoek de olijfolie.

Dan maak je in het midden van de bloem een kuiltje en daar doe je het gist in. Gist mag namelijk voor het mengen niet in aanraking komen met water. Dus daarom in de bloem.



Mijn broodbakmachine stel ik in op: deeg, en dan duurt het 1,5 uur eer het klaar is. Even met bakblik en al uit de broodbakmachine halen en even afkoelen. Deeg eruit, rollen en op een pizzaplaat leggen. Beleggen naar keuze en de pizza moet +/- 15 min in een voorverwarmde oven van 220 graden.

Het geheim van pizzadeeg is eigenlijk dat je hem toch echt minimaal 15min flink moet kneden :wink: tot ie helemaal los laat en een mooie deegbal vormt(en dan nog even :roll: ), ook die uit het pak. Soms staat er maar 5min op, maar dat is dus veel te weinig en dan gaat ie plakken :slight_smile:

Ik maak hem over het algemeen zelf en dan gewoon volgens Jamie’s recept, maar ik heb nu een broodbakmachine, dus Mutsie ik zal’t recept binnenkort eens testen :mrgreen:

Mutsie: dank je wel! De eerstvolgende keer dat ik pizza maak ga ik zeker jouw recept uitproberen :smiley:

Inderdaad flink lang kneden!



Wij hebben het recept van een Italiaan :



Recept voor 5 pizza’s :



125 gr semolina (griesmeel)

375 gr tarwebloem

300 ml water

10 gr gist

10 gr zout

scheutje olijfolie



MUTSIE, bedankt! :thumbup:

Ik ga het as weekend eens proberen met dit recept.

Dan komt de broodbakmachine hier ook weer eens uit de kast :mrgreen:

Ha en ik denk dat ik mijn broodbakmachine ook maar weer eens ga opgraven. Of is pizza niet helemaal sonjaproof? :think: Ach, kan altijd zonder vlees doen voor de mannen, scheelt al weer, zelf hoef ik het toch niet. En dan de lidl pizzatomatensaus. :drool: