Heel stom maar ik zit me nog steeds af te vragen waarom iedereen altijd zo allert is op pinda’s. Dat ze die niet heel krijgt zeg maar.
Wat verslikken betreft lijkt me dat wel meevallen namelijk.
Wat is dat nu toch met pinda’s iemand enig idee?
:think:
Klopt…Nu krijgen mijn kinderen nooit pinda’s omdat ik ze vies vind, maar alles wat klein is, daar let ik mee op, niet perse pinda’s…
Maar iedereen neigt naar iets denk ik…Mateo krijgt bijna nooit aardbeien…Hij vind het heerlijk, maar iets weerhoud mij er van het te geven…
Het is natuurlijk wel zo dat Pinda’s goed vermalen moeten worden want als zo’n klein rotstukje in het keelgat schiet is dat natuurlijk niet fijn…
Misschien dat dat het is…Dat kinderen namelijk niet zo de moeite nemen om te malen…
Nou, vorig jaar is in Amsterdam west een dreumesje gestikt in een pinda en de ambulance kwam te laat voor dat kindje dus Ryan krijgt ze nu pas eigenlijk.
het laagje vet wat op de pinda zit kan in de longetjes komen waardoor kinderen snel kunnen stikken. het gaat dus niet om de pinda maar het laagje vet.
ik heb dit een keer gelezen maar weet niet meer waar en of het ook echt zo is.
heb ook gehoord dat pinda’s uitzetten en dat dat ook een rede kan zijn tot stikken.
dus hier ook geen pinda’s mijn oudste 2 eten het eigenlijk ook nooit vinden ze ook niet lekker dus dat scheelt
Ik heb een hele poos geleden een BHV-cursus gevolgd en de leraar daar wees op het gevaar van pinda’s, omdat als er ook maar een klein stukje in de longetjes terecht komt bij verslikken, de pinda een chemische longonsteking kan veroorzaken welke moeilijk te behandelen is.
Dat is me eigenlijk altijd bijgebleven, dus Jarno krijgt voorlopig nog geen pinda’s.
Dat van die longontsteking had ik dus ook gehoord maar hoe of wat precies niet dus ik snapte het niet.
Ik vind het nog steeds gek dat pinda’s zulke gevolgen kunnen hebben en andere etensdingen dan blijkbaar niet :think: .
Maar ik was toch al van het voorzichtige :mrgreen: dus ze heeft nog nooit pinda’s gehad.
Hoe zit dat dan met andere noten?
Ik maak vaak sla met cashewnoten of walnoten…
Jeetje nog nooit van gehoord dat van pinda’s en longontsteking :shock:
Niet dat ik zo zit te springen om lasse pinda’s te gaan geven, hij kan volgens mij best zonder
Ik heb hem weleens stukjes van cashewnoten gegeven :?
Er is denk ik soweiso iets met pinda’s want mensen kunnen er ook heel allergisch voor zijn - pinda-allergie.
@Renee74 wrote:
Ik heb een hele poos geleden een BHV-cursus gevolgd en de leraar daar wees op het gevaar van pinda’s, omdat als er ook maar een klein stukje in de longetjes terecht komt bij verslikken, de pinda een chemische longonsteking kan veroorzaken welke moeilijk te behandelen is.
ja idd.
en dan daarbij het laagje vet, wat andere etenswaren niet hebben en dus ook niet zo gevaarlijk zijn.
het laagje vet kan op de longen terecht komen en daardoor de longonsteking.
dat van die longontsteking had ik nog niet gehoord…
maar dave ‘krijgt’ af en toe een pinda naar binnen, als hij dus een borrelnootje heeft weten te bemachtingen…
(en krijg zijn mond dan maar eens open…)
maar de meeste mensen reageren zo ‘panisch’ op pinda’s omdat ALS je er allergisch voor bent je ook gelijk enorm reageert en er aan kan overlijden, vanwege een anfalectische shock (hoe je dat ook mag schrijven)
hier ook bij een EHBO cursus geleerd dat kinderen pas pinda’s mogen eten als ze met hun rechterarm hun linkeroor kunnen aanraken maar dan de arm over het hoofd heen… Snappen jullie hem nog :? …
gr patricia
@babylover wrote:
hier ook bij een EHBO cursus geleerd dat kinderen pas pinda’s mogen eten als ze met hun rechterarm hun linkeroor kunnen aanraken maar dan de arm over het hoofd heen… Snappen jullie hem nog :? …
gr patricia
die heb ik helemaal nog nooit gehoord…vind het ook een raar iets hoor…wat heeft dat met eten te maken…
Hier wachten we heel lang met pinda’s. Mijn man heeft een notenallergie en het zou kunnen zijn dat Tim dat ook heeft en daarbij heb ik t ook niet zo op nootjes bij kleine kids…nemen maar dan een lekker chippie…veel lekkerder voor ze :lol:
Van die longontsteking wist ik ook idd niet, ik wist alleen dat je voorzichtig moet zijn omdat pinda’s uitzetten als ze niet goed gekauwd worden, ze blijven dan in de keel hangen en zetten uit, waardoor je kunt stikken.
Ik snap ook niet dat zulke jonge kinderen al pinda’s krijgen? Er zijn toch ook chipjes e.d. die veel geschikter zijn?
@colle wrote:
@babylover wrote:hier ook bij een EHBO cursus geleerd dat kinderen pas pinda’s mogen eten als ze met hun rechterarm hun linkeroor kunnen aanraken maar dan de arm over het hoofd heen… Snappen jullie hem nog :? …
gr patricia
die heb ik helemaal nog nooit gehoord…vind het ook een raar iets hoor…wat heeft dat met eten te maken…
als ik het goed nadenk over wat er toen is gezegd (was in maart dus al even geleden) had het te maken met de de longen…
Dus als een kind die beweging kan maken en het oor kan raken zijn ook de longen klaar voor pinda’s, of zoiets :think:
gr patricia
@babylover wrote:
@colle wrote:@babylover wrote:hier ook bij een EHBO cursus geleerd dat kinderen pas pinda’s mogen eten als ze met hun rechterarm hun linkeroor kunnen aanraken maar dan de arm over het hoofd heen… Snappen jullie hem nog :? …
gr patricia
als ik het goed nadenk over wat er toen is gezegd (was in maart dus al even geleden) had het te maken met de de longen…
Dus als een kind die beweging kan maken en het oor kan raken zijn ook de longen klaar voor pinda’s, of zoiets :think:
gr patricia
als je het zo uit legt zit er best wat in.
Hier hebben we dezelfde regel, als je groot genoeg bent om met je arm over je hoofd heen je andere oor aan te raken, dan ben je groot genoeg om heel af en toe een nootje te eten hihi.
Gek eigenlijk dat pindakaas dan niet op het verboden lijstje staat. Ik geef dat automatisch ook nog niet aan de kleinste.
groetjes, Petri
@monique wrote:
@babylover wrote:@colle wrote:@babylover wrote:hier ook bij een EHBO cursus geleerd dat kinderen pas pinda’s mogen eten als ze met hun rechterarm hun linkeroor kunnen aanraken maar dan de arm over het hoofd heen… Snappen jullie hem nog :? …
gr patricia
gr patricia
als je het zo uit legt zit er best wat in.
Mij is verteld dat dat te maken heeft met de volgroeiing van het strottehoofd. En dat dat ongeveer op de leeftijd is dat ze dus die arm over hun hoofd naar hun andere oor kunnen brengen. Dan is de kans op stikken in die pinda minder groot. Dat van het vet en de longontsteking is mij weer onbekend.
grappig dat er zoveel verschillende verklaringen zijn!
gr
muts
Ja grappig!
Maar zou het nu ook voor andere nootjes gelden?