pinda-allergie

Hallo,



Pete heeft als baby zijnde enorm veel eczeem gehad, hiervoor zijn we bij de kinderarts beland. Toen hij 5 maanden was, hebben ze een bloedtest gedaan. Deze was negatief voor koemelk en tarwe, maar positief voor o.a. pinda, kippenei-eiwit en soja. Toen hij 1,5 jaar was, is deze test herhaald met dezelfde uitslag.



Vanwege die vermoedelijke pinda-allergie zijn we doorverwezen naar een allergiecentrum voor een huidtest. Deze was negatief voor kippenei-eiwit, maar sterk positief voor pinda en cashewnoot en positief voor sesamzaad en hazelnoot.



Die pinda-allergie kan een milde reactie geven zoals eczeem of verkoudheid, maar ook een heftige reactie zoals een anafylactische shock. We krijgen een oproep om in het ziekenhuis te testen welke reactie Pete zal krijgen, erg spannend.



Zijn er op KoK meer kindjes met een pinda-allergie? Hoe is bij jullie die test verlopen?

Hebben jullie een epipen gekregen? Zoja, mag deze op kdv/school ook gegeven worden?

Hoe hebben jullie uitgelegd wat hij/zij niet mag eten? Vertellen jullie het ook tegen iedereen waar hij/zij gaat spelen en/of logeren?



Groetjes Saskia

Ik werk op een kdv en een kindje uit mijn groep is ook allergisch voor pinda’s. Zij is ruim drie en weet zelf best goed wat ze wel en niet mag. Verder hebben wij een lijst hangen met producten die ze niet mag. We gebruiken veel van het AH eigen merk en daar staat allergie-informatie op de verpakkingen :thumbup: . Zij heeft ook een epipen en wij hebben een voorlichting gehad van een verpleegkundige hoe die te gebruiken dus die ligt voor de zekerheid in ons kastje.

hier bij ons op kdv…



hadden we een kindje met zware pinda-allergie…



dus geen pindakaas op de groep enzo…



een lijst met dingen die hij wel mocht… een bakje met traktatie- vervangers… de epi-pen en instructie bij-een in zijn mandje.

op de kast in de keuken een uitleg voor invallers mocht er iets gebeuren.

kindje zat altijd naast een leidster met eet-drinkmomenten

en alles werd gecheckt en dubbel gecheckt.

bij twijfel moeder bellen of hij datgeen mocht of iets uit zijn traktatiebakje pakken.

op elke groep hing een instructie lijst wat te doen… mocht het kindje op die groep spelen… ( opendeuren beleid) en iedereen die er werkte moest deze gelezen hebben.



Zowiezo hebben we van elk kindje wat allergies is, een aantekening op het kindbord ( een white-bord met alle eet/drink/slaap gegevens van de kinderen) dit bord hangt in de keuken waar het eten en drinken klaargezet word… dus in zicht voor diegene die het klaar maakt.

de keuken zit op de groep… dus alles is altijd in zicht… ouders moeten die ook af en toe checken of alles nog gelijk loopt met thuis.

Een epi-pen is een injector met epinefrine voor als je een anafylactische shock krijgt.

Mij is uitgelegd dat allergieen een opbouw hebben. Een anafylactische shock is zeer ongebruikelijk na 1 enkele aanraking met het allergeen.



Mijn zoon is overigens niet allergisch voor pinda’s en ik heb ook wel begrepen dat juist pinda’s veel sneller een heftige reaktie kunnen uitlokken.



Hoe dan ook: eigenlijk heb je niks aan wat ik schrijf.

Veel sterkte.

@debbel wrote:

Ik werk op een kdv en een kindje uit mijn groep is ook allergisch voor pinda’s. Zij is ruim drie en weet zelf best goed wat ze wel en niet mag. Verder hebben wij een lijst hangen met producten die ze niet mag. We gebruiken veel van het AH eigen merk en daar staat allergie-informatie op de verpakkingen :thumbup: . Zij heeft ook een epipen en wij hebben een voorlichting gehad van een verpleegkundige hoe die te gebruiken dus die ligt voor de zekerheid in ons kastje.




wij hadden een kereltje met koemelk allergie.

dit verhaal geld ook bij ons op het kdv

Saskia… ik heb er geen ervaring mee, maar ik vroeg me af wat een epi-pen is!