pil-perikelen....

Hey allemaal,



ik ben een jaar geleden over gestapt van de eenfasepil, die ik icm bv slikte, naar een gewone pil. Microgynon 30. Ging een poos goed en ineens kreeg ik last van bloedingen tussendoor, dus om de anderhalve week soort menstruatie.



In overleg met de huisarts ben ik overgestapt op microgynon 50, en weer na anderhalve week slikken een soort menstruatie. De huisarts gaf het advies het toch maar drie maanden aan te kijken. Maar eerlijk gezegd baal ik er wel van.



Herkennen jullie dit probleem en is het bij jullie vanzelf over gegaan of zijn jullie over gestapt op een andere pil of andere anticonceptie? Ik had 12 jaar geleden stediril 30 en dat probleem nooit. Zou door drie zwangerschappen mijn lijf zo veranderd zijn dat ik er nu meer last van heb? Twee keer een spiraal gehad, ene groeide vast en mirena was helemaal een ramp.

voor de zwschap van de oudste ook altijd microgynon 30 geslikt en nooit last van tussentijdse bloedingen… ook niet als ik hem 1/2 weken doorslikte omdat dat beter uit kwam met een belangrijk toernooi oid.



Daarna echter nooit weer de pil geslikt, dus weet niet hoe mijn lijf er nu op zou reageren (nou ja… nu sowieso even niet natuurlijk :lol: )



Heb je de echte of het goedkopere alternatief?

Want heb begrepen dat tegenwoordig ook voor de pil vaak een goedkoper alternatief wordt voorgeschreven, maar dat daar ook vaak meer klachten over zijn…

Ik heb dezelfde ervaring en vraag als mammamarije eigenlijk.



De enige keer dat ik met micronon 30 een doorbraak bloeding kreeg is toen ik hem 2 keer doorgeslikt had in de zomer.

Ik ben met de pil gestopt omdat ik mij er geestelijk minder lekker van in mijn vel zat door de hormonen.

Nu heb ik de mirena en het gaat wel goed.



Wel balen voor je, want op deze manier blijft er vrij weinig anticonceptie over voor je.

helemaal zonder hormonen is de persona :mrgreen:

apparaatje die via urine meet of je eisprong er aan komt

maar dat die word ook niet vergoed… dat moet je zelf betalen



bij mij helpt juist alleen de mirena en voor de rest niks

ik heb als ik niks gebruik alleen maar last van doorbraak bloedingen

nog geen oorzaak voor gevonden hoe het komt

heb soms wel 3 wkn last van bloedverlies echt mega iritant

Ik slikte de microgynon 30 voor ik zwanger werd, en slikte hem zeer regelmatig door, nooit geen last van doorbraakbloedingen. Zo was ik heerlijk een paar maanden niet ongesteld.

Na de bevalling bijna meteen weer begonnen met slikken, maar wat een ellende. Ik voelde me er rot door, alsof ik nooit meer zou ontzwangeren, ik had elke keer doorbraakbloedingen en was veel langer ongesteld dan normaal. Dus ik heb hem de prullenbak ingemikt, en tegen mijn man gezegd dat het nu zijn beurt maar is.

sindsdien voel ik me weer helemaal goed, ben ik 1 dag best erg ongesteld, maar niet zeker een week meer, zoals met de microgynon wel was, en een regelmatige cyclus.

Nu is condoom wel een stuk minder veilig, maargoed, bij ons is het niet zo dat we absoluut geen kind meer willen, dan zou ik het toch maar definitief maken denk ik.

Hier ook vanaf mijn 16e de microgynon30… Slikte ook vaak door… Geen problemen gehad… Na de zwangerschap weer begonnen ermee… Nu gestopt… Gewoon om te kijken of alles weer op gang komt voor eventueel een brusje :inlove: …



Maar nu merk ik pas dat ik me veel beter voel zonder :think: … Had ik de eerste keer niet…

Ook ik heb even een pil vraagje!



Als je overstapt van de microgynon 50 naar de 30 hoe moet je dit doen?

Meteen beginnen na de laatste pil van de 50 of eerst de stopweek en dan beginnen met de 30?



Lees namelijk verschillende verhalen, over het algemeen wel: als je de laatste pil hebt geslikt van de 50 meteen beginnen met de 30 (omdat je naar een lichtere pil gaat).

Anders zou je niet beschermd zijn…, :think:

Hier hetzelfde verhaal na de geboorte van mijn 2e kind. Ging gewoon terug naar mijn vertrouwde pil. Microgynon 30 hetzelfde verhaal constant doorbraakbloedingen. Toen ook 3 mnd de microgynon 50 geprobeerd. Ik werd een hormonaal monster en ik kreeg nog meer doorbraakbloedingen met deze pil :shock: . Toen toch maar een mirena geprobeerd ook al was ik fel tegen spiraaltjes maar ja je moet toch wat. Na 5 wk ellende buikpijn, rugpijn en enorm vloeien kwam mijn mirena er vanzelf uitzeilen.



Toen had mijn lichaam en mijn ik er genoeg van geen hormonen of andere zooi meer in mijn lijf :hand: . We zijn overgestapt op condooms :roll: . Wel een goede keus want mijn cyclus herstelde zich en mijn emotionele ik kwam ook weer tot rust en in balans :angel: .



Mijn man heeft zich een jaar na de geboorte van mijn 2e laten steriliseren ( eerder wilde de HA geen doorverwijzing geven ) Zodra hij groen licht had van de uroloog was het laatste obstakel ( die rotrubbers dus :twisted: ) verdwenen.

@Cin. wrote:

Ook ik heb even een pil vraagje!



Als je overstapt van de microgynon 50 naar de 30 hoe moet je dit doen?

Meteen beginnen na de laatste pil van de 50 of eerst de stopweek en dan beginnen met de 30?



Lees namelijk verschillende verhalen, over het algemeen wel: als je de laatste pil hebt geslikt van de 50 meteen beginnen met de 30 (omdat je naar een lichtere pil gaat).

Anders zou je niet beschermd zijn…, :think:






Het zou niet uit moeten maken hoor. Je bent in de stopweek van de 50 toch ook gewoon beschermd? Dan slik je hem ook 7 dagen niet. Volgens die redenering zou je dus bij de 30 zowiezo niet voldoende beschermd zijn…toch? :think:



Wat ik geleerd heb is dat je bij overschakeling naar een andere pil dus beide kunt doen,voor de bescherming maakt het niet uit het is wat je zelf het prettigst vindt.



Qua microgynon in het algemeen, ik ben nu weer begonnen met de 30 en halverwege mijn 2e strip na een zwangerschap en een jaar bv (dus bijna 2 jaar zonder, het laatste jaar met condooms) de eerste strip moest ik echt wel ff wennen: wat last van m’n borsten, wat spotting, soms een licht misselijk gevoel maar da’s nu bij de 2e strip weer over. Ik voel me zonder pil wel fijner maar nog een jaar condooms voordat we aan nr 2 beginnen trokken we allebei niet meer :mrgreen:



Je zou evt. kunnen vragen om een pil met een wat andere hormoonsamenstelling, misschien dat die beter bij je lichaam past nu?

Ja inderdaad, maar omdat je naar een lichtere pil stapt, zou je dan niet beschermd zijn. Waarom weet ik ook niet dus.



De reden dat ik dit vraag is: ik heb wel een stopweek gehad tussen beide pillen. Afgelopen zondag ds de laatste pil geslikt, maar nog steeds niks noppus nada.

Dus toen ik dat las was het vanne: :eh: huh oh jee…,

Ik ben al een hele tijd terug overgestapt op een driefasenpil: tryginon.

Daar ging het een stuk beter mee. Geen last meer van tussentijdse bloedingen.



Tot ik die ook een paar jaar slikte, toen begonnen de doorbraakbloedingen ook.

Ik ben gestopt, omdat ik er van baalde en vanwege een kinderwens.



Na mijn tweede kind weer gestart en de eerste 4 maanden ook doorbraakbloedingen en nu gaat het weer goed. Ik heb gelukkig even doorgezet.

Maar het blijft vaag, de werking van de pil… :think:

Maar ben superblij dat het nu goed gaat, want ongesteldheid zonder pil is bij mij echt een heel stuk heftiger.

ik had hetzelfde, ook eerst 30, toen 50 en nu (nou jah … slik hem natuurlijk niet) minulet 30. Die bevalt super!

je kan na de stopweek direct verder met je nieuwe pil en die hoort dan meteen betrouwbaar te zijn.

Dat is ons advies in de apotheek. :smiley:



dikke knuf nicole

dan vraag ik me af waarom ik echt zwaar overtijd ben nu…

@Cin. wrote:

dan vraag ik me af waarom ik echt zwaar overtijd ben nu…




Misschien is je lichaam een beetje in de war door de pilwisseling? :think:



Misschien voor de zekerheid (en vooral je gemoedsrust) er even een zwangerschapstestje er tegenaan gooien? :hug:

was vanochtend bij de dok geweest ivm iets anders, maar dit meteen gevraagt.

Aangezien ik vanochtend dus ook boven de wc heb gehangen (en na 08.30 uur was het misselijke voorbij), me buik aan de zijkanten “pijnlijk” is, en ik nog niet ongesteld ben verwacht hij toch dat ik zwanger ben.

Ellende bij mij is dat ik bij beide kids pas 1,5 week na overtijd zijn positief testte, dus moet nog even wachten!



Lichaam door de war mocht niet (kon niet) volgens de dokter, dit omdat het juist een lichtere pil is.

Hij schrok een beetje van mijn vraag, hij keek mij meteen zo aan vanne: oh jee, lichtere pil en niet ongesteld :shock:



Nou dat was erg fijn om te zien, niet dus :silenced:



Dus over een paar dagen een testje er tegenaan gooien inderdaad!

Ik had de 30 een goedkope variant en nu de 50 is de originele. Daar moet ik ook bijbetalen. Voel me ook niet helemaal happy met de pil. Maar ja wat is er voor alternatief zonder hormonen? Koperhoudend spiraal wil ik nooit meer.

niemand verder???

Helaas viel ik met de mirena in de groep van 0,05% van de vrouwen die er veel erger ongesteld van werd. Zo erg dat de gyn hem verwijderd heeft.



Geloof dat ik mijn man anders toch maar even bij de … euh nekharen… moet grijpen en naar de uroloog moet slepen.