pikken?

Tygo is dol op dingetjes.

Buiten loopt hij altijd steentjes of schelpjes te verzamelen. Besjes plukken vind hij geweldig, en ook die kleine gele kogeltjes die op straat liggen wil hij hebben.



Tot zover vrij onschuldig.



Maar binnen zijn er nog zoveel dingen die hij ook wil hebben.

autootjes, knikkers kralen, haarspeldjes, glitterpapiertjes etc etc



Elke ochtend controleer ik zijn broekzakken of hij een autootje mee naar school heeft genomen (wat vaak zo is) en de neem ik dan weer mee naar huis.

Maar andersom neemt hij dus ook dingen mee van school naar huis.

Daarstraks waren het glitter papiertjes. Maar vaak heeft hij een knikker of een kraal in zijn broekzak.

Laatst had hij centjes in zijn broekzak, “mocht hij lenen van een ander kindje uit zijn klas”.

Hij moet van mij altijd alles weer terug geven en dat doet hij ook.

Hij vertelt ook altijd eerlijk dat hij wat in zijn broekzak heeft zitten.



Hoe maak ik hem nou duidelijk dat het niet de bedoeling is dat hij al die spulletjes meeneemt?



De juf vertelde dat hij gister een houten plankje in zijn kluisje wilde leggen, dat had hij onder zijn shirt verstopt.

Toen zij vroeg wat hij onder zijn shirt had zegt hij “oh niks hoor”.

Hij weet dus wel dat het eigenlijk niet mag.



Daarstraks zei hij ook tegen mij dat hij heel boos zou worden op mij, als ik tegen de juf zou zeggen dat hij die glitterpapiertjes in zijn broekzak had zitten.



Ik heb het idee dat ik er wel wat mee moet.

Maar wat en hoe?

Terugkoppelen naar hemzelf: ‘hoe zou jij het vinden als die en die nou dit van jou afpakt’? Zoiets? Ik zou het anders niet weten, moeilijk hoor!

Ik schrik een beetje van het boos worden alsjij het aan de juf verteld en het verstoppen voor de juf.

Voor ik dat las, vond ik het heel onschuldig klinken.

Niet dat het nou direct heel vreselijk is :wink: Maar ik zou er om die reden toch wat mee doen. Duidelijk lijkt me dat juf het minder accepteerd als jij, jij accepteerde het min/meer door er geen heisa om te maken en het hem terug te laten geven (wat overgens ook mijn reactie zou zijn hoor).

Ik denk dat het toch tijd is dat je er iets strenger mee om gaat, een consequentie stellen waar hij echt niet blij mee is.

Lune en fryskefaam, dank jullie voor jullie reacties.



Ik heb er zelf nog meer over nagedacht en besloten om het zo te doen zoals ik nu al doe.

Ik wordt er niet boos om en laat hem alles weer terug geven.

En elke keer zakken controleren als hij uit school komt :wink:



Over het boos worden van hem…

het was eenmalig dat hij dat zei, en ik denk dat het een reactie was op wat de juf tegen hem had gezegd over dat plankje. Zij is dus wel boos op hem geworden.

Zij gaf mij ook het advies om er ook flink boos om te worden. Maar daar sta ik niet achter :think: Volgens mij gaat hij het dan alleen maar nóg stiekumerder doen.

Vandaar dat ik het zo laat.

Hier wordt het kindje niet bestraft door de leekracht, maar even vertelt tegen het bewuste kind: Als iedereen nou alles mee neemt wat die mooi vind op school, dan houden wij niks over om op school mee te spelne.



En kindertjes die dat structureel blijven doen, controleerden wij de tas, broekzakjes ed allemaal van.

Hi,



Jorren doet het ook en Merijn heeft het ook gedaan.

En de aanpak is hetzelfde als die van jou. Zeggen dat het niet mag en terug laten brengen/geven. En dat boos worden tja wellicht een reactie omdat hij zelf wel doorheeft dat het niet mag.

De juf op school weet het ook en die let er ook op.

Hier ook een kleuter die met spullen thuis komt. Ik leg dan netjes uit dat die spullen niet van ons zijn en die terug moeten. Op de BSO (waar het meestal vandaan komt) moet het terug gegeven worden aan de leidster en die reageert dan ook met: Als iedereen dat doet, hebben we niks meer! Bedankt voor het teruggeven!



En dan is het klaar…



Meer kan je niet doen denk ik… :think: