Pijnstiller zorgt voor risico's bij bevalling

Pijnstiller zorgt voor risico’s bij bevalling

Uitgegeven: 11 september 2008 16:32

De nieuwe pijnstiller remifentanil, die wordt toegediend aan vrouwen tijdens de bevalling, blijkt het risico op ernstige complicaties te verhogen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat onderzoek doen.

Medici van het Leids Universitair Medisch Centrum schrijven hun mening over remifentanil in het artsenblad Medisch Contact. Zij noemen de risico’s onaanvaardbaar. Met name omdat er in de verloskamer niet genoeg opgeleid personeel en medische apparatuur aanwezig is om in te grijpen bij zulke complicaties. Het gaat hier om levensgevaarlijke afwijkingen in de ademhaling en hartslag van de moeder.

Zo’n twintig ziekenhuizen maken al gebruik van de snelwerkende pijnstiller. Vrouwen kunnen deze zelf bedienen met een infuuspomp. Het werd een goed alternatief voor de ruggenprik genoemd, maar volgens de Leidse artsen is dat uit geen studie gebleken.

wow… wel even goed om te weten voordat je eraan begint zeg… Denk je dat je een veilig alternatief hebt gevonden voor de ruggeprik :? .

Balen zeg! Ik dacht ook een veilig en minder ingrijpend alternatief gevonden te hebben voor de ruggeprik, niet dus… :? Tja, maar even nadenken wat ik nu wel wil…

Ik heb die pijnstiller ook gehad tijdens mijn bevalling

Omdat ik snachts het ziekenhuis binnen kwam

Het werkt voor geen meter en het verzacht helemaal niks!

Ik bleef de pijn houden en dacht dat ze me voor de gek hielden want ik had zo vaak gedrukt op dat knopje je zou bijna denken dat je dan een overdosis kon binnen krijgen van dat spul maar dat kan dus niet zeiden ze :? Volgens mij werkt het dat je hersenen gaan denken dat je pijnstilling binnen krijgt want hoe ik erover denk ben ik gewoon puur natuur zonder stilling bevallen