Pijnlijke tepels bij het voeden en erna+ een bultje..

Ik geef nu zowat 7 week borstvoeding.



Mijn meisje heeft al spruw gehad, toen had ik ongeveer dezelfde pijn alleen was mijn tepel toen ook fel rood, en had zij witte aanslag in der mondje.



Nu heb ik sinds een paar dagen op mijn linkertepel een bultje op de zijkant van mijn tepel wat erg pijnlijk is. Het is niet wit ofzo, gewoon een klein bultje. Ook zijn mijn beide tepels erg pijnlijk tijdens het voeden, tijdens het voeden zakt het wel iets af maar niet helemaal.Ook is het net of me tepels knel hebben gezetten :oops: Van die rode stipjes. Kent iemand dit?



Het is geen spruw volgens mij want dan zou ik volgens mij wat bij mezelf of bij haar in de mond moeten zien…

Dat pijnlijke bultje, dat herken ik.

Ik ga even googlen en zoeken of ik er nog iets over kan vinden.

Een tip alvast, probeer eens te voeden in de rugbyhouding, je weet wel onder je arm, voetjes bij jouw rug, kindje onder je arm door, dan drukken de lipjes niet constant op dat bultje en kun je jezelf dus wat ontlasten.

Ik ga mijn best doen, heb geen idee meer hoe het heet en wat verder. Als ik meer weet kom ik erop terug.

Ik heb gezocht, maar sorry, kan het echt niet vinden. Het heeft wel een naam, dat bultje, was het niet montgomery kliertjes, schiet me nu opeens te binnen… misschien moet je daar eens op googelen.



En volgens mij zijn het bultjes die er altijd zijn, maar door steeds hetzelfde drukpunt van de lipjes of tong tijdens het voeden, kan zo´n bultje rood, groter en erg pijnlijk worden. Ik weet het nog wel, het brandt, auw! Het enig wat ik nog weet is dus andere houding bij het voeden en smeren, bijv met purelan of een ander cremepje.



Je andere vragen over de rode stipjes kan ik niets zinnigs over zeggen.

Succes.



edit: Ik heb nu dus nog even gezocht op de kliertjes van Montgomery. Dat zijn bultjes/kliertjes die er altijd zitten maar als er zo’n bultje zit dus waarschijnlijk is verstopt. Je kunt het ontlasten door er warme compressen of een warm washandje op te leggen voor en na de voeding. En goed smeren met purelan idd.

Google zelf eens op Montgomery en kijk eens of de afbeeldingen er hetzelfde uitzien als bij jou.

Het klinkt zo ook een beetje als een melkblaar. Als je toch gaat googlen kan je die er ook gelijk in meenemen :stuck_out_tongue:

Ik denk ind dat ze ontstoken zijn. En had der al in der rugbyhouding gehouden.Het brand ind heel erg :? . Morgen toch maar even na de huisarts, kan ze gelijk kijken wat dat andere op me tepels is.

Zit momenteel weer kromme tenen te voeden :oops:



Maar we gaan door :wink:

Spruw hoeft niet per se zichtbaar te zijn, is mij altijd verteld (maar of je huisarts dat weet?). La leche league heeft een goed infoblad over spruw, staat vast wel op hun site.



Succes!

Oei, dat klinkt erg vervelend joh :frowning: Goed dat je toch even naar de ha gaat. Als ik je bericht zo lees, is de kans aanwezig dat je toch weer (of misschien nog steeds?) te maken hebt met een schimmelinfectie. Als je ha dit idd vaststelt, is het belangrijk om zowel jezelf als je kindje te behandelen met medicatie (al heeft maar één van de twee misschien echt klachten) om herbesmetting over en weer te voorkomen. Je zult dan waarschijnlijk iets smeerbaars meekrijgen. De ervaring leert, dat de behandeling het beste aanslaat als deze medicatie na iedere voeding wordt aangebracht in plaats van 3 of 4 x daags zoals in de bijsluiter staat. De totale dagelijkse hoeveelheid wordt dan verdeeld over het aantal voedingen. Op het borstvoedingsforum, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is een goed artikel te vinden over effectieve spruwbehandeling: klik.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft diverse informatiebladen voor zorgverleners ontwikkeld, waaronder deze over spruw en candidiasis van de borst (gratis te downloaden). Als je dat prettig vindt, kun je het informatieblad eventueel uitprinten en meenemen naar je ha.



Sterkte en beterschap!

En het is inderdaad spruw :? Mijn tepels en Marith haar mond is helemaal wit :frowning: Ik heb al medicatie voor de kleine meid de mijne was er niet, dus morgen moet ik deze ophalen…, Het is een kuur van 14 dagen voor mezelf.

Ik ben gewoon erg vatbaar voor een schimmel( was ook zo in de zwangerschap)…

@Debz25 wrote:

Ik ben gewoon erg vatbaar voor een schimmel( was ook zo in de zwangerschap)…


Dat is balen :thumbdown: Ik hoop dat de medicatie snel aanslaat, zodat jullie straks weer gewoon van het voeden kunnen genieten.

Het is aan te raden om na het verdwijnen van de klachten nog 10-14 dagen door te blijven gaan met het toepassen van de medicatie. Wanneer er te snel wordt gestopt, bestaat de kans dat de infectie weer terug komt.

Verder is het denk ik van belang om te weten, dat een schimmelinfectie de enige uitzondering is op het toepassen van moedermelk bij wondjes etc. De schimmel gedijt namelijk goed in een zoete, vochtige omgeving. Smeer daarom geen moedermelk uit over je tepel als er sprake is van een candida-infectie.



Nogmaals sterkte en beterschap!