Pijn in 1 borst

Sinds gisteravond heb ik 1 pijnlijke borst. Na het voeden voelde hij ineens een beetje pijnlijk/gevoelig als ik er een beetje in knijp. Ik heb geen verhoging en voel me ook niet ziek, dus een borstontsteking lijkt me uitgesloten, toch?

Ook kan ik geen rode plek vinden, de pijn zit echt in de borst, meer achter de tepel.



Vannacht na de voeding nog gekolfd om het echt leeg te maken. Vanmorgen onder de douche de warme straal erop gezet en daarna gevoed en weer gekolfd, toen kwam er bijna niks meer uit dus neem ik aan dat hij leeg was.



Wat kan dit zijn en wat moet ik doen? :shifty:

Klinkt toch als een beginnende borstontsteking hoor!!!



Ik heb een behoorlijke borstontsteking gehad (wel een behoorlijke rode plek en ruim 39 graden…) en ik heb toen vóór de voeding gekolfd, zodat mijn zoontje ´m verder leeg kon drinken. Bij mij was de koorts 's avonds weg en de pijn zakte ook af. De rode plek was binnen een paar dagen als sneeuw voor de zon verdwenen.



Hou het in de gaten en anders toch even naar de HA. (en hopelijk kan iemand van VBN je hier ook nog wat tips geven :wink: )

Hoi Lu



eerst een belangrijke vraag: heb je kloofjes of niet?

zo ja, dan goed in de gaten houden en als je er echt ziek van wordt naar de HA



Als ik je verhaal zo begrijp heb je maar aan een borst pijn, geen koorts of griepverschijnselen en geen rode plekken en ook geen kloofjes.

Het kan heel goed een verstopt melkkanaaltje zijn. Dat is niet hetzelfde als borstontsteking, maar de borst kan wel ontstoken raken als het blijft zitten.



Wat tips:

  • Je kunt vaker voeden aan de ontstoken kant en deze borst ook het eerst geven. Aan de eerste borst drinkt je kindje het krachtigst en deze borst moet in ieder geval goed leeggedronken worden. Zo gaat de ontsteking sneller weg.
  • Warme dompelbaden helpen om de melk makkelijker weg te laten stromen.
  • Ook warme borstkompressen een half uur voor het drinken helpen om de melkstroom goed op gang te brengen.
  • Koude borstkompressen helpen tegen de pijn tussen de voedingen door
  • Pijnlijke plekken kun je voorzichtig wegmasseren met je hand, in de richting van de tepel.
  • Als de melk moeilijk naar buiten stroomt, gebruik dan eventueel syntocinon om de toeschietreflex op te wekken. Je kunt dit via de huisarts krijgen.
  • Goed voor jezelf zorgen is ook belangrijk, als je moe bent kun je extra (bed)rust nemen.

Het lijkt inderdaad toch op een beginnende ontsteking. Zag vanmiddag toch een beetje een rode vlek.

Tot nu toe wordt het nog niet pijnlijker, dus hopelijk zet het niet door.



Heb trouwens geen tepelkloven, wel gehad, maar die zijn nu wel genezen.



Meneer wil vandaag veel drinken, dus dat komt mooi uit :wink:



Bedankt voor de reacties.