phytolacca

Moet hier wel lachen eigenlijk.



Toen ik bijna BO had in de kraamweek, en dus geen neusspray mocht om die tsr op te wekken (de borst bleef dus maar vol), vroeg de kraamverzorgster me om een goede natuurwinkel. Die ken ik hier wel en ik gaf haar het nummer.

Bestelde ze daar phytolacca.

Het waren granules, dus van die korreltjes, en die heb ik braaf opgezogen (geen idee dus wat het eigenlijk was)

Het hielp wel (samen met de geplette koolbladeren)



Nu kom ik net dat buisje granules tegen en toen herinnerde ik het me pas weer. Was het helemaal vergeten. Heb het gegoogled, maar zie nu dat het bij dieren gegeven wordt bij harde borstklieren en het werkt “melkgiftstimulerend”.



Weet iemand hier iets van, van dit spul en is het eigenlijk wel oké??

(dat vraag je je onder invloed van rondvliegende hormonen dus niet af he… stom eigenlijk)

Waarschijnlijk is wat jij hebt gehad, een homeopatisch middel geweest (gezien het feit dat het granules waren en dat Phytolacca als plant niet gebruikt wordt > giftig!> maar dus wel in de homeopathie).



Helaas kan ik je niks vertellen over homeop. middelen, daar heb ik geen verstand van; stond er nog een lettercombinatie achter, zoiets als D30 bijv?

Dat is nl de mate van verdunning. Die zorgt ervoor dat de giftigheid niet meer aanwezig is bijvoorbeeld.

De meeste homeop. middelen zijn redelijk veilig en zullen niet snel schadelijk zijn, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.



Wat ik vreemder vind, is dat het de melkproductie oproept, terwijl dat het probleem niet was. Bij de andere discussie over toeschietreflex heb ik ook al gedacht een aantal tips te geven, maar die gaan eigenlijk allemaal over het opkrikken van de productie. Terwijl die op zich niet te weinig is naar ik begreep… het gaat erom dat de melk er niet uit komt, wat een vic. cirkel kan zijn met een BO. Dus het lijkt mij dat je dan je productie niet per se op wilt krikken…?



Het koolblad is overigens wel een goede keuze: dat zou een beginnende ontsteking kunnen voorkomen en zorgt voor een goede doorbloeding, waardoor afvalstoffen uit een evt ontsteking goed afgevoerd kunnen worden.



Er zijn dus veel planten die een hogere melkproductie kunnen bewerkstelligen; maar ik zou er zo 1, 2, 3 geen weten die de toeschietreflex kunnenstimuleren en dat zijn toch twee verschillende dingen…? dus als je wel voldoende productie hebt maar geen goede tsr, dan zou ik die planten dus niet gebruiken.

Moet er wel bijzeggen dat ik niet op de hoogte ben van dit homeopatische middel; het zou kunnen dat het allebei zou moeten doen (du en productie en reflex; de werking van deze middelen wordt vaak heel vaag omschreven, zoiets als ‘voor problemen bij de borstvoeding’ ofzo… dus dan is het wellicht een kwestie van uitproberen).

Op zich is je antwoord wel duidelijk maar de vraag misschien niet :wink:


  1. Borst zat vol maar kon niet leeg. Werd koortsig, harde rode plekken.
  2. Kraam bestelde phytolacca
  3. Werkte icm de koolbladeren super



    En nu was ik gewoon benieuwd naar wat ik eigenlijk heb binnen gekregen.

    Het was idd iets met D30 oid.



    Ik zoek dus geen oplossing maar ben gewoon nieuwsgierig waar dat spul eigenlijk voor is, want ik kan er heel weinig over vinden op internet.

Ja, was wel duidelijk hoor…

Over Phytolacca D30 kan ik je niet zoveel vertellen dus; het algemene verhaal bij homeopatische middelen is dus dat er (zeker in D30 verdunning) vrijwel geen moleculen meer van de oorspronkelijke stof (in dit geval de plant Phytolacca) inzitten. Daardoor heeft het homeopatische middel geen moleculaire werking meer, maar alleen een energetische.

Ik vermoed dat dit middel dus niet zozeer alleen wordt voorgeschreven bij ‘te weinig melk’, maar meer bij borstvoedingsproblemen in het algemeen.



Wat je hebt ‘binnengekregen’ is dus een moeilijke vraag bij dit soort dingen. Had je ee extract van de plant zelf gebruikt, dan had je een lijstje kunnen krijgen met stoffen en gifstoffen die erin zitten; maar bij homeopatische middelen zitten die stoffen zelf dus in feite niet meer in het middel. Het werkt energetisch. Dus… wat dat betreft hoef je je waarschijnlijk ook geen zorgen te maken over wat je hebt binnegekregen; volgens sceptici heb je alleen water geslikt… maar dat is een eeuwige discussie :wink:

Nog even een toevoeging… homeopatische middelen worden vaak meer toegepast op ‘de persoon’ dan op ‘de klacht’. Zo kan een middel dat doorgaans gebruikt wordt tegen hartklachten, ook voorgeschreven worden bij bijv ingewandswormen als de situatie daarom vraagt. Het is daarom moeilijk om vast te stellen ‘waar iets nu precies voor wordt voorgeschreven’; grote bedrijven als VSM zetten vaak niet eens een omschrijving op hun middelen (ook omdat ze dat niet mogen ivm regelgeving)…