PGB

@Gab wrote:

Lily werk je toevallig dan voor het ocb…




Nee, ik werk als gedragswetenschapper (kinderpsycholoog) voor bureau jeugdzorg, voor zowel de jeugdbescherming (juridisch kader met o.a. de OTS-en) als voor de Toegang en dan specifiek het team dat GGz indicaties maakt, oftewel alle AWBZ, ZIN en PGB indicaties specifiek voor kinderen met vastgestelde ontwikkelingsstoornissen.



Het OCB zit hier wel in de buurt maar is een zorgaanbieder. voor het OCB maakt het CIZ volgens mij de indicaties (ivm IQ <85) maar dat is niet altijd helemaal duidelijk :roll:

bianca, :hug:

meer weer ik even niet te zeggen…



ik heb altijd gezegd, dat de pgb met de oudste draak teveel was…

terwijl ik mensen sprak, die het veel harder nodig hadden,

en niet kregen…



hier kregen we dus 4 uur per week,

terwijl de amulante ondersteuning, 1 uur per beschikbaar was …

echt onzinnig… :thumbdown:



wij kregen teveel, en andere te weining…

Wat een PGB zo speciaal maakt ten opzicht van de reguliere AWBZ zorg of jeugdhulp is de manier waarop het ingezet kan worden.



Mensen komen bij je thuis, kijken naar wat er gebeurt en kunnen je direct ondersteunen, of neemt het kind/de kinderen even mee zodat de ouders op adem kunnen komen. Ook kunnen kinderen zo deelnemen aan speciale clubjes omdat op gewone clubjes niet genoeg rekening kan gehouden worden met hun stoornis of beperking.



Een ambulant medewerker uit de jeugdhulp spreekt vooral met ouders en kijkt ook wel naar het kind, maar niet zoals een PGB-er dat kan. Daarnaast komen die misschien een uurtje per week, hóógstens 2. Terwijl een PGB-er meerdere uren kan komen en bijv een hele middag met het kind op pad kan om bijv te oefenen een boodschapje te doen. Dat doet een ambulant werker écht niet…



Enja, je kúnt een PGB wel ergens anders voor gebruiken (het gebeurt vaak genoeg…) maar in het beste geval krijg je gewoon geen indicatie meer als de termijn is afgelopen, en anders moet je gewoon gaan betalen…dus je hebt jezelf ermee als je het doet :wink:

Ik denk dat de Pgb anno 2011 onbetaalbaar is geworden. Er wordt veel te creatief mee omgegaan en er wordt veel misbruik gemaakt. En de controle is nihil.



Alles gaat de komende jaren veranderen, niet alleen pgb maar ook de awbz en jeugdzorg.



Ik vind het prima dat ze deze vorm van zorg eens goed onder de loep gaan nemen.

@Lily2006 wrote:

@Gab wrote:
Lily werk je toevallig dan voor het ocb…




Nee, ik werk als gedragswetenschapper (kinderpsycholoog) voor bureau jeugdzorg, voor zowel de jeugdbescherming (juridisch kader met o.a. de OTS-en) als voor de Toegang en dan specifiek het team dat GGz indicaties maakt, oftewel alle AWBZ, ZIN en PGB indicaties specifiek voor kinderen met vastgestelde ontwikkelingsstoornissen.



Het OCB zit hier wel in de buurt maar is een zorgaanbieder. voor het OCB maakt het CIZ volgens mij de indicaties (ivm IQ <85) maar dat is niet altijd helemaal duidelijk :roll:




idd ocb/ciz heeft mijn grote draak ondersteuning gegeven,

ze gaan nu allebij via het ggze en ocb…

ben erg blij met deze ondersteuning…

Wij zijn over het algemeen ook erg tevreden over het OCB :thumbup:



En daarnaast werk ik persoonlijk erg graag met Herlaarhof, maar die werken op ‘gewone’ AWBZ indicaties en ik werk ook graag met BJBrabant (jeugdhulp).



Overigens, de keus om de indicaties op IQ te splitsen is er niet één die BJz heeft gemaakt. Ik geloof dat we er wel mee bezig zijn, want het gebeurt regelmatig dat we bijv. voor 2 kinderen in een gezin wèl een indicatie kunnen maken, maar voor de 3e die dan net in de LVG-groep valt niet. Dat slaat natuurlijk nergens op :think:

Gab, dank je wel. Je krijgt hem terug :hug:





@rijstkorrel wrote:

Ik denk dat de Pgb anno 2011 onbetaalbaar is geworden. Er wordt veel te creatief mee omgegaan en er wordt veel misbruik gemaakt. En de controle is nihil.



Alles gaat de komende jaren veranderen, niet alleen pgb maar ook de awbz en jeugdzorg.



Ik vind het prima dat ze deze vorm van zorg eens goed onder de loep gaan nemen.




Ik ben het helemaal met je eens. Het moet ook onder de loep worden genomen en beter gecontroleerd. Ik ken meerdere mensen die - volgens mij - niet geheel terecht PGB krijgen. Die ik redelijk goed ken en waar ik de verhalen ook goed van ken. Toch ben ik voorzichtig met deze uitspraak. Daarom ook “volgens mij”.

Maar waarom dan (bijna) helemaal afschaffen? Wij gaan dan creatief om met ons PGB, maar we hebben het echt nodig. Mensen kunnen het zich niet voorstellen. Maar bij zoveel heeft ze hulp nodig. Ze breekt makkelijk wat, heeft heel vaak overbelastingen en kneuzingen. Dan zit ze meer in de rolstoel en moeten we haar veel tillen. Maar ze is wel een hele normale 5-jarige. Ze kan wel lopen, kleine stukjes weliswaar. We gaan weleens naar de speeltuin. Als ze van de glijbaan wil moet ik haar helpen om naar boven te klimmen. Dat kan ze niet. Als ze moe is en haar benen willen niet, dan til ik haar op de glijbaan. Die hele normale, kleine dingen heeft ze hulp bij nodig. Ze heeft nu thuis een aangepaste wc, maar ergens anders moeten we haar vaak helpen. Vast houden terwijl ze op de wc zit.

Doordat ze in een rolstoel zit moeten we altijd creatief omgaan met uitjes. Een simpele boswandeling lukt niet. Toch wil ook zij wel eens naar het bos of naar het strand. Sporten is op dit moment nog geen doen, al hadden we het haar wel gegund. We hebben nog gevraagd voor een sportrolstoel. Helaas hebben we geen 7000 euro (wat we bij moeten betalen!) Alles wat voor een ander kind normaal is is voor ons een puzzel.



Het is niet om zielig te doen. Helemaal niet. We zijn stapelgek met onze meiden en hebben ons leven zo ingericht dat ze allebei aan bod komen. Ons leven is anders dan die van het gemiddelde gezin, maar niet minder leuk. Als ik andere verhalen lees en hoor vind ik die verhalen vaak veel erger klinken. We vinden onze situatie ook niet zwaar, maar het wordt ons zo wel zwaar gemaakt.





Als deze regering zijn zin krijgt moet onze jongste dochter straks naar passend onderwijs binnen een straal van 10 km. Regulier onderwijs dus. Geen fysio meer tijdens schooltijd, geen aangepast lokaal, geen kleine klassen, geen veilig omgeving, geen hulpmiddelen meer op school. Van een gewoon kind dat kan lopen op school, met rollator kan lopen op het schoolplein, die geholpen wordt bij de toiletgang, waar alles aangepast is wordt ze een gehandicapt kind in een rolstoel tussen ‘gewone’ kinderen op een gewone school. Rugzakjes worden ook afgeschaft en de meeste scholen hebben niet goed aangepast sanitair. Die extra zorg is er dus niet voor haar terwijl de docenten wel meer zorgleerlingen krijgen. Ja, het onderwijs wordt er echt beter op. (en dan nog te denken dat dit ook een zeer slimme dame is die nu een eigen leerlijn volgt, dat houdt dan ook op)

Fijn om ervaringen te lezen en wellicht te delen. Ben er ook echt bang voor, voor de toekomst. Cayla valt dus ook qua bestaande voorzieningen overal buiten en elke keer moeten we allert zijn.



Toevallig belde BJZ vanmiddag om te zeggen dat het PGB er komt voor 2 dagdelen en een 24 uurs indicatie per week, om zo weekend/ logeeropvang, te kunnen regelen. Nu nog kijken of we dat voor elkaar kunnen krijgen. Want Cayla wordt komende maand pas 4 en is afhankelijk van gebarentaal. Dus dat wordt de volgende stap. Ze gaat in Vught naar school dus een opvang in die regio zal fijn zijn voor haar, dat scheelt dan weer een dag. De meeste opvang moet je echter óf ouderzijn, óf een verstandelijke beperking hebben om over gebarentaal nog maar niet te spreken…

mijn zoon heeft ook een PGB.

als dat weg valt…kan hij niet meer thuiswonen.

en een instelling is vele malen duurder dan het PGB wat we nu hebben.



ik snap dat ze het onder de loep willen nemen.

maar mensen die het echt nodig hebben worden de dupe.



moeten ze maar wat minder geld aan het buitenland geven.

Dan kunnen ze eerst voor de mensen in ons land zorgen.

@snips wrote:

mijn zoon heeft ook een PGB.

als dat weg valt…kan hij niet meer thuiswonen.

en een instelling is vele malen duurder dan het PGB wat we nu hebben.



ik snap dat ze het onder de loep willen nemen.

maar mensen die het echt nodig hebben worden de dupe.



moeten ze maar wat minder geld aan het buitenland geven.

Dan kunnen ze eerst voor de mensen in ons land zorgen.




Zoekt de respect knop :hug:

@snips wrote:

mijn zoon heeft ook een PGB.

als dat weg valt…kan hij niet meer thuiswonen.

en een instelling is vele malen duurder dan het PGB wat we nu hebben.



ik snap dat ze het onder de loep willen nemen.

maar mensen die het echt nodig hebben worden de dupe.



moeten ze maar wat minder geld aan het buitenland geven.

Dan kunnen ze eerst voor de mensen in ons land zorgen.






:hug: :hug: :hug:

@bianca&? wrote:

@snips wrote:
mijn zoon heeft ook een PGB.

als dat weg valt…kan hij niet meer thuiswonen.

en een instelling is vele malen duurder dan het PGB wat we nu hebben.



ik snap dat ze het onder de loep willen nemen.

maar mensen die het echt nodig hebben worden de dupe.



moeten ze maar wat minder geld aan het buitenland geven.

Dan kunnen ze eerst voor de mensen in ons land zorgen.




Zoekt de respect knop :hug:


Ik sluit mij hier compleet bij aan! :-*

Ik vind het echt correct dat ze bijvoorbeeld de controle veel strenger gaan maken, zodat er weinig tot geen misbruik meer is van het PGB.



Ik vraag mij alleen af, waarom het altijd of zwart of wit moet hier?

Nee, ze denken er niet bij na om het gewoon strenger en al te maken, nee dan maar meteen afschaffen die hap :naughty:

En ja waarschijnlijk praat ik te gemakkelijk en gaat het allemaal niet zo, maar jeetje waarom worden mensen die het echt nodig hebben altijd de dupe?!



Krijg kippenvel en rillingen over mijn lijf als ik de verhalen hier zo lees :hug:



Mensen die dadelijk hun vrijheid kwijt zijn, omdat ze naar een instelling moeten.

Mensen die hun kinderen moeten plaatsen in een instelling, omdat ze het anders thuis niet gedraaid krijgen

En ga zo maar door…



Nederland was misschien ooit een zorg-land, maar dat is er echt wel vanaf! In mijn ogen kunnen we bijna geen correcte zorg meer bieden, kost allemaal teveel geld.

En dan willen ze mensen in instellingen hebben wonen, is goedkoper?

Nou dan moet je ook fatsoenlijk personeel hebben, en dat is er ook lang niet altijd! Als ik alleen al kijk naar de instelling waar ik werk en hoe de mensen daar soms binnen komen :naughty: :silenced:



En ik heb niet eens PGB, en ik maak mij er al pissig over. Ben soms gewoon teleurgesteld in andere mensen, die deze beslissingen maken…