pfff zie het even niet meer zitten...

Dit postte ik op het bijvoedingsforum, maar ook nog even hier:

Leonie is nu bijna 8 maanden. Ze krijgt nog volledig bv op verzoek en sinds 6 maanden bijvoeding Rapley. Dit is altijd een feest geweest, ze heeft er zo’n plezier in. Ik heb ook andere moeders enthousiast gemaakt met mooie foto’s van haar. Maar nu…

Sinds ze 4 maanden is komt ze ineens weer voor een nachtvoeding. Eerst was dit er 1, toen dacht ik: dat is om in te halen wat ze overdag mist, want ik ging weer aan het werk. Het werden er steeds meer, en ik dacht: dat zal wel aan de tandjes liggen, of ze maakt een sprongetje in de ontwikkeling.

Nu is ze dus bijna 8 maanden, en heeft ze overdag helemaal geen ‘tijd’ meer om rustig te drinken. Een paar slokken uit de borst, de fles is helemaaaaal niet meer interessant en de bijvoeding… Ze heeft net 1 sperzieboon op…

En dan komen bij mij de twijfels: krijgt ze wel genoeg, ze komt nu soms wel 4 keer 's nachts, heeft ze meer bijvoeding nodig, ze heeft wel genoeg plasluiers en is zeker helder en alert. Zou ze doorslapen als we overgingen op kunstvoeding? Als ik haar eten prak, krijgt ze dan meer binnen? Wordt het slapen daar beter van? Doe ik daarmee de voordelen van Rapley teniet?

Mede door slaapgebrek zie ik nu even allemaal erg zwart… wie heeft wat positieve woorden voor me? Wordt het beter, zullen we gewoon zo doorgaan? Of kan ik beter wat aanpassen in haar voeding, zodat ze beter kan slapen?

Hoi

Ik denk niet dat het aan de voeding ligt hoor. Hier was het van 4 tot en met 8 maand ook drama 's nachts. Moesten er steeds heen om S te troosten, speen erin en klaar. Het hoort volgens mij echt bij de leeftijd.

Hoe vervelend het ook is… Er waren toen veel meer kindjes van die leeftijd die er last van hadden.

:hug: Heleen

Hoi Biebels, ook geen ervaring (nog) hier… gaat ms wel komen, want ook deze dame slaapt nog niet door. Varieert van 1x tot 3x per nacht.

Mijn oudste twee sliepen al heel snel door, ben dus verwend. En tja, ook al is ze nummer 3, ook ik twijfel zo nu en dan aan de bv. Misschien een papfles aan het eind van de dag? Maar dit wil ze echt niet, mevrouw blieft geen kv, geen pap én geen groente én geen fruit. All she wants… (.) :roll:

Ik raak ook geïrriteerd, maar nu denk ik weer: nou ja, dan alleen maar bv… Ik blijf wel fruit of groente aanbieden, maar verder. Het zal toch wel een keer overgaan? Ook wat bijvoeding betreft heb ik met de beide oudsten nooit problemen ondervonden… En doe nu toch niet iets heel anders.

Zo zie je maar, elk kind is uniek!

Zolang je dochter tevreden is en redelijk goed groeit, zou ik me geen zorgen maken.

Wat rapley betreft; ik ben wel van plan om hier wat van mee te nemen, maar ga daarnaast ook geprakt eten aanbieden. Wil dus een combinatie gaan doen. Maar onze kids hebben eigenlijk altijd vers gegeten en nooit heel fijn gepureerd. Het bleef dus gewoon eten zeg maar. Misschien kun je dat er eens naast proberen. Boontje in de hand en een bordje ernaast waaruit jij haar af en toe een hapje geeft.

In elk geval veel sterkte ermee!!

Misschien kan je proberen om overdag vaker aan te leggen en dan in een wat schemerige kamer waar geen afleiding voor Leonie is?

Sinds ze ong. 4 maanden is is mijn dochter ook erg snel afgeleid, alles is natuurlijk ook nieuw en zeer interessant. Mijn vriend moet ook absoluut niet langslopen als ik aan het voeden ben, want dan gaat haar gezicht gelijk zijn kant op :lol: Als ik merk dat ze snel afgeleid is overdag ga ik dus naar de slaapkamer, daar drinkt ze dan geconcentreerder en langer.

En misschien is gaan combineren van rapley-geprakt idd wel wat. Ik vraag me trouwens ook af als ze zo weinig binnenkrijgen of de darmen dan wel aan ander voedsel gewend raken?

Verder :hug: want 's nachts niet kunnen doorslapen breekt je op. Hier wisselt het momenteel erg, hopelijk hebben we vannacht weer eens een doorslaapnacht… :pray:

Ik zie dat je ook op het bijvoedingsforum gepost hebt. :mrgreen: Hoef ik daar niet meer te zoeken voor jou. Je zult het hele ‘oproep aan moonchild-topic’ ook wel gelezen hebben. Misschien staat daar nog wat bruikbaars bij.

Ik denk persoonlijk niet dat prakken de oplossing is, maar probeer het gerust. Dat doet het Rapley echt niet te niet. Ook op een lepeltje kun je voeden op verzoek.

Hier is het zelfs zo dat Dionne niet veel van een lepeltje moet weten. 1 hapje maximaal.

KV is echt niet de oplossing. Ik geef ondertussen KV. maar ik merk geen verschil in slaapgedrag. Ook niet bij pap.

kun je proberen om Leonie vaker te laten drinken, zoals Elise al zei afgezonderd.

Wat ik nog wel eens deed, was Dionne voeden meteen na het wakker worden en dan weer voor het slapen. Als je dan ook nog dezelfde borst zou aanbieden, krijgt ze misschien meer achtermelk.

ik hoop gewoon dat je snel weer een beetje kunt slapen. :hug:

hej ik was laatst ook wel wat ongerust hoor omdat ik vind dat Sophie nog niet zo superveel groente eet. Ze eet het best wel goed, maar tov kindjes die geprakt eten krijgen, is het niet zo heel veel (niet genoeg om een fles te vervangen iig). Dat maakt soms onzeker. Maar ik was gisteren op het CB en ze bleek supergoed gegroeid en ze vonden juist dat ik het heel goed deed!

Ik weet niet wanneer jullie weer moeten? Anders kun je ze mss eens bellen of je een keertje mag komen wegen, dan weet je of ze goed aan blijft komen en hoef je je mss niet zo ongerust meer te maken? En als ze voldoende plasluiers heeft en levendig is, weet je dat dat op zich wel goed zit. Maar ik kan me voorstellen dat je tureluurs wordt van het feit dat ze ineens zo vaak s nachts komt.

Overigens is Sophie ook snel afgeleid hoor bij het drinken. Ik zet radio en tv uit, hond in de mand, poezen weg etc. Ook als mensen praten, leidt dat af. Dus ik zoek gewoon de rust op. Anders gaat ze alleen zitten kijken en luisteren ipv drinken. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie is?

Ik weet niet hoe je dat bij BV kunt doen, maar ik doe wat rijstebloempap in de laatste fles, dan hebben ze ook een wat voller maagje. Flesvoeding verteert langzamer dan BV, dus BV kindjes kunnen wel langer/vaker blijven komen s nachts. maar verder weet ik het ook niet goed…

:mrgreen: :lol: Sorry, moet altijd een beetje lachen als het gaat om ‘aankomen’ en ‘wegen’. Leonie is een dikkerdje, dus daarover maak ik me niet druk :mrgreen:

Nee, het ging me meer om het slapen. Ik dacht dat ze misschien beter zou slapen als ze meer calorieën binnen zou krijgen. Maar ik ben er al wel achter dat er geen touw aan vast te knopen is. Soms eet/drinkt ze op een dag veel, maar slaapt ze niet beter, soms eet ze weinig en slaapt ze wel weer goed. En soms eet én slaapt ze weinig :wall: …

Zo rond welke leeftijd kan ik van haar verwachten dat ze me vertelt wat er scheelt? :shifty: :doh: Dat zou het een stuk gemakkelijker maken!

:mrgreen: ik dacht dat jij als juf haar toch wel al zou hebben leren praten en schrijven (met de juiste pengreep :wink: )

Dionne kan dat al lang! :wink: :mrgreen: :liar: :mrgreen:

Poe, lastig hoor!

Ik herken het wel van mijn zus, haar zoontje at overdag gewoon normaal, en kwam tot een maand geleden nog elke nacht (hij is nu 14 maanden). Ik denk dus dat het deels de leeftijd is, en doordat je met bv langer 's nachts voedt, raken ze daar ook aan gewend natuurlijk.

Ik zou proberen 's nachts niet meer te voeden eerlijk gezegd, maar misschien steeds gewoon troosten. Als ze door krijgt dat ze toch geen voeding krijgt zal ze mss gaan doorslapen.

mijn zus voedde wel, en zat dus tot een maand of 13.

Maar nogmaals, het is een lastig probleem. Sterkte ermee!

Ik wist dus eigenlijk nooit of ze nou wel echt dronk 's nachts. Meestal val ik zelf namelijk direct weer in slaap (soms zelfs in benarde positie, wat me dan weer stijve ledematen oplevert). Maar Johan heeft even voor me geluisterd vannacht, en ze drinkt toch wel behoorlijk! Ik probeer eigenlijk altijd eerst de speen als ze wakker wordt, maar meestal beseft ze na een paar tellen dat dat HET toch niet is, dus gaat ze weer huilen.

Gisteren was het 1-‘ergens in de nacht’-6.30 uur. Maar doordat ze wel meteen in sliep heb ik toch best een goede nacht gehad! :dance:

Flesvoeding verteert sneller dan borstvoeding overigens…

@essie wrote:

Flesvoeding verteert sneller dan borstvoeding overigens…

huh, dat was toch juist andersom? :think:

voor de operatie mocht Freja tot 4 uur van te voren flesvoeding en 6 uur van te voren borstvoeding omdat borstvoeding zwaarder verteerbaar is (werd me verteld)

Nou, toch maar even gegoogled, en dat is dus NIET waar:

11. Borstvoeding is lichter verteerbaar dan kunstvoeding
Baby's kunnen moedermelk gemakkelijker verteren dan de melk van andere dieren, waarschijnlijk omdat moedermelk een enzym bevat dat bijdraagt aan het verteringsproces. Moedermelk stremt in de maag tot zachtere 'klontjes' dan koemelk (koemelk is de basis van de meeste kunstvoedingen) en wordt gemakkelijker opgenomen in het lichaam. Hoewel moedermelk minder eiwitten bevat dan koemelk, zijn vrijwel al deze eiwitten beschikbaar voor de baby. Dit in tegenstelling tot de eiwitten in koemelk: ongeveer de helft van deze eiwitten verlaat het lichaam van de baby als afvalproduct. Ook voor ijzer en zink geldt dat zij beter opgenomen worden door borstgevoede baby's.

http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101_redenen_om_borstvoeding_te_geven.html

Ja ik dacht dat ook hoor dat BV sneller verteert, had dat idd ook gelezen. Maar vreemd als ze dat in het ziekenhuis dan zeggen :think:

Ennuh Biebels, het spijt me van dat gewicht, ik had idd elders al eens gelezen dat Leonie wel goed op gewicht zat. Sorry dus :oops: t was niet vervelend bedoeld!

Ik heb je verhaal trouwens op het bijvoedinsforum ook nog gevonden :slight_smile:

Ik moest er vannacht ook weer een keer of 7 uit. Hier nooit voor een voeding maar omdat mevrouwtje zo draait in bed, en steeds op haar buik ligt, overdwars ligt etc.

Maar als je steeds moet voeden, lijkt me dat nog wel veel zwaarder!!! Heb dus echt wel met je te doen…

@Mekkie wrote:

Ennuh Biebels, het spijt me van dat gewicht, ik had idd elders al eens gelezen dat Leonie wel goed op gewicht zat. Sorry dus :oops: t was niet vervelend bedoeld!

Ik vond het niet vervelend, ik moest er echt om lachen!! :lol: :-*

Ok gelukkig dan maar :mrgreen:

Hoe is het trouwens afgelopen nacht gegaan?

Ik zou gewoon eens proberen wat geprakte voeding aan te bieden.

Dit zou ik eerser doen als de borstvoeding voor flesvoeding vervangen.

Wij doen geprakt en rapley allebei en het werkt perfect. Ze leert zo ook van een lepel te eten en krijgt voldoende voeding binnen. Dit laatste is voor haar ook belangrijk omdat ze niet graag flessen drinkt en anders misschien ook s’nachts honger gaat krijgen.

Het zou best kunnen dat als ze wat meer bijvoeding binnen krijgt ze wat langer doorslaapt. Natuurlijk is het wakker worden soms ook even iets als nabijheid zoeken, maar zoals je zelf schrijft heeft ze echt honger, dus dan is het een kwestie van overdag meer eten.

Succes

Groetjes Alex

@alex wrote:

maar zoals je zelf schrijft heeft ze echt honger, dus dan is het een kwestie van overdag meer eten.

Dat dacht ik dus eerst ook, maar toen heb ik eens een paar dagen overdag overdreven veel aangelegd en vaak bijvoeding aangeboden, en ze sliep er geen seconde meer om... :shifty: