Pfff, nog een maandje en dan gaan we starten met bijvoeden..

…en ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in :silenced:



De bv liep nooit echt geweldig (altijd een hoop gedoe gehad met de productie, ontstekingen en Aukje was ook nog eens geen makkelijke baby) en nu sinds een maandje loopt het eindelijk super :dance:



Bij Mats kon ik niet wachten om te starten met bijvoeden. Het leek me helemaal geweldig!

Ik zag laatst foto’s van Mats die met 4,5 maand al een banaantje at :shifty: en toen merkte ik dat ik daar nu eigenlijk nog lang niet aan wil!



Aukje is nu 5 maanden dus over een maandje moeten we er toch echt mee beginnen. Mijn kleine meisje gaat zo hard :frowning:



Waarom ik dit topic open? Geen idee eigenlijk. Ik moet het gewoon even kwijt. :slight_smile:



Hopelijk kijk ik er over een maand anders tegenaan.



Hebben jullie dit ook gehad??

Nee, heb het niet echt gehad… maar ze wordt wel nu ineens zo groot nu ze zo heerlijk zit te peuzelen en tafel. En dan ook nog eens zelf willen eten en tussendoor steeds willen drinken en dan weer eten etc…



Pff, ik snap wel dat het van jou nog niet hoeft hoor :slight_smile:

ik had het ook, bij de 1e keek ik er naar uit, en bij Daimen helemaaaal niet

Vond het ook zo’n gedoe :angel:



Ook was mischa heel makkelijk en daimen niet qua voedingen, en nou drinkt ie al een poosje lekker 4 flessen op een dag, en verder geen omkijken naar…

maar goed inmiddels toch begonnen omdat we zondag op vakatnie gaan en ik het te veel voor hem vond worden om en een andere omgeving en bijvoeding tegelijk te doen.



En weet je, het is ook wel weer leuk om die reacties op eten te zien en te kijken wat hij met het eten doet.

Komt vast goed volgende maand :hug:

oh ja, heel herkenbaar.

dochterlief is 5,5 maand, en ik heb er ook nog helemaal geen zin in. Zo makkelijk, die bv.

Ik zie er best tegenop ja, moeten gaan nadenken over haar voeding.

Tja, bv is voorlopig toch nog het hoofdbestanddeel, maar enkel bv is op termijn ook geen optie :lol:

@Fleurtje wrote:

oh ja, heel herkenbaar.

dochterlief is 5,5 maand, en ik heb er ook nog helemaal geen zin in. Zo makkelijk, die bv.

Ik zie er best tegenop ja, moeten gaan nadenken over haar voeding.

Tja, bv is voorlopig toch nog het hoofdbestanddeel, maar enkel bv is op termijn ook geen optie :lol:




Op termijn niet maar het is BIJvoeding :wink:

Elke bijvoeding die je geeft heeft negatieve invloed op de productie. Wat je dan kunt doen is eerst bv geven, en dan kijken of ze nog wat fruit of zo wil.

En ken je rapley? Ik vond het bij lev leuk maar heb er nu geen zin in 8)



En je zit van niemand vast aan 6 maanden hè. Dat hoeft niet precies op de dag :wink:

Ik heb dat ook, op het consultatie bureau begonnen ze ook al over bijvoeden ook misschien omdat haar gewicht wat afweek van haar lengte groei “is ze ziek geweest, heeft ze minder voeding gehad” :roll:

Maar ik wil er nog niet aan, het is dat het moet vanaf 6mnd maar liever nog niet.

Eigenlijk best stom ik weet ook niet waar het aan ligt, het is ook mijn eerste dus zou er toch naar uit moeten kijken… :think:

Ohhh ik heb er ook helemaaaaaaaaaaaaaaal geen zin in…

Gewoon lekker aan de borst houden, altijd op temperatuur en lekker bij mama.

Maar wat je zegt… het zal toch een keer…



Manlief leest nu ook boekjes erover, nou ik wil het er eigenlijk niet eens over hebben. Laat mij nog maar even struisvogelen haha :slight_smile:



Ik hoop echt dat M. nog lang aan de borst wil… ik denk namelijk dat ik het bv geven heeeeeeel erg ga missen :cry:

Goudvis, Meggie, wie zegt dat het moet???

De meeste kinderen geven het wel aan. Op een dag zit je aan tafel en ineens heeft je baby die eerst nog enkel bv dronk een broodkorst in zijn handen en is er helemaal gelukkig mee. Of ineens stop je er een stukje banaan in.

Kijk niet naar de kalender, kijk naar je kind :wink:

dan gaat het vanzelf goed. Je kind bouwt iets op en jij bouwt iets af.



En wat ik al eerder tikte: als je bijv. fruit wilt geven, geef dan eerst een borstvoeding en daarna het fruit. Zo hou je je productie beter op peil.

Salomé kreeg hier pas na 7 maanden bijvoeding, eerder had ze er geen behoefte aan. En nu (vr)eet ze als een bouwvakker :inlove:

Lekker doen zoals je zelf aanvoelt. Sluit me helemaal aan bij Lydia: het is bijvoeding, niets moet en de WHO geeft sowiezo aan dat een borstvoedingsperiode van 2 jaar, waarvan minimaal een half jaar de voor keur verdient. Dat betekent dus dat het ook langer mag. Ze krijgen vanzelf wel echte interesse in wat jij eet en dan is het vroeg genoeg voor bijvoeding. Arielle begon pas rond 1 jr oud wat interesse te krijgen en nu vind ik pas dat ze goed begint te eten, naast de BV (die ze ook nog krijgt, 2x per dag).



Lekker doen wat goed voelt en je niet in een richting laten duwen, zeker niet door het cb!

Gewoon nog niet bijvoeden. Het hoeft niet he…

Dank je Lydia, Blue fairy en madre.



Mijn man wil pas met 7 maanden beginnen met experimenteren. Die vind het heeeeel erg belangrijk dat ik zo lang mogelijk geef. Hij is erg pro-borstvoeding gelukkig :slight_smile:

Maar wat jullie zeggen het is ook maar net of het kindje er behoefte aan heeft.

Voorlopig blijven we nog lekker BV geven :inlove:

Hier blijven we ook vrolijk doorgaan zolang Aukje dat ook wil.



Het is een combinatie van “het is nog zo lekker om veel te voeden” en “Aukje wordt zo snel groot” wat ervoor zorgt dat ik er nog geen zin in heb.



Ik ga denk ik heeeeeeeeeeeel rustig aan beginnen vanaf een maand of 6/7. En uiteraard blijf ik nog aanvullen met bv (of andersom :wink: )



Ben allang blij dat ik niet de enige ben die het zo voelt.

haha Marijke, ik heb precies hetzelfde! met lev is bijvoeden in het begin een hoop gedoe geweest. arm kind werd overal ziek van, was gewoon niet leuk.



nu met lena hebben we net een ritme dat klopt. super handig met die flessen, gaat prima. na toch weer gedoe met het verteren van melksuikers gaat mijn meisje weer prima qua ontlasting en slapen en groeien…



…dat weer overhoop gooien, letten op mogelijke reacties, en weer ergens tijd maken om hapjes te koken, pureren, invriezen, ontdooien en geven :shifty: ik sta niet zo te springen heel eerlijk gezegd :shifty:



ook kan ze nog niet stevig zitten. lev wel toen we eindelijk met bijvoeding mochten beginnen. in de wipstoel zetten dan? :think:



(ben blij dat meer moeders dit herkennen. voelde me al enigzins ontaard :oops: )