Pfff luizencontrole

Mijn oudste was al een tijdje aan het krabben, maar we konden niets vinden. Zondagavond dacht ik toch wat puntjes te zien dus iedereen onder de douche met luizenshampoo en iedereen gekamd!

Zeker weten deed ik het niet maar ik dacht, luizencontrole morgen, dan zien ze het wel.



Nou niet dus :roll:

Hij was schoon, volgens de luizenmoeders. Gisterenavond toch weer gekamd omdat hij jeuk bleef houden, en jawel hoor, ik kam er zo 5 levende, lopende luizen uit, brrrr. :sick:

En ook 1 bij mezelf.

So much voor de luizencontrole dus… ik vraag me echt af hoe ze dat kunnen missen.



Maar goed, nu dus met grof geschut in actie. Jongste is gelukkig luisvrij.



Moest het ff kwijt.

Tja, ik snap niet dat je niet voordat je naar school gaat zelf niet ook kijkt als je weet dat je kind jeuk heeft en je hem zondagavond hebt behandeld. Ik had dus maandagochtend ook zelf gecontroleerd.



De luizen kunnen ook na de controle zijn overgelopen. Op school of zelfs gewoon weer bij jullie thuis??



In eerste instantie is het de verantwoordelijkheid van de ouders natuurlijk :wink:



Als zij niets hebben gezien vind ik dat je er vanuit moet gaan dat er op dat moment ook daadwerkelijk niets te zien was. Lopende luizen vallen op.



Succes met kammen-kammen-kammen…

Ik heb hem wel gecontroleerd, de avond vooraf. En behandeld met shampoo en de kam (just in case). En puntjes gevonden maar inderdaad sochtends bewust niet omdat ik verwachtte dat de luizenpouders betere technieken hadden dan ik, en dus ook beter konden kijken. Ik was nl. niet zeker of het niet ook roos kon zijn. Ik ga er vanuit dat zij weten waar ze naar zoeken en ik wilde zeker weten waar ik mee te maken had.



De juf heb ik savonds al op de hoogte gebracht van mijn vermoeden en zij heeft de luizenouders geinstrueerd bij hem extra te kijken omdat ik het vermoeden had :wink: Bij een ander kind hebben ze eitjes gevonden, maar geen luizen verder. En hij is extra goed gecontroleerd.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat de luizen in een paar uur ineens zo groot zijn geworden, als ik lees over de incubatietijd.



Overigens was dit niet bedoeld om de luizenouders af te kammen, maar ik baalde gewoon omdat ik hoopte dat ik het mis had. En helaas was dat dus niet zo.



En ja, kammen kammen kammen. Gisteranavond en vanochtend. Straks weer…

Ah snap…



Ja dan is het wel raar…Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat na de controle je zoontje ergens in de gang of waar dan ook op school heeft gespeeld en ze daar zijn overgelopen.



Wij hebben het ook een keer meegemaakt dag 2 nadat mijn jongste naar school ging en wij hadden het allemaal. VRESELIJK…



Nogmaals, succes…

Het komt wel eens voor dat kinderen zonder luizen opeens luizen hebben na de controle op school :?



Maar als je een goed middel had gebruikt dan had er toch geen luis in het haar mogen zitten? Of denk ik nu verkeerd?

Das waar, maar ik ben bang dat het middel niet erg effectief was, na wat ik op internet en bij het rivm heb gelezen over werkzame stoffen. Nu heb ik een middel wat wel zou moeten werken…

Alhoewel ik ook lees dat eigenlijk kammen het beste werkt, en dat minimaal 2 weken lang.



Misschien heeft hij het op school wel weer opgelopen, maar dat zou wel heel toevallig zijn. Alles kan he.



Maakt ook niet uit hoe of wat. We zullen er nu weer van af moeten komen.



Goh, ik ben altijd erg vredelievend en diervriendelijk maar ik heb nu echt moordneigingen naar alles wat enigszins jeukt. Ook houd ik niet van chemische troep en zo maar nu kan het gif me niet zwaar genoeg zijn :twisted:

Echt erg, hoe een hekel je aan die beesten kunt krijgen :shifty:

Nou, ik ben zelf dus luizenmoeder en kan zeggen… het valt alles behalve mee om in zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk kinderen te controleren hoor. Helaas zijn er nog steeds ouders die hun kinderen ook op waarschuwing en verzoek vooraf heel veel gel in de haren doen of enorm ingewikkelde vlechten en frutsels in de haren doen.

We krijgen ongeveer 30 minuten de tijd om met 2 man, 2 klassen te doen… dat is een kwartier per klas a 30 kinderen gemiddeld.



We hebben dus gewoon de tijd niet om ECHT goed te kijken, kammen doen we niet, dus het is puur op het oog op een aantal “geeikte” plekken kijken (kruin, nek, pony voor en achter de oren)… zien we daar niets verdachts, dan is het volgende kind en bij de meisjes doe je dan toch zo half en half de knipjes en stiekjes weer in.



We doen het omdat we er toch nog steeds elke keer wel weer kinderen uitvissen die het hebben, maar het is ergens een wassen neus en er zijn ook nog steeds ouders die er niets aan doen en menen dat het vanzelf wel over gaat… zo blijven ze in de roulatie…



Maar het is idd afschuwelijk…

Sterkte ermee

Bambi, weet je of er op school hoofdluis heerst?

Ik denk nl dat hij die grote luizen op school heeft opgelopen, het lijkt me stug dat hij ze al had voordat hij ging omdat je alleen neetjes zag en behandeld en gekamd hebt thuis. Kan via kapstok, via verkleedkleren, gymles maar ook door samen spelen of de zandbak of speelzaal of zo zijn gekomen.

Ik heb daar niets over gehoord. Zal het morgen uiteraard vragen (vandaag zijn ze vrij). Nummer 2 heeft ze nu ook :?



Gisteren heb ik ons allemaal behandeld met prioderm lotion. En natuurlijk 2x gekamd maar vanochtend zag ik er toch weer 1…pfff, wat een hel.



Cell, ik ben erg blij met het werk dat de luizenouders doen. Ik begrijp dat ze weinig tijd krijgen maar ik vraag me af of het beleid niet veranderd moet worden als het zo gaat. De vraag is hoeveel zin het heeft te controleren als er door tijdgebrek niet echt goed gekeken kan worden.

Bambi, tipje…

Was ze elke dag met Schwarzkopf Care &repair shampoo. Lekker lang in laten trekken en daarna de cremespoeling indoen en ze dan kammen met de luizenkam.



In die shampoo zit hetzelfde bestanddeel als in prioderm, werkt net zo goed en geeft geen allergische reacties.



Heb helaas de pech gehad dat B´Elanna er ook mee thuis kwam en die heeft een DIKKE BOS haar, vreselijk…



Maar Prioderm hielp niet, plus dat Benthe en ik er allebei vreselijk op reageerden. Bij Benthe hingen echt de vellen los, op haar koppie.

Elke dag met die shampoo ging super en na een week waren ze schoon. En het is niet terug gekomen…



Héél veel succes!!!

Hier pas ook een zoon met luizen gehad.

Hij had last van jeuk op zijn hoofd. Heb zelf 3 x gekeken, mijn man gekeken. We konden niets vinden. Moesten echt met een zaklamp op zijn hoofd schijnen om iets te zien bewegen.

Toen gingen we kammen en kwamen er aardig wat luizen uit :frowning:





Al met al…ik vroeg me ook al af hoe luizenmoeders dat nou doen.



Gelukkig hier weer vrij van luizen :dance:

Kammen-kammen-kammen.



Sterkte!

Ik kreeg weer een brief dat er in de klas luis was geconstateerd :frowning:



Hier dus ook goed in de gaten gaan houden…

preventief werkt het nog altijd het beste om minimaal 3x per week te kammen, niet te vaak de haren te wassen (hier maar 1 x per week) en gel of lak gebruiken. Hoe viezer de hoofdhuid, hoe minder kans je maakt op luis.



En beleid aanpassen, zolang we er nog altijd weer kinderen uithalen (zat ouders die namelijk helemaal NIET controleren, zelfs niet een beetje) blijven we proberen te controleren.

bij ons op school zijn geen luizenmoeders. Ouders moeten het zelf in de gaten houden en af en toe hangt er een briefje (soms ook wel meer dan af en toe - je hebt van die periodes geloof ik) dat iedereen geacht wordt op te letten.



Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo opletterig ben, af en toe probeer ik mijn leven te beteren. Maar ik ben ook niet van het haren wassen en gel hebben we niet eens in huis. Momenteel heerst het niet in de klas - dus so far so good.