pfff... kliko gezeur

@Kwakje wrote:

@Mir82 wrote:
Wij hadden een grote maar hebben sinds kort een kleine. Daarnaast hebben we GFT kliko (legen is gratis) en een kliko voor plastic (legen gratis).

Ben dolblij met die bak voor plastic, geen gedoe meer met die zakken maar gewoon alles in de bak!




Je betaald wel, maar dat zit waarschijnlijk bij de gemeentelijke belastingen (die je altijd betaald).

Zo hoeven wij niks te betalen als we grofvuil wegbrengen (maar wij betalen dat via de gemeentelijke belastingen).



Vindt dat overigens wel raar geregeld, waarom is dat niet overal het zelfde?




Vuil/afval wordt steeds meer een afsluitpost voor veel gemeentes… bij tekorten gaan tarieven omhoog…



Hier kon je ooit gratis grof vuil brengen… dat werd een max van 1000 kilo en nu moet je voor elke kilo betalen. En de standaard tarieven zijn in die tijd niet lager geworden…



Ik gok dat ze hier uiteindelijk ook per lediging gaan rekenen… maar dan niet betere voorzieningen voor zelf scheiden waarschijnlijk. Want een bak voor plastic bij het winkelcentrum lijkt me ideaal!

Ik ga er ook heen voor glas, dus dan kan zo’n zak plastic ook wel mee immers… papier en gft hebben we al een bak voor… dus we hebben al 3 bakken staan… gelukkig achter de schuur en zie ik ze niet continu :wink: .

Wij betalen voor alle containers 1 bedrag als belasting volgens mij.

De ene week wordt de groene opgehaald, de week erop de zwarte. Eens per maand het plastic afval (maar dat vergeet ik standaard aan de weg te zetten dus breng ik vaak zelf naar de stort als ik er toch heen ga), en eens per maand de papiercontainer, die we sinds deze maand hebben.

Ik ben blij dat we niet per lediging betalen. De groene container zit nooit vol, behalve als we de tuin snoeien, maar dat is 1 of 2 keer per jaar. De zwarte zit altijd helemaal vol, met luiers enzo kan ik me niet voorstellen dat we genoeg zouden hebben aan een kleine.

@Kwakje wrote:

@Mir82 wrote:
Wij hadden een grote maar hebben sinds kort een kleine. Daarnaast hebben we GFT kliko (legen is gratis) en een kliko voor plastic (legen gratis).

Ben dolblij met die bak voor plastic, geen gedoe meer met die zakken maar gewoon alles in de bak!




Je betaald wel, maar dat zit waarschijnlijk bij de gemeentelijke belastingen (die je altijd betaald).

Zo hoeven wij niks te betalen als we grofvuil wegbrengen (maar wij betalen dat via de gemeentelijke belastingen).



Vindt dat overigens wel raar geregeld, waarom is dat niet overal het zelfde?




Betalen via gemeentelijke belasting was idd wel altijd zo maar is nu dus aangepast. Wij betalen per geleegde bak (alleen afval, we betalen niet voor gft en plastic) en voor een grote bak betaal je ook meer dan voor een kleine bak.

Grofvuil is overigens gratis tot 1000 kg. hier.

ja gek he, dat alle gemeentes het weer anders regelen.

Hier moeten we sinds kort ook het plastic scheiden. Ik heb een vuilniszak opgehangen bij de keuken, naast de afvalton voor rest. En wij kunnen ons restafval in de ene en het plastic afval in de andere ondergrondse container doen, dat vind ik dan wel weer handig :thumbup:

ik vind het wel eerlijk zo betalen per lediging, de grootverbruiker moet gewoon betalen!!



bij mij in de buurt zijn gezinnen die scheiden niks en zetten wel de restkliko elke twee weken aan de weg, nou mooi kassa voor de gemeente. Terwilj ik em eens in de zes weken neerzette, dus ik bespaar.



Ik hoop dat ze dit blijven houden, als weer gewoon een standaard bedrag gaan rekenen, mik ik alles bij elkaar in.

Wij moeten hem ook wel elke twee weken buiten zetten.

Hier hebben ze geen fatsoenlijke (grote) ondergrondse containers voor plastic en glas, ja aan de andere kant van de stad. En het wordt ook niet opgehaald hier, dus ik vind het prima zo.



In mijn vorige woonplaats had ik een container met een chip erin. Dus dat ging dus per kilo. Daar had ik dus wel een slot op.

Hier gooien we gewoon alles in de grote containerruimte. Ik vind het wel jammer, dat er hier niet gescheiden wordt. Ok glas breng ik naar de glasbak, maar plastic wordt in deze straat vaak vergeten op te halen, dus daar begin ik niet meer aan. En een papiercontainer is er ook niet meer die is een aantal jaren geleden in de brand gestoken dus dat durven ze niet meer. Ik woon boven een winkelcentrum (appartementen complex)



Maar hier maakt het dus niet uit hoeveel je weg gooit, en ook weg brengen naar het afvalbrengstation kost niks.



Als ik voor alleen gewoon vuil zou moeten betalen en alles wat ik zou scheiden zou gratis zijn, zou ik alles veel beter scheiden! Nu gooi ik alles veels te makkelijk in de grote container :oops: .



Papier neem ik soms mee naar mijn werk, kunnen de jongens weer mooi papier snipperen.

In Almere hadden we 3 kliko’s; 1 voor plastic, 1 voor papier en 1 voor rest en groen (gedeelde bak dus).

Aan de overkant was er voor de flatgebouwen een ondergrondse container en daar kon je ook rest en groen afval in gooien.



Nu in Swifterbant hebben we 1 papierbak, 1 groenbak en 1 rest. Plastic verzamelen we in zakken die we bij de Gemeente kunnen bestellen.

Ik doe mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te scheiden, maar wil niet altijd even goed lukken.



Daarnaast heb ik een hond en kat in huis. De plastic zak wordt regelmatig aangevreten met name door de kat. Dat vind ik wel een enorm minpunt.

Ik leg de zakken plastic op de containers buiten.

Ondanks dat er hier veel katten lopen valt het nog wel mee met het openscheuren (behalve mijn eigen kat dus). :wink:



Plastic, rest en groen wordt om de 2 weken opgehaald en papier 1 keer per maand.



Ik vind het allemaal wel best, maar ik zou het niet cool vinden om per leeggehaalde bak te moeten betalen. Ik denk ook niet dat het de oplossing is, maar dat mensen hun afval eerder zullen dumpen.

Wij hebben hier een jaar of 2 (misschien 3) geleden naast de ondergrondse papiercontainer ook een ondergrondse plastic afval container gekregen.

Ik werd er wel al bewuster van en al is het een klein stukje lopen (of ik nam het idd mee met het doen van de boodschappen), ik gooide daar netjes mijn papier en plastic in.



Afgelopen zomer hebben ze in de wijk een heleboel (bij ons in de straat al 3, waarvan 1 vlak naast de tuin) ondergrondse containers geplaatst voor de restafval. Vervolgens hebben ze bruine bakken allemaal gereinigd en er een plastic sticker opgeplakt, dus daar moet nu het plastic in.

Tevens kregen we ook nog een blauwe papier in de tuin.



Wij hebben nu dus 3 containers in de tuin, waarvan alleen het groen afval om de week wordt geleegd en de andere 2 om de 4 weken.



In het begin ben ik nog ijveriger het plastic gaan scheiden, maar na iets meer dan 2 weken was deze toch echt propvol. En toen bleek hij dus nog 2 weken te moeten wachten voordat hij geleegd werd.

Nu scheid ik dus weer zoals eerder (als er in het plastic vlees heeft gelegen en dus echt vies is, gaat het bv dus gewoon bij het restafval. anders zou ik hem wel even omspoelen :wink: )



Er zijn ook huishoudens in de week, die de papierbak niet aannamen en de bruine bak tevens hebben laten ophalen. Er staat tenslotten in de wijk nog steeds een papier en plastic container :lol:



Het is dat mij die bakken niet in de weg staan (waar ze stonden paste nog precies de papierbak naast) en ik het wel zo gemakkelijk vind om niet steeds het papier en plastic weg te brengen (terwijl we dat dus altijd al deden). Anders zou ik ze zeker ook weg doen.



Overigens hebben ze het schema hier helemaal omgegooid en ivm bezuinigingen hebben ze dit jaar het schema niet bij iedereen door de brievenbus gegooid. Het staat dan ook erg gekleurd met al die bakken aan de weg bij mij in de straat :thumbdown:

Snap dan ook niet dat ze per ondergrondse afvalcontainer het schema van alle bakken in onze wijk neerzetten.

Nu moet je dus kijken op internet of toevallig in het lokale blaadje hebben gekeken (als je tenminste niet een nee nee sticker hebt) en moet het maar zijn opgevallen op het kaartje van Alphen dat de gft bakken op maandag ipv dinsdag wordt opgehaald.

De bruine (plastic) bak, wordt dan toevallig weer wel op dinsdag gehaald (de week erna, en slaat dus steeds een keer over) en ook de papier bak wordt niet meer op de 2e donderdag gehaald, maar om de 4 weken in dezelfde week als de bruine bak (als je die dus bent vergeten, weet je in elk geval dat je wel je papierbak buiten kunt zetten)



Heel verhaal, maar hier in de wijk dus ook veel ergenis en gedoe. Ik denk dat ik zelf maar een bordje bij de container ga plaatsen ofzo :twisted:

jah! en ik ben nog steeds blij met mijn keus!! zes zakken plastic in vier weken!! :shock: papiercontainer tjokvol!



rest en groen gaan we de tweede maand in, groen kunnen we eigenlijk om de twee weken aan de weg zetten, maar met dit weer…bluh alleen als het moet :slight_smile: gelukkgi staan ze koud in de schuur, dus stinken ze haast niet.

Je kunt ook kijken naar boodschappen die zo weinig mogelijk plastic als verpakkingsmateriaal hebben. :wink:

Sinds ik daar nu op let hebben wij ook veel minder afval.

ik heb zon nee sticker voor reclame, doe ik samen met de buren !

scheeld een hoop papier, hier hebben we geen papier container!



Lege plastic flessen, fiets ik elke dag langs, kleine moeite denk ik maar.



maar dan nog heb ik teveel afval soms…



plastic zakken pak ik nooit, heb zon euroshopper tas, past ook goed aan de fiets !



In de zomer deed ik altijd mottenballen in de groene kliko, via een tip van hier :wink: en veel wassen/afspuiten met bio-groene zeep

Hier ook gft, plastic en rest…

Merk sinds we de plastic bak hebben dat het langer duurt voor de restafvalbak vol is… We hebben de plastic bak nu 2 maanden, maar die is nu pas zo vol dat ie aan de weg moet… Rest nog 1x per maand, ipv 2 en groen gaat ook al weer een maand mee… Kan elfs nog voor een tweede maand… Straks als et warmer wordt gaat ie wel weer om de week…



Nu nog wachten op een papiercontaier :stuck_out_tongue: ik scheid het papier wel, maar vergeet het vaak aan de weg te zetten, net als het glas