Peuterspeelzaal vs. creche

Ik zit met een vraagje:

Als ik werk gaat Enzo naar een gastouder. Nu hij wat ouder wordt, merk ik toch wel dat hij behoefte heeft aan meer leeftijdsgenootjes. Aangezien wij rond april/ mei gaan verhuizen wil ik hem nu niet bij de gastouder weghalen en naar een creche brengen.

Maar nu: ik had de gedachte dat Enzo na de verhuizing naar de creche kon op de dagen dat ik werk. Maar ik wilde hem ook naar de psz. brengen. Beetje voorschool, lijkt me goed.

Nu had ik net de mevrouw van de kinderopvang/ psz. aan de lijn (éen stichting) en zij gaf aan dat je een kind minimaal 2 dagdelen naar de psz. moet brengen. Dan zou Enzo dus op ma/ di en om de week op woensdag naar de creche moeten en dan zou hij ook nog donderdag en vrijdag naar de psz. moeten. Lijkt me wat veel voor zo een kind.

Dus nu wordt de keuze logischerwijs: geen psz. maar de creche. Is er echt een duidelijk verschil te merken tussen die twee? Worden de kinderen op een creche ook echt gestimuleerd tot het leren van nieuwe dingen? Enzo is bijv. heel erg bezig nu met het herkennen van cijfers en het schrijven daarvan. Ik neem aan dat op de psz. ze de materialen hebben om hier op voort te borduren, maar heeft de creche ook hier de materialen voor?

Het zal ook gerust verschillen per opvang maar aangezien ik echt geen idee heb wat er allemaal aanwezig op een creche (psz. is me wel bekend) leg ik de vraag hier maar neer. Overigens ga ik wel binnenkort kijken.

Kunnen jullie me wat duidelijkheid verschaffen?

Dank!

Mickey, ik herken veel in jou verhaal. Wij hebben er dan ook voor gekozen om Noah niet naar de psz te doen, omdat hij al een dag naar het kdv ging en een dag naar mijn ouders waar dan ook weer zijn neefje was. Ik vond het wat te veel van het goed om hem dan ook nog is naar de psz te doen.

Heb er nooit spijt van gehad van de beslissing, maar moet wel zeggen dat ik vanaf dat hij 3,5 was wel voor mezelf zoiets had van had ik hem toch maar opgegeven voor het laatste halfjaar. Hij was thuis wel een beetje uitgekeken en wou heel graag met kindjes spelen.

Toen was ik te laat met opgeven. Met Ian ga ik het dus anders doen. Ik geef hem op zodra hij 3 is en dan zie ik wel wanneer hij terecht kan.

Wat dus precies het verschil is kan ik je niet zeggen, maar ik denk dat psz toch meer voorbereiden op school is.

Mischien kan je hier iets mee!

Gismo

Hoi Gismo,

Ik heb zeker wat aan je antwoord! Ik heb nu ook besloten om Enzo voor nu op de creche te doen en later, als hij wat ouder is (3 dus en minder slaap nodig heeft ) te kijken naar een psz.

Bedankt!

Geen dank meid!

Liefs Gismo

Mijn jongens zijn nooit naar de psz geweest. Ze zaten allebei op het kdv, eerst drie dagen en nu twee. (Tiemen inmiddels bso)

Daarnaast psz vind ik teveel en op het kdv vind ik het net zo prima als op de psz

Het kan aan mij liggen, maar is de creche niet hetzelfde als een peuterspeelzaal :think: Of snap ik er nu niks van.

Een kinderdagverblijf is toch weer iets heel anders :think:

Ik heb Connor nu net ingeschreven op de psz. In februari mag ie met 1 ochtend beginnen. In mei zou hij 1 ochtend en 1 middag mogen, maar vind ik dat echt teveel, dan kan ik het gewoon bij 1 dagdeel houden.

Wel fijn dat ze hier zo flexibel zijn.

Succes verder

Hoi je bedoelt of er verschil is tussen een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal.

Ik werk in een kinderdagverblijf en heb ook gewerkt in een peuterspeelzaal.

Het verschil is dat ze bij een peuterspeelzaal meestal maar een ochtend zijn en niet de hele dag. Dus er is minder tijd nodig voor zorg, en er kunnen wat meer activiteiten worden gedaan. Dit hangt trouwens ook weer van de peuterspeelzaal af, of ze vinden dat kinderen vooral veel vrij moeten kunnen spelen of juist meer activiteiten.

Ook in kinderdagverblijven wordt er ruim aandacht besteedt aan activiteiten; knutselen, puzzelen (ook moeilijke zeker voor de wat grotere), kleuren, buiten spelen, poppenkast, voorlezen, zingen enz enz.

Zeker als ze echt in een peutergroep komen dus met allemaal grote dan is denk ik een kinderdagverblijf echt wel genoeg voorbereiding op de lagere school.

Veel succes met je keuze!

Lotte gaat 3 dagen naar het KDV. Ik vind het perfect. Voor ons is dit de beste oplossing, omdat we dan de hele dag werken (op een PSZ zitten ze maar 2 uurtjes per dag). Bovendien leert Lotte er erg veel op alle gebieden: spelen, slapen, eten etc. Ik zie het als een soort opvoeding. Ze zit in een groep van 0 tot 4 jarigen, dus ze leert met alle leeftijden omgaan en dus ook voor zichzelf opkomen. Er wordt op ons KDV erg veel geboden qua activiteiten, (buitenlandse) feestdagen en leerzame dingen.

Groetjes,

Viratine

Sluit me helemaal bij Viratine aan. Kris gaat ook drie dagen naar het kdv. psz daarnaast vind ik veeeeel te veel en als ik al zie hoeveel Kris oppikt van alle kidz.

groetzelz,

marieke

Meiden, bedankt voor jullie reacties!

We zijn vorige week bij een kdv geweest die ons erg aansprak. Er zijn in totaal maar 2 groepen, wat het kleinschalig en gezellig maakt. De groepen hebben max 3 baby’s en 9 dreumessen/peuters. Ze doen veel gezamenlijke activiteiten zoals knutselen, groepsspelletjes, etc.

En omdat Enzo erg rap gaat met zijn cognitieve ontwikkeling zijn ze ook bereid om daar evt. materialen voor aan te schaffen om hem daarin te begeleiden.

En dan kunnen we evt. over een jaar o.i.d. zeggen: 1 dag minder kdv en 2 dagdelen naar de psz.

Wat wil je nog meer :mrgreen:

Op mijn kdv hebben ze allemaal projectjes en dingetjes wat het eigenlijk hetzelfde maakt als een psz. Ik ga Bas dus ook niet naar de psz doen. Dat word teveel en het heeft geen meerwaarde omdat hij dus alles al leert op het kdv. Ik heb daar ook extra op gelet bij de keus van mijn kdv.