Peuterspeelzaal versus creche of thuis blijven

Onze dochter is inmiddels anderhalf, en we zijn gaan kijken bij een peuterspeelzaal. Beiden, mijn man en ik dus, hadden we er geen goed gevoel bij. Nu wil het, dat er in onze buurt maar een handjevol peuterspeelzalen zijn, en de meeste volgens hetzelfde concept (lijken te) werken. Dus twijfel ik enorm of ik haar er wel op wil hebben! Mijn oudste dochter is wel naar een pzs gegaan, en vond het echt geweldig. Ik zou mijn (nu) jongste dat ook zo graag gunnen, maar ik wil haar niet ergens brengen waar ik geen goed gevoel bij heb!



Nu heb ik zitten nadenken over de opties:


  • me over mijn gevoel heen zetten, en haar toch laten gaan, want het is voor haar goed om met leeftijdgenootjes om te gaan, plus dat het een goede voorbereiding is voor school straks


  • kijken of ze wellicht een aantal dagdelen naar een creche zou kunnen


  • naar een gastouder voor een aantal dagdelen


  • zelf de opties bekijken om gastouder te worden



    Wat zouden jullie doen, of hebben jullie gedaan? Ik hoor graag voor- en nadelen…



    liefs

    Han

Ik heb mijn kids naar een KDV gebracht, en van die dag gebruikt gemaakt om te werken. Dat is vier jaar goed gegaan, tot ik vorig jaar mijn baan verloor.



Nu werk ik 2 ochtenden, maar dat is te weinig om nog opvang toeslag te krijgen volgend jaar.



Maar mijn kids hebben het altijd zo naar hun zin gehad, het is zo goed voor hun geweest, dat ik hem helemaal niet hele dagen thuis wil hebben.



Ik ga dus ook kijk naar een peuterspeelzaal of creche, gastouder is hetzelfde als KDV, dat kunnen we niet betalen dan. (En mijn ervaring is niet zo goed daarmee, daar hebben ze 4 maanden gezeten maar na wat ongelukjes heb ik ze eraf gehaald, het gevoel was neit goed meer…)

Mja, de kosten zijn ook niet mals inderdaad… Zeker als je het volledig uit eigen zak moet betalen, zonder vergoeding! :frowning:



In vier maanden tijd al meerdere ‘ongelukjes’ is wel veel ja! Kan me voorstellen dat je ze er dan niet meer naartoe wilt laten gaan…

Hier hebben wij geen aparte peuterspeelzalen meer. Alles heet hier voorschool en zit ook bij de basisschool, maar valt er niet onder.



Ik vind het verschil tussen KDV of peuterspeelzaal wel groot als ik eerlijk mag zijn. Want die laatste is een voorbereiding op de kleuterschool.



Hier op het KDV is een 3+ groep die vergelijkbaar zijn (totaal niet hetzelfde, maar wel andere dingen als in de rest van de verticale groep) met de voorschool.



Is er geen kleinschalige peuterspeelzaal? Wij zijn naar een openbare gegaan (mijn oudste broertje, zusje en ik) en mijn jongste broertje naar een kleinschalige waar mijn ouders een goed gevoel bij hadden.