peuterspeelzaal doorzetten of stoppen

Sarah gaat sinds november naar de peuterspeelzaal. Nu is ze een heel gevoelig meisje wat heel verlegen is en extreem angstig in nieuwe situaties. maar de peuterspeelzaal ging heel goed. Ze heeft geen traantje gelaten toen ik wegging!

Ze speelt niet, ze kijkt en kijkt en kijkt. Ze lijkt wel te genieten van de dingen om zich heen maar ze durft zelf niks te ondernemen. Ook praat ze daar geen woord. Soms als ze op de wc is ofzo zegt ze wel ja en nee maar verder komt het (nog) niet.



Nu is ze sinds de kerstvakantie boos als ze daarheen moet. Ze wil niet, wil niet aankleden en treuzelt verschrikkelijk. Ze zegt heel duidelijk: ik wil thuis spelen. Ik wil niet naar de speelzaal!



Nu zet ik telkens door maar Sarah vind het dus echt niet leuk om weg te gaan. Als ze er is, ze huilt niet, lijkt gewoon te genieten en zegt ook na afloop dat het leuk was. Maar meteen er achteraan: ik wil niet meer. volgende keer ga ik niet.



Ze gaat 1 ochtend in de week. Ze speelt ondertussen nog steeds nergens mee, praat tegen niemand en als de juf haar betrekt bij het spel dan kijkt ze de andere kant op en ‘is ze er even niet’ . Dit doet ze thuis ook als er visite is die ze niet goed kent. Ze hecht zich heel moeilijk aan andere personen en is gewoon bang voor vreemden. In de winkel moet niemand naar haar kijken en het liefst zit ze in de kinderwagen (duo) achterin met de kap helemaal dicht :think:

Als er thuis iemand langs komt lopen en kijkt of zwaait doet ze net of ze niks ziet en kruipt achter het gordijn weg. Voorheen ging ze huilen dus dit is al een hele verbetering maar ik vraag me af of ik nu met doorzetten met de psz of moet stoppen. Ze zegt echt zo duidelijk dat ze niet wil.



ze wordt zondag 3 dus ik kan het ook even stop zetten en na de zomervakantie weer starten.



eigenlijk wil ik doorzetten maar ik vind het zo moeilijk om mijn kind ergens te brengen waar ze helemaal niet heen wil. Maar ze huilt niet en ze blijft gewoon rustig op de plek staan waar ik haar neer zet. uit zichzelf doet ze daar dus niks, alleen knutselen. ze plast ook in dr broek want ze durft niet te zeggen dat ze moet plassen.



wie heeft tips :wink:

Ik vind zelf dat zolang iets nog niet verplicht is en het kind het zelf niet wil, ik het niet door zou zetten. Mijn zusje ging 3 keer naar de speelzaal, maar vond het ook niks, mijn moeder heeft haar eraf gehaald, en toen ze 4 was ging ze helemaal vrolijk naar school. Ik denk dat een kind van nog geen 3 ook nog heel jong is, de leeftijd voor basisschool ligt niet voor niks bij 4 of 5. Net als mijn man in groep 1 alleen halve dagen naar school ging, omdat hij nog zo jong was en meer niet aankon. Ik juich dat alleen maar toe, als moeders dat beslissen, en luisteren naar wat een kind zelf wil.

Misschien is Sarah als ze 4 is opeens toe aan school, prima toch? Nu blijkbaar nog niet aan de speelzaal. En als ze 4 is en nog niet naar school wil, dan is het nog vroeg genoeg om er eens verder naar te laten kijken toch?

Wat doet de juf eraan?



Ik zou dit best zorgelijk vinden en allang overleg hebben gehad met de ouders (ben peuterjuf geweest).

Ik denk dat het voor zo’n kindje niet goed is om te stoppen en in sept (of wanneer ze naar de kleuterschool gaat) weer te moeten wennen, hoewel ik dit ook geen gezonde situatie vind.



Watvoor psz gaat ze heen? Ik ben helemaal fan van de vrije school, het klinkt alsof ze daar helemaal op haar plek zou zijn, zeker ook met oog op de verdere basisschool.

de juf betrekt haar bij het spel, ze proberen haar uit te dagen tot spel in het speellokaal maar ze doet gewoon niks. En Sarah is zo al vanaf haar geboorte, altijd heel erg eenkennig geweest, echt al toen ze een paar weken was krijste ze de boel bij elkaar als er visite was, als we zelf op visite gingen. Daarnaast iedere keer snachts helemaal overstuur als ze overdag een verandering had meegemaakt.



nog veel meer maar dat ga ik niet allemaal meer opschrijven :wink: maar we hebben dus ook al iemand over de vloer gehad en er uitgebreid over gepraat maar op dit moment gaan ze niks ondernemen vanwege haar leeftijd, ze verwachten dat ze wel ‘bijtrekt’ als ze wat ouder is.



Maarja ik heb dus ook zoiets als little wonder, ze is nog jong en als ze niet wil hoeft het van mij niet. Maarja aan de andere kant zit ik ook met het idee van, ze moet leren spelen met andere kinderen. en met kinderen spelen durft ze ook wel als er maar geen volwassenen bij zijn. Dus stel ik heb 3 kinderen over de vloer zonder hun ouders gaat het prima. Wel even wennen maargoed das normaal denk ik.



Ik ken de vrije school niet. ze gaat naar een ‘gewone’ psz.

ik heb ondertussen het consultatiebureau ingeschakelt :wink: ze hebben al heel wat gesprekken gehad met ons over Sarah, het is niet het eerste ‘probleem’ dus ze weten de situatie. Ze adviseerde om voorlopig nog even door te zetten. Vooral omdat Sarah het juist nodig lijkt te hebben om zichzelf te leren ontwikkelen en te ‘geven’ aan anderen. Maar we gaan wel weer een ander traject in om te kijken of dit ‘normaal’ is en ze het gaat overgroeien, ofdat er ergens een ‘stoornis’ zit die dus niet normaal is en waar we wat voor moeten gaan doen. Het is zo moeilijk om te zien of iets normaal is of afwijkt. En ja, wat is normaal :lol: :roll:

Zelf heb ik het idee (al vanaf heel jong) dat ze ‘iets’ heeft. Daarom is ze dus ook naar de psz gegaan, omdat ik dacht dat het goed was als ze wat onder andere kinderen komt. Maar hoe meer ik ze naast andere kinderen zie en vergelijk (ik weet het, das ook niet altijd goed) zoals nu op de psz merk ik zulke verschillen op en zo groot dat ik me niet kan voorstellen dat ze dit, zonder hulp of adviezen van mensen die er ‘verstand van hebben’ gaat overgroeien.

Als ik zie wat ze op de kleuterschool soms al ‘moeten’ :shock: dat gaat Sarah dus echt niet doen als ze zo blijft zoals ze nu is.

Is het misschien een idee om haar 2 dagdelen per week naar de psz te brengen? Misschien dat 1 ochtend te weinig is om te wennen?

ja maar dan heeft ze dus andere leidsters… en een andere groep. das een beetje jammer. en ik denk dat het voor sarah voor het verwerken ook wel genoeg is, 1 ochtend. ze droomt er snachts vaak van, ze slaapt gelukkig tegenwoordig vrijwel altijd door, maar de nacht ná de peuterspeelzaal is ze vaak van slag. (heeft ze ook bij een drukke verjaardag, veel visite, vreemde oppas etc hoor dus niet alleen psz)

Goed dat je er al advies over hebt gevraagd. Ik ben zelf niet zo van de diagnoses enzo willen stellen, maar je kind mag gewoon zijn wie die is. Leuk dat de maatschappij (of de komende kleuterklas…) allerlei eisen stelt aan jonge kinderen waar jouw kind niet aan kan voldoen, maar dat is niet jouw probleem toch? Ieder kind moet de ruimte krijgen zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen. En so what als ze er niet overheen komt? Dan is dat gewoon wie zij is, niet een of andere stoornis die behandeld moet worden zodat ze zich kan conformeren aan wat de maatschappij van haar verwacht.



Op de vrije school is gewoon wat meer ruimte voor kindjes die een beetje anders zijn, mijn oudste klinkt een beetje als jouw dochter, hij deed er ook heel lang over om te wennen en ik was zo blij dat hij in zo’n veilig, geborgen klasje zat en niet op een gewone psz/later kleuterklas waar allemaal eisen gesteld worden. In de kleuterklas mogen ze gewoon spelen. Geen werkjes ed, alleen maar zorgen dat ze zich veilig voelen, dat die basis er is. En van daaruit, die stevige basis zal het leren later ook veel makkelijker gaan.

dat klinkt precies zoals ik het me bij ‘Sarah in de kleuterklas’ voorstel. gewoon lekker zichzelf zijn en die veiligheid leren voelen. Maar ik geloof niet dat er hier in de buurt zo’n school zit…



ik wil liever ook niet allerlei onderzoeken etc, maar stel dat ze een vorm van autisme heeft (noem maar wat hoor) dan is het wel prettig dat je daarmee leert omgaan en dus de leidsters dit ook kan vertellen dat ze er rekening mee houden, meer aandacht geven en minder druk leggen op bepaalde zaken.



ben benieuwd hoe het nu woensdag gaat. Daarna kan ze 14 dagen niet…

Ik zou idd ook niet stoppen en dan na de vakantie weer gaan want dan moet ze weer opnieuw wennen. Stel dat ze, jouw woorden, autistisch is, dan is ritme juist heel belangrijk. Ze weet dan wel waar ze aan toe is.

ze heeft nu zomervakantie. het is vrijwel altijd goed gegaan na het doorzetten. Maar soms… ze ging echt niet altijd met plezier al had ze het wel naar haar zin. Ze speelt nu wel wat meer maar blijft in haar ‘veilige’ hoekje (poppenhoek) en hoe leuk de glijbaan ook is, ze gaat er alleen vanaf als mama er is.



ben heel benieuwd hoe het straks na de 6 weken vakantie gaat. Ze wil nu naar de basisschool zegt ze :wink: maar veel daarvan snapt ze niet, alleen dat ze dan bij ‘haar’ vriendje in de klas komt (buurjongentje waar ze heel veel mee optrekt) maar daarvoor moet ze nog wachten tot na de voorjaarsvakantie, maar zoals het er nu naar uit ziet gaat ze het wel leuk vinden. Al twijfel ik nog steeds aan het actief mee doen in de klas, dat doet ze nu nog niet. Ze wilde niet op de foto bij de fotograaf, kijkt expres de andere kant op en ging hard huilen. Als de juf wat vraagt krijgt ze wel antwoord maar ze kletst nog steeds niet 100 uit. Ze is een beetje ‘afzijdig’ van de groep, heel erg op zichzelf, als iemand wat afpakt kijkt ze wel teleurgesteld maar pakt het niet terug, komt dus totaal niet voor zichzelf op, maar ze vind het verder wel leuk uit de verhalen te horen dus ben blij dat ik doorgezet heb toen.

Ik las laatst in een tijdschrift dat er een meisje naar een soort assertiviteitscursus voor kinderen was geweest. Die had vaardigheden geleerd hoe om te gaan met kinderen die dingen afpakken, om te zeggen wat ze wilde en vooral wat niet e.d. Geen idee of het je wat lijkt, maar ik wilde het toch even zeggen. Weet ook niet of het zo jong al mogelijk is. Maar misschien kun je er iets mee?