Peuters bezighouden?

Een kind van (bijna) twee – meestal nog net te klein voor de peuterschool – is in een actieve ontdekkingsfase waar je als ouders soms geen raad mee weet. Hij of zij begint te praten, maar kan nog niet echt goed communiceren.



Ze willen al zo veel, maar kunnen nog zo weinig: frustratie en boosheid wisselen elkaar af! Een beetje hulp om je eigen vindingrijkheid te stimuleren is natuurlijk nooit weg, dus heb je leuke tips, trucs en suggesties, deel deze in dit topic!



Als echt niets meer goed kan en ze helemaal over de koof gaan dan laat ik ze altijd lekker in bad spelen.

Worden ze lekker rustig van, en heeft mamma even een halfuurtje om op adem te komen.

wat ik hier doe als hij maar rond loopt te jammeren, is zeggen dat hij vanaf nu een kwartiertje alleen moet spelen. Dan reageer ik even niet meer op zijn gejammer. Het werkt eigenlijk altijd. Na een paar minuten sloft hij naar zijn speelhoek en zit dan soms zo een half uur heerlijk te spelen. dat kwartier hou ik helemaal niet aan, hoor, het is meer voor het idee, dat hij weet dat hij nu even zichzelf moet vermaken.

Daarna zorg ik dat ik weer een poosje met hem speel, al betekent dat bij mama alleen maar boekjes voorlezen. Met papa wil hij wel met de dulo spelen, maar op de een of andere manier ben ik daar niet goed genoeg voor ofzo, ik mag nooit meedoen van hem :wink:



Enne, ze kunnen nog zo weinig? Als ik hem dus verplicht even alleen laat spelen blijkt opeens dat hij onwijs veel kan, en hele fantasie verhalen kan vertellen :smiley: Het moet misschien soms gestimuleerd worden om eruit te komen :smiley:

Ik probeer regelmatig wat nieuws te bedenken. Hier ook eentje die een driftaanval kan krijgen omdat hij iets wil wat hij niet kan.



Gister wilde hij weer iets wat niet lukte ben er alleen niet achter gekomen wat het nou was :roll: . Dus ik pak 2 vliegenmeppers en ga vliegen vangen met hem (ja na 1dag de deur open hebben we alweer vliegen in huis) dit vond hij supergrappig, overal waar mama op slaat ook op slaan met de mepper.

Buiten bellen blazen vindt hij ook geweldig en is hij goed mee af te leiden. Laatst heb ik een strandlaken over 2 stoelen gehangen en kroop ik er onder door, daar is hij ook een tijdje zoet mee geweest, ballen eronder door rollen met autootjes eronder door.



En als hij moe is en daardoor begint te krabben, geef ik hem zijn knuffel en speen en zet hem voor de tv. Dan wordt hij ook rustig en de jeuk wordt dan ook weer minder. En als hij dan weer rustig is komt hij zijn speen en knuffel terug geven en gaat weer heerlijk spelen.