Sinds 2 dagen heeft onze dochter de gewoonte om gewoon keihard te krijsen als ze naar bed moet en stennes te schoppen… Ze valt wel gewoon in slaap dan. Echter afgelopen nacht weer en het hield op… ik dacht prima! Tot ik vannochtend zag dat ze een stuk behang van haar kamer had afgescheurd ( vanuit haar ledikantje dus ) Nu leg ik haar net voor haar middagdutje in bed, we hebben ritueel en zingen liedje, allemaal goed… ik leg haar in bed, handkusje, ook goed… en ze begint weer met janken. 15 minuten later is het stil, weer 5 minuten later ga ik kijken is ze wel in slaap gevallen, maar in die 15 minuten is ze dus verder gegaan met haar behang.
Wat betekend dit gedrag? Wat kan ik eraan doen? De kamer die ze nu toetakeld is de babykamer en daar komt brusje over een paar maanden in, die was gewoon goed… nu moet er een nieuw behangetje op…
maar haar eigen kamertje moet dus nog gedaan worden en daar kan niet anders dan behang op. Hoe zorg ik ervoor dat dit gedrag stopt en ze haar kamer een beetje netjes houd? anders hoef ik geneens moeite te doen voor die nieuwe kamer van haar… ik baal er ook wel een beetje van aangezien we nu dus 2 kamers moeten gaan opknappen.
groetjes, Louise
Geef d’r losse blaadjes papier om te scheuren.
Blijkbaar voelt ze aan dat er veranderingen op komst zijn, of ze zit in een nieuwe fase waarin ze nieuwe dingen beseft en begrijpt en het bijvoorbeeld eng vind dat ze in bed alleen is.
Bij Aniek hebben we die fase ook gehad, toen was ze ongeveer 22 maanden.
Ineens ging ze ook aan t behang scheuren.
Ten eerste hebben we haar bedje verder van de muur gezet zodat ze er net niet bijkon en ten 2e hebben we dagelijks verteld dat papa hard moest werken voor centjes en dat behang centjes kost. Maar als ze toch graag wilde scheuren dat dit dan mocht met losse blaadjes papier.
Ook zijn we rond die tijd gaan knutselen, kinderschaar en al.
Zo kon ze haar behoefte tot papier ontdekken en scheuren enzo op t knutselmateriaal kwijt.
Wat ook belangrijk bleek was slapen met de deur open.
We brachten haar naar bed, bleven nog even boven rommelen, lieten de deur open en als ik naar beneden liep dan bleef ik praten over dat ik gewoon beneden was, bij papa en dat we gewoon op de bank zaten en ook binnenkort naar bed zouden gaan.
Na een week of 2 begon dat langzaam te pakken en ging ze gewoon weer slapen.
Ze is nog steeds een slechte slaper, dus ze gaat later naar bed dan andere kinderen.
Maar het was bij haar gewoon frustratie en onbegrip over wat wij als ouders dan deden als zij op bed lag.
Dank je voor je reactie, hier kan ik denk ik wel wat mee. Gister al aangegeven idd dat behangtrekken niet leuk is, dat het geld is en dat nu zonde is dat het niet meer mooi is. Bedje verschoven en kast nu voor de muur gezet die kapot is, dat valt nog wel te repareren hoop ik ( achter de kast niet meer, maar ja… dat zien we dan later wel )
Knutselen, zou ze dat al kunnen? Wel een idee om eraan te beginnen. Met scheurpapier ofzo plakken is ook wel leuk… ik ga ff ideeën opdoen vandaag. Heel erg bedankt!
groetjes, Louise
ze is 2 toch?
Joh, d’r zijn geweldige materialen voor 2 jarigen.
Bv waterverf, geef d’r oude kleertjes aan en met een beetje water (een eierdopje is al zat) en een groot vel wit papier kan ze zich al lekker uitleven.
De meeste waterverf is goed uitwasbaar, afneembaar en omdat je geen dikke klodders verf hebt, valt het gesmeer me altijd erg mee.
Kleien is ook al erg leuk, of brooddeeg maken en dat later na drogen dan weer schilderen met waterverf.
Het hoeft niet mooi te worden, al zij het maar prachtig vind.
Bij de meeste winkels hebben ze plastich kinderschaartjes, daar kun je enkel vouwblaadjes mee knippen (ander papier is te dik) maar is wel een goede manier om knippen te leren.
Playmais kan ook leuk zijn, de echte is niet schadelijk bij opeten en je plakt ze aan elkaar met wat water en dan kan een nat keukenpapiertje al voldoende zijn
Verder is gewoon oude kranten scheuren en samen met mama op een ballon lijmen (behanglijm, hier maken we gewoon een klein beetje aan en ik bewaar dat in lege potjes van olvarit) ook erg leuk.
Behanglijm was je makkelijk uit, het is wateroplosbaar en man man, ze hebben zo’n lol.
Er zijn peuterspeelzalen waar ze met 2 al heen mogen he, dus knutselen met 2 is zeker een prima leeftijd.
Hier hebben we gewoon gemerkt dat knutselen haar behoefte tot ontdekken meer bevredigde en toen bleef ze van haar behang af (met enige uitleg en waarschuwingen erbij)
Je hoort ook wel dat kinderen die met poep smeren in bed, behoefte hebben aan kleien en verven… dus dat had ik in mijn hoofd toen ze dat deed. :shifty: