Peutergym

Ik ben aan het overwegen om Isabel op peutergym te doen (voor kindjes vanaf 3 jaar).

Omdat ze erg veel moeite heeft met contacten met andere kindjes en ze het heel erg leuk vind om te bewegen, klimmen en klauteren. Het is een echte durfal.

Wie heeft ervaring mee en hoe vinden de kindjes het?

Ik heb het afgelopen jaar 2 peutergym-cursussen gedaan met Arwen (vanaf toen ze bijna 2 was tot een maand of 2 geleden). Ze vond het geweldig! Het is ook erg leuk, op een speelse manier bewegen, ook op muziek, maar ook met gymstoestellen. Niet twijfelen, doen!

Hier is peutergym van 1 1/2 tot 4 jaar en het is geweldig :inlove:

Bij ons mochten we eerst 2x komen kijken of het wel iets voor je kindje is, misschien kan dat bij jullie ook?

Anne zit op turnen/peutergym, voor kindjes van 3-6jaar en daarna gaan ze echt turnen (als ze willen). Anne vind het super, klimt, klauterd, doen spelletjes (als warming up en cooling down), ringen, rekstoek, trampolien, nou noem maar op, elke keer wel iets anders. Ze geniet er heel erg van. Natuurlijk zitten er dingen tussen die ze niet graag doet, of wat ze nog eng vind, maar dat maakt niet uit en dat mag ze ook gewoon overslaan. Ze gaan leuk spelenderwijs met de kinderen om hier. Er zitten ook jongens in de groep, het is gewoon gezellig.

Laat haar een keer proeflessen doen voor de vakantie en kijk hoe ze het vind.

dat lijkt me voor nano helemaal leuk.

wordt dat door turnverenigingen georganiseerd of anders? ik kan het hier nergens vinden… :think:

Hey wat toevallig dat ik nu dit topic tegen kom, ben hier in de omgeving ook aan het kijken voor peutergym. Esmee heeft ook moeite met contacten met andere kindjes en haar grove motoriek is ook niet wat het moet zijn, dus het lijkt me wel goed voor haar.

Als ze 3 is ga ik in iedergeval met haar naar peuterzwemmen, maar ivm haar motoriek lijkt me peutergym ook wel heel zinvol.

Ik blijf hier even meelezen…

Bij ons gaat het van de gymnastiekvereniging uit.

Hier komen de kindjes binnen in de gymzaal, gaan wat vrij spelen met een bal of een hoepel, daarna worden er gemiddeld 2 liedjes met bijbehorende dansjes gedaan.

Vervolgens gaan alle kindjes aan de kant zitten, zodat de ouders de toestellen klaar kunnen zetten. Wordt meestal een soort hindernisbaan. Verder vaak een trampoline, het wandrek wordt uitgezet (noem je dat zo? :think: ) met een dikke mat erachter. Kunnen ze omhoog klimmen tot zover ze durven (en verantwoord is :wink: ), dan zitten, laten zakken, even blijven hangen en laten vallen.

Och en 2 weken geleden mochten ze met de ringen! Dat was echt leuk, aan de ringen heen-en-weer rennen, pootjes optrekken en schommelen maar :inlove:

Daarna alle kindjes weer aan de kant, alles opruimen en tot slot nog een liedje of 3 (“de wielen van de bus” en een liedje over regen en het afscheidsliedje; dat deed Deann na een keer of 3 al mee en doet ze nu regelmatig thuis ook :inlove: )

Als je de mogelijkheid hebt om dit te gaan doen, zou ik het zéker doen! Ze leren echt hun grenzen kennen en om daar overheen te gaan. En uiteraard is het contact met de andere kindjes ook erg leuk en leerzaam!

Belangrijk is inderdaad het verhogen van het zelfvertrouwen en dat het plezier voorop staat :thumbup:

Hier ook peutergym vanaf 2 jaar…helemaal leuk!

Joas doet het goed…maar ik zou wel ff goed shoppen. Ben er bij verschillende gaan kijken en er zat een enorm verschil in!

Eentje vond ik zelf totaal ongeschikt voor lesgeven aan kleine kids…leek wel een drill-intstructor!

Anders is ouder en kind gym ook een optie.

Hebben er een gekozen iets verder uit onze buurt,maar bij een sportschool waar ik eerder was geweest voor ouder-kindzwemmen en zwangerschapszwemmen…

Beide juffen hebben zelf peuters (en beeb of ouder kind) dus inlevingsvermogen is super! Los daarvan zie je dat ze het gewoon leuk vinden.

Helaas is het op een tijd dan mn man bijna nooit meekan en ik geen opvang voor Eli heb…dus hij gaat altijd mee,maar dat wordt nu steeds moeilijker…hij zit niet meer stil in een hoekje te kijken…sjouw me dus een ongeluk met Eli…ouders wordt namelijk wel gevraagd mee te helpen…logisch…

Gelukkig wordt ik echt wel heel lief geholpen met de kids,maar voel me wel bezwaard…

Zodra Joas 1 dag per week naar het KDV gaat weet ik niet of hij nog lang doorgaat met gym…ligt eraan hoe Eli zich ontwikkeld…misschien wordt t makkelijker als Elias gaat lopen…dan hobbelt hij wel mee…

Ben niet de enige die mn beeb steeds meeneemt gelukkig…

Misschien zoek ik wel iets in de buurt in de middag…dat was er wel,maar met wachtlijsten op de dag dat ik niet hoef te werken…

Je kan altijd ergens een proefles nemen hoor!

Joas begon wel iets te vroeg, Joas was net 2…het was vanaf 2,5,maar de meeste kids waren al ruim of tegen de 3 jaar of tegen de 4…

Joas hoefde dus niet alles mee te doen of alles net zo lang vol te houden…gewoon zn eigen manier of eigen tempo…

Nu is hij niet de enige 2-jarige meer…

Ik ga alleen niet elke week meer…merk dat Joas het iets leuker blijft vinden als we af en toe een pauze nemen…